نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای با اشاره به فریضه دانستن جهاد تبیین و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد گفت: جهاد تبیین، داشتن روایت اول و پیوست رسانه ای، راهبردهای بیان حقایق، پیروزی در جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسئولان و رسانه‌ها محدود شود.

جهاد تبیین در حرف و شعار خلاصه نشود

به گزارش قدس آنلاین، اکبر نصراللهی در نشست تخصصی با موضوع جنگ شناختی در آرایش جدید رسانه ای در دهه پنجم انقلاب اسلامی که در جمع روحانیون حوزه علمیه خراسان در مشهد برگزار شد، با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی  باید جلوتر  و بیشتر از کُنش‌گران دیگر جنگ شناختی را مورد توجه قرار دهند، افزود: جنگ شناختی چند لایه، هیبریدی، میان رشته‌ای و شکل تکامل یافته، پیشرفته‌تر، جامع‌تر و سنجیده‌تر از جنگ‌های قبلی و البته طبیعی است آنچه غیرطبیعی است توجه ناکافی حوزه های علمیه و دانشگاه ها به این موضوع مهم با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای با اشاره به سابقه جنگ های مختلف در طول تاریخ افزود: با توجه به گسترش و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، تغییر در آرایش رسانه‌ای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کُنش‌گران سیاسی و رسانه‌ای و حاکمیتی، و همچنین سواد رسانه ای مخاطبان و میزان دسترسی‌ آنان به رسانه‌های مختلف ، جنگ‌ها در حال حاضر  به سمت جنگ‌های شناختی تغییر پیدا کرده است و در همه‌ مناطق و از سوی همه‌کُنش‌گران با استقبال  روبرو شده است .

 رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به  اثر پذیری جنگ شناختی از تحولات تکنولوژی های ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.

پدیده «کنشگری جمعی شخصی» تولید پیام را از انحصار بخش رسمی خارج کرده است

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای با اشاره به فریضه دانستن جهاد تبیین  و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد  گفت: جهاد تبیین، داشتن روایت اول و پیوست رسانه ای، راهبردهای بیان حقایق، پیروزی در جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسئولان و رسانه‌ها  محدود شود.

نصراللهی افزود: ابزار جنگ شناختی تکنولوژی ها ارتباطی بویژه  اپلیکیشن های تلفن همراه رسانه، بازیگران آن  کنشگران رسمی و غیر رسمی ، نوع جنگ نامرئی ، ماهیت آن مستمر  و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانه‌ای و تغییرات و تحولات آن است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه  تاکیدکرد:  تحقق راهبرد جهاد جز با درک آرایش جدید رسانه ای، استفاده حداکثری  از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی، روایت اول، درست و  مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور  امکان پذیر نیست.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانه‌ای گفت پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی از سال ۱۹۶۰به بعد، پدیده‌ای «ارتباط‌ جمعی شخصی»، را موجب شده است و این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنشگری، تولید و توزیع پیام از انحصار بخش های رسمی و سنتی خارج و نقش آنها  کم رنگ شود.

 وی با بیان اینکه پدیده‌ی ارتباط جمعی شخصی باعث این شد مصرف رسانه‌ای، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت: یک موقعی، مثلاً کُنش‌گران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچ‌کسی جرأت نمی‌کرد همانند موضوعات امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ ولی الان هر فردی از هر جای دنیا از جمله سلبریتی ها با سواد مختصر دینی و سیاسی، در مورد حساس‌ترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بین‌المللی مداخله و نسخه تجویز کنند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به ظرفیت کم نظیر منبر و مسجد  گفت: در کنار استفاد ظرفیت این رسانه های بومی و سنتی به اندازه وزنی که دارند، باید با توجه به تحولات جدید تکنولوژی های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و تغییر در ذائقه و نوع و میزان مصرف رسانه ای مردم، از شبکه های اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام هراسی استفاده حداکثری کرد؛ هرگونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانه ای  کمک به دشمن است.

پدیده «کنشگری جمعی شخصی» تولید پیام را از انحصار بخش رسمی خارج کرده است

نصراللهی افزود: هیچ چیزی نمی تواند جایگزین منبر و مسجد و حسینیه، اما نباید از ظرفیت‌های و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع کاهش وفاداری، فراهم بودن امکان مقایسه بین پیام های مختلف، مرگ مخاطبان یک طرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت، بالارفتن سواد رسانه‌ای‌، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنشگران بویژه کنشگران مذهبی و روحانیان را گریز ناپذیر کرده است.

وی همچنین افزود: توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب بسیار مهم است. هرگونه کُندی و تأخیر، هم در شناخت و هم در تنظیم و هم در تطبیق با شرایط جدید برای کُنش‌گران مختلف، بسیار گران تمام می‌شود و غیرقابل جبران است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه همچنین با هشدار در مورد طرح موسوم به صیانت در مجلس گفت: هیچ کسی مخالف قانون گذاری و حکمرانی در فضای ول مجازی نیست اما نباید با اقدامات نسجیده و غیرقابل اجرا، منافع ملی و نظام را با چالش مواجه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.