مانند بسیاری از سخنرانی‌هایش، سخنرانی وضعیت کشور جو بایدن در کنگره، نامنسجم، کسل‌کننده و به‌طور نفس‌گیری اعصاب خردکن بود. در حالی که جو بایدن برای ایراد سخنرانی سه شنبه شب خود قدم به کنگره گذاشت، می شد به این فکر کرد که چطور یک رئیس جمهور ایالات متحده در دوران مدرن توانسته در سال اول ریاست خود اینقدر ضعیف عمل کند! او در آنجا به شکل بی‌نظیری یک سخنرانی ضعیف را ارائه داد که کاملا با بی‌شمار شکست‌های دوران ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون همخوانی داشت.

«بایدنِ» سست و متکبر، هیچ چیزی برای ارائه به جهان ندارد

گروه ترجمه قدس آنلاین (امیرمحمد سلطانپور) - این سخنرانی بایدن از بسیاری جهات، یک یادآوری برای همگان بود که چرا ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری بایدن، یک ابرقدرت در حال افول است. دشمنان آمریکا به خاطر حضور رئیس جمهور ضعیفی مانند بایدن که نقطه مقابل کسی مانند رونالد ریگان است، جسورتر شده اند.

جدای از سطرهای آغازین سخنرانی او در مورد اوکراین، هیچ نشانی از رهبری آمریکا در جهان در سخنرانی بایدن دیده نشد. دلیل آن چه بود؟ زیرا او تنها کاری که نمی کند رهبری است. عقب‌نشینی افغانستان فاجعه‌بار بود، چین تهدید به حمله به تایوان می‌کند، وضعیت برنامه هسته ای ایران نامشخص است و روس‌ها به دروازه‌های کیف رسیده اند. دوران ریاست جمهوری بایدن عملاً در هر جبهه ای از سیاست خارجی اش یک شکست بزرگ بوده است. اگر ریگان به جای او بود، از چنین فرصتی استفاده می کرد تا متحدانش را جمع کند تا در برابر روسیه بایستند و مسیری روشن برای ارائه حمایت فوری از مردم اوکراین در همان لحظه ارائه می کرد. بایدن اما به طرز بدی شکست خورده و هیچ چیزی ارائه نکرده است. او آنقدر بد بوده که جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق دموکرات در مقایسه با او مثل یک ژنرال قوی به نظر می رسد.

با فاجعه آشکاری که در اوکراین در جریان است، بایدن در سخنرانی خود کلا لحن اشتباهی را به خود گرفت و با لفاظی و لاف های زننده آن هم در مورد اقدامات ناکافی خود، غیرقابل تحمل شده بود. پس از فقدان شدید تلاش ایالات متحده برای جلوگیری از تهاجم روسیه تحت نظارت او به اوکراین، می توان سخنرانی بایدن را یک سخنرانی متکبرانه لقب داد. او نشان داد که نمی تواند هیچ کاری برای اطمینان دادن به مردم اوکراین انجام دهد. در حالی که تانک های روسی به سمت کیف می روند، او نتوانست چیزی بیش از تحریم های محدود و فقط ممنوعیت هواپیماهای روسی از حریم هوایی ایالات متحده را پیشنهاد دهد.

رئیس جمهور آمریکا هنوز در اینکه بتواند روسیه را فلج کند ناکام مانده است. او شعارهای بزرگی در مورد کمک به اوکراین می داد که هیچ همخوانی با پیشنهادات ضعیفش برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه نداشت. هیچ تحریمی علیه بخش انرژی روسیه اعلام نشد، و هیچ تعهدی برای توقف خرید نفت روسیه ارائه نکرد که نشان دهنده فقدان تفکر استراتژیک او برای تقویت استقلال انرژی ایالات متحده بود.

و اگر به سخنان بایدن در مورد روسیه با دقت نگاه کنید، زبان او در مورد ولادیمیر پوتین به طرز چشمگیری نرم بود. او در استفاده کلمات در مورد پوتین تنها اشارات محدودی به سابقه پوتین به عنوان یک «مستبد بی رحم» کرد و تا توانست از اینکه لحن صحبت هایش در مورد او به سمت مثلا «اعمال شیطانی یا وحشیانه» برود جلوگیری کرد. رویکرد بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا در مورد پوتین بسیار سخت‌تر بوده است. این یک سخنرانی بزدلانه از سوی بایدن در مورد روسیه بود و می توانست بسیار قوی تر از این باشد.

سخنرانی بایدن در مورد دیگر موضوعات کلیدی سیاست خارجی آمریکا نیز ناامید کننده بود. در آن هیچ نشانه ای از محکومیت رهبران کمونیست چین به چشم نمی خورد و به طور قابل توجهی هیچ اشاره ای به نسل کشی وحشتناک اویغورها نیز نکرد. بایدن یک مماشات کننده کامل است که به دشمنان ایالات متحده احترام بیش از حد می گذارد. مانند روسیه، چین نیز در دوران بایدن قوی‌تر و تهدیدکننده‌تر شده است. بایدن به طور مداوم تهدید بزرگی که چین کمونیست در کنار شریکش یعنی روسیه ایجاد می کند را نادیده می گیرد.

از بسیاری جهات، این نیز به شکل قابل توجهی یک سخنرانی سست و ضعیف از بایدن بود. کاملا مشخص بود که نویسندگان سخنان او سطرهای آغازین را در مورد اوکراین بازنویسی کردند، اما ۹۰ درصد این سخنرانی فقط لفاظی های چپ گرایانه با لحن حزبی ضعیف و با ماهیتی تفرقه افکنانه بود. این یکی از ضعیف ترین سخنرانی های وضعیت کشور رئیس جمهور آمریکا در کنگره در چند دهه اخیر بود.

بایدن به شکل واضحی نمی تواند الهام بخش باشد. سخنرانی های او نامنسجم، بسیار کسل کننده و به طرز خیره کننده ای ذهن را خسته می کند. این سخنرانی می بایست اتحاد را در جهان به وجود می آورد، نه اینکه جهان را به خواب فرو ببرد!

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.