قیمت نفت که بعد از رکورد شکنی ۸ ساله، در روز جمعه به ۹۷ دلار در هر بشکه رسیده بود، امروز و در آغاز معاملات، تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین دوباره به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازگشت.

بازگشت قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه

به گزارش قدس آنلاین، در هفته‌های اخیر قیمت نفت با رشد همراه بود. با این حال کمتر کسی انتظار داشت عوامل موثر در بازار نفت بتواند قیمت طلای سیاه را ۳ رقمی کند. 

در واقع فعالان بازار نفت معتقد بودند تا زمانی که ریسک سیاسی یا اقتصادی به بازار تحمیل نشود، با وجود افزایش تقاضا برای نفت، قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نمی‌رسد. 

با حمله روسیه به اوکراین که هفته گذشته انجام شد، ریسک سیاسی مورد انتظار به وجود آمد و نفت در واکنش به این حمله برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تا کنون قیمت بالای ۱۰۰ دلار را تجربه کرد. 

همزمان با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت گاز نیز در اروپا رو به افزایش گذاشت. 

روسیه ۴۰ درصد از گاز اروپا را تامین می‌کند و تولید نفت این کشور نیز با وجود اجرای توافق کاهش تولید، بالای ۱۰ میلیون بشکه است. 

با این حال، کشورهای اروپایی در حال بررسی کاهش سطح مبادلات با روسیه در صورت اعمال تحریم‌ها هستند. ادامه دار شدن درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین اعلام تحریم علیه روسیه از سوی آمریکا و اروپا، باعث شد تا قیمت نفت که روز جمعه به ۹۷ دلار در هر بشکه عقب‌نشینی کرده بود، امروز و در آغاز معاملات هفتگی، افزایش پیدا کرد. 

نفت برنت با رشدی ۶ درصدی در معاملات امروز به ۱۰۳ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. 

نفت شاخص آمریکا نیز ۵.۳ درصد بالا رفت و به ۹۷ دلار و ۵ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرد. قیمت گاز طبیعی نیز ۳ درصد گران شد. 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.