معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: بسیج ملی و استفاده از ظرفیتهای ملی برای خدمات‌دهی به زائران نوروزی در این استان و به خصوص مشهد مورد نیاز است زیرا موضوع زیارت و توسعه آن محدود به یک شهر نیست.

ظرفیتهای ملی باید برای خدمات‌دهی به زائران نوروزی رضوی  بسیج شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد روز یکشنبه در جلسه هماهنگی با رسانه‌های  خراسان رضوی  اظهار کرد: در شرایطی که طی دوره‌ای ۱۵ تا ۲۰ روزه شاهد حضور هفت تا ۱۰ میلیون زائر در یک استان و شهر باشیم به طور قطع و حتم باید ظرفیتهای ملی برای خدمت رسانی به این خیل عظیم مسافر همیاری کند.

وی با بیان این که محدود دانستن وظیفه خدمت رسانی به زائران حرم رضوی به خراسان رضوی و مشهد صحیح نیست ادامه داد: در حال حاضر تمامی دستگاهها و مجموعه‌های خدمات رسان در این استان در آماده باش کامل و برنامه‌ریزیها انجام شده است اما همچنان کمک و همکاری ملی و بسیج ملی برای خدمت را خواهانیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: سفر و زیارت، سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود و ۷۰ درصد زائران امام رضا(ع) در مشهد را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند که در هیچ فرصتی در جهان چنین رویدادی مشابهت ندارد.

گنابادی نژاد افزود: طی ۲ سال گذشته از شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن و گرفتاری روحی، روانی مردم و علاوه بر آن فشار اقتصادی وارد آمده به خانواده‌ها و از دست دادن عزیزانشان بر اثر ابتلا به این ویروس، زیارت و سفر در شرایط فعلی موجب التیام خواهد بود و باید اسباب میزبانی برای این منظور به خوبی فراهم شود.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه سفر در شرایط فعلی گفت: بیش از ۸۰ درصد مسافران استان و مشهد از طریق جاده‌ای سفر می‌کنند که ۶۰ درصد این شمار با خودروی شخصی سفر می‌کنند که به معنای تلاش افراد برای استفاده از تمام امکانات موجودشان برای زیارت است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت موثر کمیته بهداشت و درمان ستاد خدمات سفر به عنوان یکی از کمیته‌های ۱۴ گانه اظهارکرد:ارتقای ظرفیت های مراکز و خدمات درمانی از جمله داروخانه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستانها و مستقرکردن پزشکان متخصص در ایام تعطیلات نوروزی پیش رو، یکی از الزامات انجام شده و مورد تاکید در این ایام به منظور رفاه حال زائران است.

گنابادی نژاد با بیان این که ظرفیت اقامت دائمی در مشهد به میزان ۱۲۰ هزار تخت است افزود: در شرایط عادی، خاص و بحرانی و اوجگیری ورود مسافر از تمامی ظرفیتهای اقامتی برای رفاه حال زائران بهره گرفته می‌شود و به همین دلیل مدارس آماده‌سازی شده، حسینیه‌ها ، سالنهای ورزشی مناسب و ظرفیت های خالی خوابگاههای دانشجویی در استان و مشهد برای این منظور بهره برده می‌شود.

وی اضافه کرد: با آماده‌سازی تمامی ظرفیتهای اقامتی هم اکنون خراسان رضوی هر شب ۴۵۰ هزار تخت ظرفیت اقامتی دارد که ۳۵۰ هزار تخت در کلانشهر مشهد پیش‌بینی شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: برای نوروز امسال و افزایش ظرفیت ناوگان ریلی استان پیگیریهای فراوانی انجام شده و در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت ریلی کشور متعلق به مشهد است و همچنان تقاضای افزایش این رقم را داریم.

گنابادی نژاد افزود: پیش فروش بلیت قطار به مقصد مشهد در روزهای اول پایان یافت و همین نشان از ضرورت توجه ملی به این بخش دارد.

وی ادامه داد: در حوزه سفر هوایی نیز پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده است و در حوزه اتوبوسهای بین شهری نیز قرار بر اعمال مشوقهایی برای به کارگیری اتوبوسهای دیگر استانها به خصوص در زمینه برگشت مسافران به شهرهایشان است تا امسال دراین زمینه دچار مشکل نباشیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: در زمینه تامین مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی به خصوص نان برای زائران و مسافران به ویژه در حریم رضوی اقدامات لازم انجام شده و برای ترافیک نیز برنامه‌ریزیهای خوبی صورت گرفته است.

گنابادی نژاد با اشاره به نقش حساس و اثرگذار رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی گفت: اطلاع رسانی صحیح و اعلام مطالب و اخبار به رسانه‌ها موجب اجرای موفق و اثرگذاری برنامه‌ریزیهای انجام شده در جهت خدمت به زائران می‌شود به همین دلیل اعتقاد داریم در شرایطی که پیش بینی حضور ۱۰ میلیون زائر در مشهد می شود چرا باید روزنامه ایران تعطیل باشد.

وی تاکید کرد: حضور فعال و مساله محور رسانه‌ها در ایام تعطیلات آخر سال و نوروز پیش رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.