ماکرون اعلام کرد برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که قرار است آوریل ۲۰۲۲ برگزار شود، نامزد خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین، امانوئل ماکرون در نامه‌ای خطاب به شهروندان فرانسه از آغاز کارزار انتخاباتی خود خبر داد و نوشت که در پی برگزیده شدن برای دومین دوره ریاست بر کاخ الیزه و ادامه ماموریت به عنوان رئیس جمهوری فرانسه است.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل ۲۰۲۲(فروردین- اردیبهشت۱۴۰۱) به منظور انتخاب رئیس جمهور برای یک دوره پنج ساله پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات که با رای مستقیم مردم صورت می‌گیرد معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می‌کنند در دو مرحله انجام می‌شود.

تاکنون نظرسنجی‌ها پیروزی ماکرون را در انتخابات پیش بینی کرده‌اند. این در حالی است که نظرسنجی سال گذشته انستیتوی افکار عمومی فرانسه نشان داد که تقریباً ۶۰ درصد فرانسوی‌ها از رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور ناراضی هستند.

البته به شکل سنتی، فرانسوی‌ها در مواقع بروز بحران از رئیس جمهور کنونی حمایت می‌کنند. این مسئله در دوران همه گیری ویروس کرونا به چشم می خورد و این امتیازی است که رقبای ماکرون از آن برخوردار نیستند.

همچنین اقداماتی که وی در زمینه جلوگیری از وقوع جنگ بین روسیه و واوکراین انجام داد و تلاش های وی در این زمینه از جمله مذاکره روز پنج شنبه او با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می‌تواند به محبوبیت اش بیفزاید.

رقبای ماکرون در بحبوحه کارزار انتخاباتی که پیش از موعد رسمی به راه افتاده است، قصد دارند عملکرد وی را در زمینه های مختلف به ویژه مسئله مقابله با ویروس کرونا نقد کنند. به همین دلیل ماکرون در روزهای اخیر فعالیت‌های خود را با هدف کسب محبوبیت بیشتر افزایش داده است.

سطح چالش برای ماکرون

ماکرون اکنون در دو سطح با چالش مواجه است: نخست رقبای انتخاباتی او از جناح راست گرای افراطی از جمله «مارین لوپن» رهبر حزب راست گرای افراطی «اجتماع ملی» که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز رقیب اصلی ماکرون بود و در دور دوم نتیجه را به او واگذار کرد.

اکنون لوپن انتظار دارد که با مانور دادن درباره ناکامی های دولت فرانسه در زمینه مقابله با کرونا و دیگر مسائل اقتصادی و اجتماعی مجالی برای جلب نظر مردم فرانسه و کسب آرای آن ها پیدا کند.

همچنین ظهور یک نامزد راست گرای جدید به نام «اریک زمور» روزنامه نگار ومفسر سیاسی که یک راست گرای افراطی است، باعث افزایش احتمال رای دادن به رقبای راست گرای افراطی ماکرون شده است.

زمور از«فاشیست، نژادپرست و زن‌ستیز» بودن خود دفاع کرده ومدعی است که می‌خواهد فرانسه و ارزش‌های این کشور را که به ادعای او، از سوی اسلام و مهاجرت مورد تهدید قرار گرفته است، نجات دهد.

با این حال برخی تحلیل گران معتقدند که رقیب اصلی ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، «والری پکرس» از حزب راست میانه «جمهوری خواهان» است.

با توجه به این که پایگاه اصلی آرای ماکرون و پکرس، رای دهندگان دارای تمایلات راست میانه و چپ میانه هستند، پیروزی ماکرون تا حد زیادی منوط به کسب آرای رای دهندگان چپ میانه خواهد بود.

«ابوالقاسم دلفی» کارشناس سیاسی می گوید: بر اساس غالب نظرسنجی های اخیر که در فرانسه انجام شده، ماکرون با داشتن ۲۴ تا ۲۵ درصد مقبولیت مردمی بیشترین شانس احتمالی را برای پیروزی در هر دو دور انتخابات ریاست جمهوری آینده در مقابل رقبایی دارد که بیشترین میزان مقبولیت شان حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد است.

چالش دوم تداوم نارضایتی ها در جامعه فرانسه و تداوم جنبش جلیقه زردها در این کشور است. برپایی تظاهرات اعتراضی جنبش جلیقه زردها که اکنون در قالب اعتراض به مقررات کرونایی صورت می گیرد نشان می دهد که این جنبش به رغم اُفت و خیزها همچنان به حیات خود ادامه می دهد و به چالشی مزمن برای دولت ماکرون تبدیل شده است.

بسیاری از معترضان ماکرون را رئیس جمهور ثروتمندان می دانند و به سیاست های وی و حزبش معترض هستند. این موضوع زمینه را برای پیروزی احزاب دیگر فرانسه به ویژه حزب جمهوری خواهان و حزب سبز درچند انتخابات اخیر فراهم آورده است. مخالفان ماکرون، او را عامل تشدید فشارها برشهروندان دانسته اند و خواستار کنار رفتنش هستند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.