دبیر شورای فرهنگ عمومی از تصویب برنامه جامع «ارتقای فرهنگ و شناخت سیره نبوی، در حوزه فرهنگ و هنر» خبر داد و گفت: بیش از ۱۷ نهاد در این کار سهیم هستند، اما تمرکز کارهای اجرایی بر نهادهای مردمی و فرهنگی است.

تصویب برنامه جامع «ارتقای فرهنگ و شناخت سیره نبوی (ص)»/ بازشناسی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری

به گزارش قدس آنلاین، سید مجید امامی ضمن تبریک عید مبعث پیامبر اعظم (ص) گفت: یکی از مهم ترین موضوعات فرهنگی در حافظه فرهنگ ایرانی اسلامی که به مثابه رکن فرهنگ دینی ایران پس از اسلام محسوب می شود، شخصیت، سیره و محبت پیامبر خاتم (ص)، است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی قانون اساسی و ارزش های انقلاب اسلامی، بر اساس مکتب نبوی محقق شد و جمله مشهور حضرت امام خمینی که می گفتند: ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است. به معنی اشتراک و تداوم مکتب بود، البته از طرف دیگر هم در عرصه آگاهی و معرفت دینی هم در عرصه مناسک به نظر می رسد ما باید بیشتر و گسترده تر به حضرت رسول (ص) عرض ارادت داشته باشیم.

وی افزود: در تقویم ما رویدادهای رسمی بسیاری در خصوص پیامبر (ص) ثبت شده اند اما آنچنان که باید محوریت داشته باشند نبوده اند و برنامه ریزی ها آشنایی با سیره نبوی که خداوند صراحتا در آیه لَّقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ لِّمَن کَانَ یَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡیَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرٗا (آیه ۲۱ سوره احزاب)، پیامبر را به عنوان الگوی زندگی معرفی می کند، کافی نبوده است. بر همین اساس و در راستای مهندسی فرهنگی کشور، شورای فرهنگ عمومی در جلسه سه شنبه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰)، برنامه ای را به تصویب رساند که اعضای شورا و نهادهای اجرایی کشور برای ارتقای شناخت سیره نبوی برنامه ریزی کنند و پیشنهادات بسیار خوبی مطرح شد.

جایزه جهانی صلح پیامبر رحمت(ص)

امامی اظهار داشت: این برنامه تحت عنوان «برنامه جامع ارتقای فرهنگ و شناخت سیره نبوی»، در مسیر اقدام قرار گرفته و هم باید نمادها را در سطح عمومی افزایش بدهیم و هم شناخت زندگی، سیره و اندیشه پیامبر گسترش پیدا کند. به ویژه در زمانی که هتک حرمت و تخریب شخصیت پیامبر (ص) در دستور کار رسانه های اسلام ستیز قرار گرفته است. ما پیشنهاد کردیم در کنار جوایز صلحی که در جهان وجود دارد، نظام دیپلماسی کشور، جایزه صلح پیامبر اعظم (ص) را طراحی و اجرا کنند و هر سال به یک شخصیت برجسته که در راستای صلح تلاش می کند به نام رسول الله (ص) که رسول صلح است و نه آنچنان که دیگران معرفی می کنند، جایزه جهانی صلح پیامبر رحمت (ص) را تاسیس کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، ادامه داد: این برنامه مشترک حتما می تواند در فرهنگ دینی ما جایگاه پیامبر (ص) را ارتقا بدهد و این کار بعد از ۶ ماه برنامه ریزی با همکاری نهادهای مهمی چون سازمان تبلیغات اسلامی، تصویب شده است و سالانه در روز مبعث گزارش داده می شود و عزیزان اهل سنت هم می توانند در این موضوع بسیار تاثیرگذار باشند. ما از همه علاقه مندان پیامبر در ایران و جهان دعوت می کنیم، در همه حوزه های هنری، سینمایی، رسانه ای بازشناسی کنند و به دیگران بشناسانند. بیش از ۳۰ برنامه در این برنامه گنجانده شده است. بیش از ۱۷ نهاد در این کار سهیم هستند و در جایگاه حمایت و ترویج قرار دارند اما تمرکز کارهای اجرایی بر نهادهای مردمی و فرهنگی است.

وی با اشاره به این برخی شهرها هستند که هنوز خیابان اصلی یا میدانی به نام حضرت محمد (ص) ندارند، گفت: یکی از برنامه ها این است که شهرداری ها تا یک سال آینده در این زمینه اقدام کنند، چون زیبنده جمهوری اسلامی نیست.  نام حضرت محمد و رسول اعظم (ص)، نام اصلی است که روی آن تمرکز داریم اما همه نام ها و القاب ایشان هم اهمیت دارند، به ویژه عبارت رحمه للعالمین.

وی با اشاره به این که یک یا دو اثر سینمایی برای ترویج نام پیامبر کفایت نمی کند، اضافه کرد: ما از بزرگترین اثر سینمایی ساخته شده توسط مجید مجیدی محمدرسول الله تقدیر می کنیم اما این کار کافی نیست، در حوزه های هنری دیگر، انیمیشن ها، بازی ها، موسیقی، هنرهای تجسمی و... نیز باید کارهای بزرگی انجام شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.