رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با توجه به‌ احتمال خروج بخشی از نفت روسیه از بازار و کمبود نفت، آمریکا به دنبال جایگزین است تا از افزایش بیشتر قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی جلوگیری کند.

نیاز آمریکا به نفت ایران برای کنترل قیمت بنزین/ آیا احتمال کاهش قیمت نفت وجود دارد؟

به گزارش قدس انلاین، «سید حمید حسینی»  با بیان اینکه وضعیت روسیه در بازار نفت و بازار گاز متفاوت است، افزود: روسیه سالانه ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز صادر می‌کند و تحریم گاز این کشور توسط اروپا سخت است.

وی ادامه داد: در بازار نفت، اروپا چندان به روسیه وابسته نیست زیرا واردات نفت اروپا سالانه ۱.۲ میلیارد بشکه است که از این میزان ۳۰ درصد توسط روسیه تامین می‌شود.

حسینی تاکید کرد: روسیه درمجموع روزانه حدود ۴.۳ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که سهم اروپا از آن یک میلیون بشکه است.

اروپا جایگزینی برای گاز روسیه ندارد

وی با اشاره به اینکه با تحریم نفت روسیه، در بازارهای جهانی جابه‌جایی رخ می‌دهد، گفت: بخشی از بازار نفت روسیه در آمریکا و اروپا حذف می‌شود و در مقابل صادرات نفت روسیه به چین و جنوب شرق آسیا افزایش خواهد داشت.

این کارشناس بازار نفت با تاکید بر اینکه اروپا حاضر نشده نفت روسیه را تحریم کند، افزود: این نگرانی وجود دارد که جریان گاز روسیه به اروپا متوقف شود و این در شرایطی است که اروپا جایگزینی برای تامین گاز ندارد.

اعمال بیش از ۵ هزار تحریم علیه روسیه

حسینی به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه اشاره کرد و ادامه داد: اکنون بالای ۵ هزار تحریم وضع شده است که تقریباً بی‌سابقه بوده و حتی تیم ملی فوتبال، فستیوال فیلم و ... نیز شامل این تحریم‌ها است.

وی گفت: با توجه به‌احتمال خروج بخشی از نفت روسیه از بازار و کمبود نفت، آمریکا به دنبال جایگزین است تا از افزایش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کند.

به گفته حسینی، قیمت بنزین در آمریکا از ۸۰۰ دلار در هر تن تا ۱۲۰۰ دلار افزایش داشته و اگر جلوی رشد قیمت گرفته نشود، آمریکا ممکن است با اعتراضات همراه باشد.

نفت ایران و ونزوئلا بهترین گزینه‌ها برای تامین بخشی از نیاز بازار نفت است

وی نفت ایران و ونزوئلا را بهترین گزینه‌ها برای تامین بخشی از نیاز بازار نفت دانست و افزود: بر اساس همین نیاز است که آمریکا در مذاکرات با ونزوئلا و همچنین جریان احیای برجام انعطاف نشان می‌دهد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: مسئله روسیه نباید باعث شود در روند احیای برجام اتفاقی بیافتد و دلیل وجود ندارد که ایران منافع ملی خود را به منافع سایر کشورها گره بزند.

وی در مورد رایزنی آمریکا با امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت، گفت: این دو کشور نیز از احیای برجام ناراحت هستند بااین‌حال نمی‌توانند در این مسیر سنگ‌اندازی کنند.

احتمال کاهش قیمت نفت وجود دارد

حسینی با اشاره به اینکه فکر نمی‌کنم قیمت نفت بیش از این افزایش پیدا کند، افزود: بر اساس بررسی‌ها بدون در نظر گرفتن ریسک‌های سیاسی در جهان، قیمت نفت اکنون باید بین ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه باشد؛ بنابراین اگر مذاکرات اوکراین و روسیه به آتش‌بس منجر شود، احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: با احیای برجام نیز قیمت نفت تا حد زیادی اصلاح خواهد شد زیرا نفت ایران می‌تواند در کوتاه‌مدت بخش زیادی از نیاز اروپا را پاسخ دهد.

رییس اتحادیه نفت و گاز و پتروشیمی ایران معتقد است که افزایش قیمت انرژی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت فراهم کند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت نفت چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت، اظهار کرد: ما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین  دارندگان ذخایر نفت و گاز دنیا بی‌شک از افزایش قیمت این منابع، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی سود خواهیم برد.

وی مطرح کرد: اگر به توافق برسیم ایران به‌راحتی به بازارهای جهانی برمی‌گردد و ازاین‌رو از الآن باید به فکر افزایش سرمایه‌گذاری و تولید باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.