مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی از ۱۸ تا ۲۴ اسفند را در این استان تشریح کرد.

برنامه‌های هفته بزرگداشت نظامی گنجوی در کرمان تشریح شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا علیزاده امروز  در جمع خبرنگاران گفت: ستاد بزرگداشت برنامه‌های فرهنگی- هنری حکیم نظامی گنجوی در هفته‌های گذشته برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت این شاعر بزرگ در استان تشکیل شد و دبیرخانه استانی این ستاد نیز شکل گرفت.

وی افزود: دبیرخانه ستاد استانی هفته گرامیداشت نظامی گنجوی برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده است که در سراسر استان با همکاری دستگاه‌ها و انجمن های فرهنگی و ادبی مختلف اجرا خواهد شد.

علیزاده با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در این زمینه اظهارداشت: این برنامه ها از چهارشنبه ۱۸ اسفند و با همایش «انسان و اندیشه آرمانشهری در نگاه حکیم نظامی گنجه‌ای» به همراه رونمایی از کتاب مثنوی مظهرالآثار آغاز می شود.

برنامه‌های هفته بزرگداشت نظامی گنجوی در کرمان تشریح شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: همچنین مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با عنوان «نظامی و جریان اندیشه های پس از او» روز شنبه ۲۱ اسفند از سوی این اداره کل و با همراهی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان برپا می شود.  

وی بیان کرد: همایش شعر «کلید در گنج حکیم» نیز ۲۲ اسفند با همراهی انجمن شعر قلم کرمان برگزار می‌شود و همچنین در ۲۴ اسفند همایش ادبی «بهترین سر آغاز» با همراهی انجمن شعر «دل عالم» کرمان برپا خواهد شد.

علیزاده افزود: نمایشگاه خوشنویسی و مینیاتور اشعار حکیم نظامی که با همراهی انجمن خوشنویسان کرمان برپا می‌شود نیز سه شنبه ۲۴ اسفند در سالن اندیشه اسلامی کرمان (خیابان ابوحامد) افتتاح می شود، ضمن اینکه صدا و سیمای مرکز کرمان نیز ویژه یرنامه ای با موضوع نظامی را  در دست ساخت دارد و به مناسبت این هفته پخش خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: برگزاری مسابقه متن ادبی با موضوع داستان‌های حماسی حکیم نظامی، برپایی شب‌های شعر «نظامی‌خوانی»، برگزاری جلسه کمیته انجمن علمی آثار و مفاخر فرهنگی استان در زمینه نظامی شناسی، اجرای نقالی خوانی از اشعار نظامی و برگزاری مسابقه مشاعره و بداهه سرایی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این هفته در کرمان  است.

 امسال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی دستگاه‌های فرهنگی، هنری و همچنین سیاسی کشورمان چون وزارتخانه های امور خارجه، آموزش و پرورش، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فرهنگستان هنر و جمع زیادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف و اهالی فرهنگ و ادب کشورمان هفته بزرگداشت حکیم نظامی و جایزه بین‌المللی این حکیم نه تنها در سراسر کشور که با همت سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها در آستانه عید نوروز برگزار می‌شود.

حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی قرن ششم هجری، بیست‌ویکم اسفندماه در تقویم فرهنگی کشور مصادف با سالروز گرامیداشت این ادیب و شاعر نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا
انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.