شروع ماه مبارک رمضان پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ بر انتخاب فیلم‌های سبد اکران نوروزی تأثیرگذار است.

تأثیر ماه رمضان بر اکران نوروزی/ ترکیبی از فیلم‌های کمدی و اجتماعی؟

به گزارش قدس آنلاین، چند وقتی است که موضوع اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ و انتخاب فیلم‌های آن سروصدای زیادی به پا کرده و قرار است فیلم‌های انتخابی از روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه نمایش خود را در سراسر کشور آغاز کنند. این در حالی است که تنها یک هفته به شروع نمایش فیلم‌ها مانده؛ اما هنوز فیلم‌های انتخابی قطعی نشده‌اند.  

ماجرا از این قرار است که هفته قبل (دوشنبه ۲ اسفندماه) شورای صنفی اکران، اسم ۷ فیلم را به عنوان فیلم‌های سبد اکران نوروزی معرفی کرد؛ اتفاقی که به نحوی عجیب به نظر می‌رسید و سابقه نداشت؛ اما چه چیزی این اعلام اسامی را عجیب می‌کرد؟  

طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش، این شورا می‌تواند با برگزاری جلسه با حضور اعضای صف اکران فیلم‌های سینمای ایران را مدیریت کند؛ اما طبق همین آیین‌نامه تصمیم‌گیری نهایی درباره فیلم‌های اکران نوروزی به علت حساسیت و درخواست بالای این بازه زمانی، به نهاد بالادستی یعنی سازمان سینمایی کشور سپرده شده است. این به معنای آن است که شورای صنفی نمایش درباره فیلم‌های اکران نوروزی تنها می‌تواند پیشنهاد بدهد و تصمیم‌گیرنده نیست.

سازمان سینمایی نیز باید با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مدیرعامل خانه سینما، دبیر شورای صنفی نمایش، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و نماینده رئیس سازمان سینمایی، درباره اکران نوروزی تصمیم گیری کند.  

کمیته اکران نوروزی سازمان سینمایی نیز باید بر اساس مصلحت‌ها، گروه مخاطبان، فضای کشور و مناسبت‌های مذهبی فیلم‌هایی را انتخاب کند. با توجه به این موضوع نوروز سال ۱۴۰۱ به ماه مبارک رمضان متصل می‌شود و این یعنی تمامی فیلم‌های اکران نوروزی، در ماه مبارک رمضان نیز روی پرده سینما خواهند بود. به همین منظور ماه مبارک رمضان بر انتخاب فیلم‌های اکران نوروزی تاثیر گذار است.   

تنها چند روز بیشتر تا ۱۸ اسفندماه و آغاز اکران فیلم‌های نوروزی باقی نمانده است و کمیته اکران نوروزی سازمان سینمایی باید هرچه سریع‌تر فیلم‌های جدید سینماهای کشور را اعلام کنند؛ اما این نکته را نباید فراموش کنند که پیش‌تر قول داده بودند که به سینمای کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشند.

طبق برخی شنیده‌ها، فیلم‌های «سگ‌بند» و «شادروان» جزء آثار کمدی اکران نوروزی هستند؛ اگرچه «شادروان» به گفته سازندگانش کمدی نیست و طبق اعلام تهیه‌کننده، برای دریافت پروانه نمایش ۴ دقیقه کوتاه شده است.

همچنین فیلم‌های  «روز صفر» و «موقعیت مهدی» را هم جزء اکران‌های نوروزی می‌پندارند. از سوی دیگر شنیده شده است آثاری همچون «لامینور» و «علفزار» به دلیل موضوعی که دارند، مناسب اکران عید نوروز و ماه مبارک رمضان نیستند و در این فهرست جایی ندارند.

منبع: فارس

انتهایخبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.