«جهاد تبیین» موضوعی است که بارها در بیانات رهبر معظم انقلاب به آن اشاره و تأکید شده است و ایشان ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند.

جوانان پرچمداران جهاد تبیین

رهبر انقلاب «جهاد تبیین» را فریضه‌ای قطعی و فوری می‌دانند و توصیه کرده‌اند در این عرصه، هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند و سکوت در برابر تحریفات جایز نیست.

ایشان پنجم مهرماه ۱۴۰۰ در بخشی از بیانات خود خطاب به جوانان و دانشجویان در خصوص وظیفه آن‌ها در این زمینه می‌فرمایند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ دل ملت و امید آینده‌ این کشورید، به مسئله‌ «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف‌های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و به‌خصوص جوان‌ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید».

جوان؛ نجات‌بخش نظام و کشور

حجت‌الاسلام صادق گلزاده، معاون امور فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: در شرایط امروز جامعه با گسترش فضای مجازی و وارونه‌سازی حقایق مرتبط با اسلام، ایران اسلامی به عنوان پرچمدار جهان اسلام باید این حقایق را با حوصله و صبر و با «جهاد تبیین» روشن کند. 

وی ادامه می‌دهد: بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر ما اسرار و حقایق دفاع مقدس را روایتگری نکنیم، دیگرانی که خلاف اهداف انقلاب حرکت می‌کنند با روایتگری‌های نادرست خود موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند.

گلزاده با اشاره به اینکه پس از پیامبر اسلام(ص) مطلع‌ترین فرد از اسلام حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) بوده است، می‌گوید: حضرت علی(ع) جوان برومند در رکاب حضرت رسول اکرم(ص) بوده‌اند و به همین ترتیب نسل جوان در همه صحنه‌های اسلام و دفاع از اسلام حضور معنادار داشته‌اند. بنابراین توصیف جوان در اسلام به معنای موتور محرک نجات‌بخش اسلام و مسلمانان است و اکنون نیز حضور جوانان در «جهاد تبیین» به مفهوم موتور توانمند و نجات‌بخش نظام و کشور است. 

ظرف تخریب فضای مجازی 

امیرحسین بانکی پورفرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ضرورت «جهاد تبیین» در شرایط امروز جامعه می‌گوید: زمان‌ها و مکان‌های مختلف، جهادهای متفاوتی را می‌طلبد چنان‌که اکنون فضای مجازی به ظرفی تبدیل شده که تخریب در آن صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه جوانان با علاقه و جدیت بیشتری از سایر اقشار در این فضا حضور دارند، ضروری است این رسالت را برعهده بگیرند و در برابر تخریب‌هایی که در حوزه فضای مجازی صورت می‌گیرد اقدام کنند و به جای آنکه تحت تأثیر آن تخریب‌ها قرار بگیرند به روشنگری بپردازند. این موضوع موجب می‌شود مانند بسیاری از اتفاق‌های دیگر به یک فضای غالبی دست پیدا کنیم.  این دانش‌آموخته دکترای فلسفه غرب در گفت‌وگو با ما ادامه می‌دهد: باید این نقش فعال را به جوانان بدهیم و بکوشیم ابتدا مسائل برای خود جوانان به‌خوبی تبیین شود تا بتوان در «جهاد تبیین» از وجود آن‌ها استفاده کرد. 

تولید محتوا؛ ابزار مهم در «جهاد تبیین»

بانکی پور فرد ادامه می‌دهد: تولید محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارها برای استفاده در جهاد تبیین است. اگر جوانان بتوانند محتواهای مناسب در این عرصه تولید کنند بهتر می‌توانند در جهاد تبیین ایفای نقش کنند، در غیر این‌صورت ممکن است در این مسیر با مشکلات و موانعی روبه‌رو شوند.

به گفته وی، گاهی یک جوان از مطلبی دفاع می‌کند، درحالی که اصل مطلب به وی غلط منتقل شده است و همین دفاع از مطلبی غلط موجب تشویش فضا می‌شود. بنابراین ضرورت دارد جوان، اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع معتبر و مطمئن دریافت کند و علاوه بر این هر منبعی را برای دریافت اطلاعات کافی نداند چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: چیزی را که به آن یقین ندارید دنبال نکنید.

آفت دیگر این است در برابر جو غالبی که در فضای مجازی علیه آن‌ها ایجاد  می‌شود، نتوانند مقاومت کنند. همان‌طور که در قرآن کریم در خصوص ایرانیانی که در آخرالزمان علمدار پرچم توحید می‌شوند آمده است: «این‌ها از سرزنشِ سرزنش‌کنندگان خوفی به دل نمی‌گیرند». این توصیف به جنگ روانی بسیار سنگین اشاره دارد که در این دوره و در فضای مجازی برای کسانی که به دنبال تبیین و دفاع از حق هستند ایجاد می‌شود. بنابراین باید به این عبارت قرآنی همیشه توجه داشته باشند: «خشیت و ترس را از هیچ کسی به غیر از خداوند متعال به خود راه ندهند» تا بتوانند با صبوری و مقاومت به جهاد تبیین  بپردازند. 

مقاومت در برابر پروپاگاندای تبلیغاتی 

میثم مهدیار؛ جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در خصوص جهاد تبیین در گفت‌وگو با ما می‌گوید: با توجه به اینکه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که ده‌ها شبکه و رسانه خارجی با تکیه بر مسائل ما به دنبال بزرگ‌نمایی مشکلات کوچک و تبدیل آن‌ها به بحران ملی هستند، ضرورت جهاد تبیین ایجاب می‌کند ما هم در مقابل این پروپاگاندای تبلیغاتی بسیار سنگین مقاومت کنیم. باید این نکته را تبیین کنیم که در همه کشورهای دنیا قتل، اختلاس، فرزندکشی، فساد و... وجود دارد، اما تمرکز رسانه‌ای روی بعضی از این مشکلات، آن را به بحران تبدیل می‌کند و در واقع فضا امنیتی و مانع حل شدن آن‌ها خواهد شد.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه نباید در جهاد تبیین مشکلاتی را که پروپاگانداهای خارجی به آن دچار است تکرار کنیم، ادامه می‌دهد: البته جهاد تبیین به معنای پنهان کردن و سرپوش گذاشتن بر مشکلات، شکاف‌ها و بحران‌ها نیست، بلکه ناظر بر صورت‌بندی درست مشکلات و دلایل ایجاد آن‌هاست.
 البته با توجه به اینکه جهاد تبیین در مقایسه با سایر جهادها نیازمند شور و انرژی بیشتری است، حضور جوانان و نقش‌آفرینی آنان در این جهاد بسیار حائز اهمیت است چرا که خود جهاد به معنای افزایش فعالیت و پذیرش مسئولیت بیشتری است که وقتی با تبیین همراه می‌شود لازمه آن آگاهی و شور و نشاط بیشتری است و جوانان به دلیل روحیه آرمان‌گرایانه و آمادگی ذهنی بیشتری که دارند می‌توانند بیش از سایر افراد جامعه در این جهاد نقش‌آفرینی کنند.

جهاد تبیین نیازمند آمادگی علمی و ذهنی است

مهدیار در پاسخ به این پرسش که جوانان در جهاد تبیین از چه ابزارهایی می‌توانند استفاده کنند، می‌گوید: جهاد تبیین نیازمند آمادگی علمی و ذهنی است که اگر جوانان، آگاهی و اطلاعات کافی برای دستیابی به تبیین صحیح نداشته باشند با چالش مواجه خواهند شد، بنابراین ضرورت دارد با مطالعه و پژوهش این آمادگی و ظرفیت را در خود ایجاد کنند تا بتوانند ابتدا در مورد آن چیزی که می‌خواهند تبیین کنند به باور رسیده باشند و به آن یقین داشته باشند تا با تکیه بر دانش و آگاهی خود مشکلات و موانع موجود در مسیر جهاد تبیین را از سر راه بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.