مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما دائما ً با ایران در گفت‌وگو هستیم که این گفت‌وگوها شامل مذاکرات غیررسمی هم می‌شود زیرا در صورت عدم توافق، ما نمی‌توانیم بر روی یکسری موضوعات به صورت منسجم به توافق برسیم.

مدیرکل آژانس اتمی: درباره مسائل پادمانی گفت‌وگوهای غیر رسمی هم با ایران داریم

به گزارش قدس آنلاین، رافائل گروسی ظهر دوشنبه در نشست خبری در وین بیان داشت: ما در خصوص موضوعات با ایران تبادل می کنیم اما در نهایت تیم پادمانی ما مسائلی را که در برجام مورد توافق قرار گرفته و به امضا درآمده است را در نظر می‌گیرند و بررسی می کنند.

مدیرکل آژانس گفت: همانطور که می‌دانید برجام یک توافق پیچیده است و یکسری گام ها و توالی‌ها وجود دارد که مذاکره کنندگان و طرف های برجام درباره آن بحث می‌کنند و در این راستا وظایفی وجود دارد که باید انجام ببگیرد و ایران باید به مواردی پایبند باشد و ما نیز باید راستی‌آزمایی کنیم و این وظیفه بسیار بزرگی است که پیش روی ما قرار دارد.

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود تصریح کرد که مسائل پادمانی به توافق برجام ارتباطی ندارد و ایران باید تحت هر شرایطی به این توافقات پایبند باشد.

مدیرکل آژانس در این خصوص اظهار داشت که مسائل پادمانی ارتباطی به برجام و توافقات دیگر ندارد. این ها دو موضوع موازی هستند و ایران صرفنظر از برجام و هر توافق دیگری با هرکشور دیگری باید به توافقات پادمانی پایبند باشد و این وظیفه آن‌ها است.

گروسی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که در صورت حصول توافق هسته ای بین ایران در وین، اجرای پروتکل الحاقی بخشی از این توافق خواهد بود، همچنان که قبلا نیز بخشی از برجام بوده و در صورت احیای این توافق، باز هم بخشی از آن خواهد بود.به

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازرسان آژانس این امکان را دارند که در ماه جاری میلادی (مارس) با هدف بروز رسانی دوربین های نظارتی و دیگر تاسیسات ، به سایت های هسته ای ایران دسترسی داشته باشند، گفت: فکر نمی کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی احتمال استفاده ایران از داشته های خود در حوزه فناوری هسته ای برای تولید سلاح هسته ای شد، گفت: آنچه شما می گویید، قضاوت کردن درباره نیت ها است و ما نمی توانیم نیت ها(آنچه که نمی توانیم ببینیم) قضاوت کنیم.

گروسی گفت : وظیفه ما راستی آزمایی آن چیزی است که ایران درباره فعالیت هایش می گوید.

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از مذاکرات هسته ای وین نیست و برجام نیست، گفت البته در صورتی که توافقی در وین حاصل شود، آژانس کارهای زیادی خواهد داشت چون بعد از آنکه ایران برخی تعهدات برجای خود را کاهش داد، بخش های از روند بازرسی هم متوقف شد و با برگشت برجام به حالت اولیه، فعالیت های آژانس بیشتر خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.