۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
کد خبر: 790164

جنگ اوکراین بخشی از پازل راهبردی آمریکا برای اجرایی ساختن استراتژی تعادل و توازن ژئوپلتیک در اروپا و منطقه غرب آسیا است.

جنگ اوکراین و تعادل ژئوپلتیک

رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در صفحه شخصی خود نوشت:

جنگ اوکراین بخشی از پازل راهبردی آمریکا برای اجرایی ساختن استراتژی تعادل و توازن ژئوپلتیک در اروپا و منطقه غرب آسیا است.

آمریکا برای حفظ نظم موجود در مناسبات جهانی، مهار رقبای قدرتمند و قدرت‌های نوظهور و همچنین بازدارندگی در مقابل آنان، سعی دارد استراتژی تعادل و توازن ژئوپلتیک را پیاده سازی کند. بر این اساس ایالات متحده تلاش می‌کند اولا از اتحاد کشورهای قدرتمند جلوگیری نماید و ثانیا آنان را به رقابت با یکدیگر وادار سازد. در این ارتباط کسینجر استراتژیست مشهور آمریکایی در توصیه‌ای راهبردی به مقامات کاخ سفید گفته بود "برای حفظ تعادل ژئوپلتیک" در اروپا، روسیه نباید بیش از حد معینی به اروپا نزدیک‌تر گردد. در چارچوب این استراتژی ایران نیز نباید به روسیه و چین نزدیک گردد چرا که این قرابت و همکاری، ایران را از رقبای منطقه‌ای خود (ترکیه و رژیم صهیونیستی) قوی‌تر می‌سازد و تعادل ژئوپلتیک در منطقه به هم می‌ریزد. از سوی دیگر با تعیین زمین بازی برای رقابت، ایران و روسیه را وادار نماید تا در عرضه انرژی با یکدیگر رقابت نمایند.

جنگ اوکراین به عنوان بخش مهمی از از پازل راهبردی آمریکا برای استراتژی تعادل و توازن ژئوپلتیک، از یک سو روسیه را از اروپا دور می‌سازد و کشورهای حوزه یورو را با ادراک "روسیه هراسی" در جرگه متحدان واشنگتن حفظ می‌کند. از دیگر سو پیاده‌سازی این استراتژی اروپا را در دو حوزه امنیت و انرژی بیش از پیش به ایالات متحده وابسته می‌سازد. در این چارچوب با ایجاد خلاء ناشی از تحریم نفت و گاز روسیه، اروپا مشتری انرژی ایران می‌گردد و جمهوری اسلامی بر سر تامین و عرضه نفت و گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی وارد رقابت با روسیه خواهد شد.

با این شرایط باید نگاهی همه‌جانبه و آینده‌نگرانه به منافع ملی و امنیت ملی داشت. بازی در زمین تعیین شده‌ی تعادل و توازن استراتژیک نمی‌تواند متضمن منافع ملی و امنیت ملی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.