سفیر ایران در اوکراین در صفحه شخصی خود نوشته که «تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل این‌که پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.»

بیانیه کاخ سفید درباره درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین/ لاوروف: مقامات اوکراینی دانشجویان خارجی را سپر انسانی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، درحالی جنگ میان روسیه و اوکراین وارد دهمین روز خود شد که رسانه ها اعلام کردند: درگیری‌ها به خیابان شهر سومی کشیده شد.

وزیر خارجه لهستان: خواهان توقف فوری درگیری‌ها در اوکراین هستیم

«زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان گفت: «من از روسیه می‌خواهم جنگ علیه اوکراین را متوقف کند و از دو طرف می‌خواهم که به قوانین بین‌المللی اتکا کنند».

وزیر خارجه لهستان ادامه داد: «من خواهان آتش‌بس به منظور آغاز مذاکرات بین دو کشور هستم. جنگ روسیه علیه اوکراین یک بحران انسانی بی‌سابقه ایجاد کرده است و خواهان باز شدن راهروهای امن برای پناهجویان هستم».

وی ابراز کرد: تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی را پذیرفته‌ایم و از هیچ تلاشی برای حمایت از آنها دریغ نخواهیم کرد.

ایتالیا دارایی‌های مربوط به اولیگارش‌های روس را مسدود کرد

خبرگزاری رویترز نوشت: بخش اطلاعات مالی ایتالیا به بانک های این کشور دستور داد که هر چه سریع تر درباره اقدامات خود برای مسدود کردن دارایی های افراد و شرکت های هدف تحریم های روسیه گزارش دهند.

سرنگونی یک سوخو-۲۵ در شهر چرنیهیف

الجزیره به نقل از مقامات شهر چرنیهیف اعلام کردند در پی سرنگون کردن یک سوخو-۲۵ خلبان روسی کشته و کمک خلبانش دستگیر شد.

اولیگارک روس بیش از ۱۲۶ میلیارد دلار از دست داده‌اند

شبکه خبری تلویزیونی ب اف ام فرانسه در صفحه توئیتر خود به نقل از فوربس نوشت ۱۱۶ اولیگارک روس(ثروتمندان بانفوذ نزدیک به حاکمیت) طی یک هفته اخیر به علت جنگ در اوکراین بیش از ۱۲۶ میلیارد دلار سرمایه خود را از دست داده اند.

صف مردم ماریوپل برای خروج از این شهر

درحالی که مردم ماریوپل برای خروج از این شهر صف بسته بودند، مقامات اوکراینی خواستند مردم متفرق شده و به پناهگاه‌ها بازگردند.

لاوروف: مقامات اوکراینی دانشجویان خارجی را سپر انسانی می‌کنند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد «ما فقط علیه زیرساخت‌های نظامی که قلمرو روسیه را تهدید می‌کند از سلاح استفاده می‌کنیم.»

وی گفت: ما بیش از ۱۵۰ اتوبوس برای انتقال دانشجویان خارجی در اوکراین فراهم کرده‌ایم. مقامات اوکراینی دانشجویان خارجی را به عنوان سپر انسانی نگهداری می‌کنند. مقامات اوکراین از خروج غیرنظامیان از شهرها خودداری می‌کردند تا آن‌ها را به عنوان سپر انسانی سواستفاده کنند.

لاوروف ادامه داد: طرف روسی در حال بررسی مجدد گزارش‌ها مبنی بر امتناع مقامات خرسون(در جنوب اوکراین و مجاور دریای سیاه) از پذیرش کمک‌های بشردوستانه است. مقامات اوکراینی در ماریوپل از ترک غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند تا از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفتاده کنند.

کرملین: تحریم نفت روسیه بازار انرژی جهان را مختل می‌کند

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: نمی‌توانیم از منزوی شدن روسیه سخن به میان بیاوریم زیرا آمریکا و اروپا همه دنیا نیستند.

پسکوف ادامه داد: تحریم نفت روسیه می‌تواند بازارهای انرژی جهان را تاحد زیادی مختل کند.

وی با بیان اینکه هرگونه فاجعه در نیروگاه اتمی زاپوروژی بر همه تأثیر خواهد گذاشت و قابل چشم‌پوشی نیست، اظهار کرد: کشورهای ناتو کاملاً آگاه هستند که نمی‌توانند مستقیماً در آنچه در اوکراین اتفاق می افتد مشارکت کنند.

زلنسکی گفت: اوکراین تمام تلاش خود را می‌کند تا هماهنگی‌ها در مورد کریدورهای بشردوستانه مثمر ثمر واقع شود.

مأموریت آمریکا در اوکراین از زبان سخنگوی پنتاگون

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: تمرکز پنتاگون و وزارت دفاع بر روی چیست و در واقع تمرکز بر روی دو چیز است. اول اینکه مطمئن شویم اوکراین می‌تواند از خود دفاع کند و آن‌ها در حال دفاع از خود هستند. دقایقی پیش در این‌باره[با مقامات اوکراین] صحبت کردیم، ما به آن‌ها در این کار کمک می‌کنیم و در تلاش هستیم این کار را به سریع‌ترین شکل ممکن انجام دهیم».

وی ادامه داد:«[مأموریت] شماره دو این است که مطمئن شویم ناتو می‌تواند از خود دفاع کند و به همین دلیل است که رئیس جمهور[آمریکا] دستور داد نیروهای بیشتری به اروپا اعزام شوند. به همین دلیل است که نیروها در اروپا و مناطق دیگر جناح شرقی ناتو در حال بازآرایی هستند».

بی بی سی: روس‌های نگران از آینده جنگ اوکراین مهاجرت می‌کنند

همزمان با ادامه درگیری‌ها در اوکراین و عزیمت پناهجویان اوکراینی به کشورهای همسایه، شماری از شهروندان روس نیز به دلیل پیامدهای ناشی این جنگ و همچنین سیاست های جدید مسکو، روسیه را به مقصد فنلاند ترک می‌کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا،اتوبوس ها و خودروها برای بررسی گذرنامه‌های افراد متوقف شدند. این افراد اوکراینی نیستند بلکه شهروندان روسیه می باشند.

بیانیه کاخ سفید درباره درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین

کاخ سفید تأکید کرد که از اظهارات سناتور جمهوری خواه آمریکایی که خواستار ترور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده بود، حمایت نمی‌کند.

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این سوال که آیا دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از فراخوان لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکایی حمایت می‌کند یا خیر، گفت: "خیر، ما از کشتن رهبر یک کشور خارجی یا تغییر رژیم حمایت نمی‌کنیم. این سیاست ایالات متحده نیست."

روسیه آتش بس موقت برای خروج غیرنظامیان از اوکراین اعلام کرد

وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد طرف روسی امروز از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو(۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برای خروج افراد غیر نظامی از دو شهر ماریوپول و ولنووا در اوکراین گذرگاه انسان دوستانه ایجاد و آتش بس موقت اعلام می‌کند.

تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین امکان خروج از اوکراین را ندارند

منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین در صفحه شخصی خود نوشته که «تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل این‌که پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.»

«من در کی‌یف هستم»

رئیس جمهور اوکراین با رد برخی اخبار مبنی بر فرار وی به لهستان و پناه گرفتن در سفارت آمریکا اعلام کرد: من در کی یف هستم و به جایی فرار نکردم.

درگیری‌ها به خیابان شهر سومی کشیده شده است

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: رسانه‌های اوکراینی تایید کردند درگیری‌ها به خیابان‌های شهر سومی کشیده شده است.

اعزام تروریست های داعشی به شرق اوکراین
مرکز اطلاعات خارجی روسیه خبر داد واشنگتن تروریست‌های داعشی را پیش از اعزام به دونباس، شرق اوکراین، در پایگاه نظامی تنف سوریه که در تسلط نیروهای آمریکایی است آموزش داده است.

این نهاد اطلاعاتی روسیه با صدور بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود ارتش روسیه با آغاز عملیات ویژه در اوکراین، بخش زیادی از این افراد مسلح را که آمریکا در سوریه آنان را تجهیز کرده بود از بین برد.

این گزارش می‌افزاید اطلاعات مرکزی آمریکا و فرماندهی عملیات ویژه، وابسته به نیروهای آمریکایی، همچنان در پی تشکیل واحدهای تروریستی جدیدی در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی هستند و قرار است این واحدها را برای مشارکت در فعالیت‌های تروریستی در اوکراین به این کشور انتقال دهند.

اوکراین: روسیه با بمب‌ خوشه‌ای به بروفسک حمله کرده است

خبرگزاری اوکراین به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش کرد که نیروهای روسی شهر«بروفسک» در منطقه دونباس را با بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار داده‌اند.

ناتو به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم
نیکولای آزارف، نخست وزیر پیشین اوکراین گفت: پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در پی آن است تا با به کارگیری سلاح هسته ای، جنگ جهانی سوم را علیه روسیه به راه بیندازد.

نیکولای آزارف، با بیان این مطلب افزود: در این زمینه نقش اساسی به کی یف واگذار شد، روسیه از اواخر سال گذشته به اطلاعاتی درباره طرح ناتو جهت استقرار ده یگان نظامی از جمله یگان مجهز به تجهیزات نظامی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای در اوکراین دست یافت. ناتو برای حمله نظامی- هسته ای گسترده علیه روسیه در پایان امسال برنامه ریزی کرده بود؛ اما مقامات روسیه تصمیم گرفتند این برنامه را متوقف کنند و نظم را به اوکراین بازگردانند.

سنگاپور روسیه را تحریم کرد

وزارت امور خارجه سنگاپور اعلام کرده است که تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه و تعداد دیگری از بانک‌های این کشور وضع کرده و همچنین محدودیت‌هایی را برای صادرات به فدراسیون روسیه قرار داده است.

سانا: پایگاه آمریکایی التنف در سوریه، مرکز آموزش تروریست‌ها شده است

خبرگزاری سانا اعلام کرد که پایگاه آمریکایی التنف در سوریه به مرکز آموزش تروریست‌های داعشی برای انتقال به منطقه دنباس اوکراین تبدیل شده است.

سانا به نقل از سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد ما در پایگاه التنف شاهد آماده سازی و آموزش تروریست ها برای جنگ و درگیری در اوکراین هستیم.  

اوکراین: ۹ هزار ۱۶۶ سرباز روسی را کشته و زخمی کردیم

الجزیره نوشت، وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: ۹ هزار ۱۶۶ سرباز روسی را کشته و زخمی کردیم، ۷۰ هواپیما و بالگرد را سرنگون کردیم و ۲۵ تانک و ۱۴۷۱ خودرو را منهدم کردیم.

سازمان ملل: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند

سازمان ملل متحد همزمان با دهمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرزهای این کشور اروپایی خارج شده اند.

تعلیق فعالیت‌های شبکه‌های تلویزیونی ژاپن در روسیه

خبرگزاری روسی تاس به نقل از چندین منبع در چندین شرکت پخش تلویزیونی ژاپن فعال در قلمرو روسیه گزارش کرد که شبکه‌های تلویزیونی ژاپنی قصد دارند فعالیت خود را در روسیه متوقف کنند. 

منابع خبری می‌گویند که در حال حاضر شبکه‌های ژاپنی تصمیم دارند که از پخش مستقیم از مسکو و سایر شهرهای روسیه خودداری کنند.

چندین سال است که شبکه های تلویزیونی NHK، فوجی، آساهی، تی بی اس در قلمرو فدراسیون روسیه فعالیت می‌کنند. همه روزنامه‌های بزرگ ژاپنی نیز دفاتری در روسیه دارند.

انفجار در شهر «ژیتومیر» اوکراین

خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد، درپی وقوع انفجار، آژیر خطر در شهر «ژیتومیر» در ۱۵۰ کیلومتری غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمد.

زلنسکی: همه افرادی که می‌میرند از امروز به خاطر ناتو خواهند مرد
«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین ناتو را به دلیل امتناع از اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین محکوم کرد.

زلنسکی با این ادعا که اوکراینی‌ها دشمن خود را از حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین بیرون می‌کنند، گفت: نمی‌توانم بفهمم چرا متحدان ما تصمیمی برای بستن حریم هوایی اوکراین نگرفتند.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: تنها کاری که ناتو می‌توانست انجام دهد این بود که ۵۰ تن گازوئیل اختصاص داده شده خود را به اوکراین منتقل کند. احتمالاً بنابراین ما می‌توانیم تفاهم‌نامه «بوداپست» را بسوزانیم.

زلنسکی تهدید کرد: همه افرادی که می‌میرند از امروز به خاطر شما خواهند مرد.

اتحادیه اروپا: یک شبه نمی‌توان وابستگی انرژی به روسیه را قطع کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: وزیران خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه روسیه و ضرورت تسریع تنوع سازی منابع انرژی این اتحادیه را مورد مذاکره قرار دادند.

وی افزود: بسته تحریمی جدید با هدف تعمیق تحریم‌های اقتصادی بوده و بانک‌های بیشتری از روسیه را با اقدامات محدود کننده مواجه خواهد کرد.

بورل ادامه داد: اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تا زمانی که اقدامات نظامی علیه اوکراین را متوقف نکند، ادامه خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  ابراز کرد: در راستای تضعیف ماشین جنگی روسیه، اعلام و موافقت با تحریم‌ها کافی نبوده و باید این تحریم‌ها اجرا شده و مسیرهای دور زدن تحریم‌ها بسته شوند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا نمی‌تواند یک شبه وابستگی انرژی خود به روسیه را قطع کند، گفت: اتحادیه اروپا بیش از ۴۰ درصد از انرژی مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند.

زلنسکی: اوکراین سقوط کند، همه اروپا سقوط خواهد کرد

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نطقی تلویزیونی گفت: «در حمایت از اوکراین ساکت نباشید چون اگر اوکراین باقی نماند، تمام اروپا باقی نخواهد ماند. اگر اوکراین سقوط کند تمام اروپا سقوط خواهد کرد». 

خبر در حال تکمیل شدن است...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.