سریال «آتش در گلستان» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی در حال پخش از شبکه ۵ است.

روایت زندگی جذاب «خانم دباغ»

این سریال که پیش از این «خداحافظ مادر» نام داشت، روایتگر قصه‌ای زنانه و در عین حال حماسی در خطه غرب کشور است که در سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاده است. مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ در شکل‌گیری این قصه احساسی و حماسی نقش مؤثری داشته است. او در مقطعی به عنوان نخستین و آخرین فرمانده زن سپاه انتخاب می‌شود و اوضاع همدان، کردستان و حوالی آن منطقه را تا حدود بسیاری آرام می‌کند. بازیگر نقش طاهره دباغ در این سریال مرجان قمری است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با سیدحامد حسینی، تهیه‌کننده این مجموعه در خصوص سریالی که درباره نخستین فرمانده زن ساخته شده، بخوانید.

سیدحامد حسینی در ابتدا درباره شخصیت طاهره دباغ و ضرورت پرداختن به این شخصیت‌ در قالب فیلم و سریال گفت: زندگی خانم دباغ جذاب و سرشار از کشش‌های دراماتیک است. اگر ایشان در کشورهای دیگر بودند حتماً تا به حال آثار بصری زیادی درباره‌ ایشان ساخته بودند. وی افزود: شخصیت خانم دباغ تراز جامعه دینی و اجتماعی آن زمان است. حقایقی مثل اقتدار، هوشمندی، ثبات و مادرانگی ایشان برای نسل امروز بسیار کاربردی است که این حقایق باید به تصویر درمی‌آمد. در این سریال می‌بینیم اقتدار زنی که مادر شده است می‌تواند در مدیریت یک جریان و خواباندن یک فتنه، نقش مهمی داشته باشد. در مورد خانم دباغ هم فقط توانایی جنگیدن و چابک بودن ایشان مطرح نیست بلکه ظرفیت مادری و استفاده از این توانایی در خواباندن شرارت‌ها قابل ستایش است و همین مسئله او را متمایز می‌کند. ما سعی کردیم در سریال به این مسئله بیشتر بپردازیم.

نبود قهرمان زن، یک خلأ فرهنگی
حسینی با بیان اینکه معمولاً در الگوسازی‌ها به توانایی زنان توجه نمی‌شود و این مسئله گریبان صداوسیما را هم گرفته است، ساخت «آتش در گلستان» را از این نظر مغتنم عنوان کرد و گفت: نبود قهرمان زن یکی از مشکلات ما در حوزه فرهنگی و ساخت فیلم و سریال است. قهرمانان ما همیشه جنس مردانه داشته‌اند و اگر هم یک قهرمان زن می‌آوریم، خواسته‌ایم او را به یک نیروی مردانه که حمایتش می‌کند، وصل کنیم.  
به باور این تهیه‌کننده همیشه نقش زنان در تاریخ دفاع مقدس در حد تربیت شیرمردان رزمنده مطرح شده است در حالی ‌که زنان علاوه بر نیروسازی و انسان‌سازی، خودشان اقدام‌های مؤثری در سال‌های دفاع مقدس انجام داده‌اند حتی جاهایی به صورت چریکی وارد می‌شدند.
حسینی افزود: به طور کلی در هیچ عمل و اتفاقی نمی‌شود نقش زن یا مرد را انکار کرد، برای رسیدن به نتیجه دلخواه حتماً زنان و مردان باید در کنار هم حرکت کنند چون وقتی وقایع تاریخی مانند دفاع مقدس و حتی واقعه عاشورا را بررسی می‌کنیم می‌بینیم به خاطر نقش پررنگ همسران، مادران و زنان بوده است که این وقایع در تاریخ ثبت و ماندگار شده‌اند.  

ساعت پخش نامناسب
تهیه‌کننده آتش در گلستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه فیلم‌برداری این مجموعه ۱۰ ماه طول کشید و در لوکیشن‌ها و مناطق مختلف انجام شد، در خصوص همکاری صدا و سیما با ساخت چنین سریال‌هایی گفت: سپاه زنجان در ساخت این سریال ما را همراهی کرد اما صداوسیما در خصوص ساعت پخش مناسب، همکاری لازم را نکرد. توقع ما این است که صداوسیما در پروژه‌های فاخر همکاری بیشتری کند اما اگر به تلوبیون مراجعه کنید، می‌بینید بیشترین بازدید برای این سریال است، چون این مجموعه در تلویزیون ساعت پخش مناسب ندارد، مخاطب برای دیدن مجموعه به سایت مراجعه می‌کند ضمن اینکه ما این مجموعه را به صورت۴k  تحویل دادیم اما با کیفیتی در حد دی‌وی‌دی پخش شد. همه این‌ها موجب شد تلاش‌های ما آن ‌طور که باید، دیده نشود.  
حسینی با گلایه از روند بررسی فیلم‌نامه‌ها در شوراهای سینمایی و تلویزیونی، بیان کرد: این سریال دچار ممیزی‌های زیادی شد. بعضی از این ممیزی‌ها بحق بود اما بعضی نه!  
۱۰۰دقیقه فیلم دور انداخته شد که این مسئله آسیب جدی به محتوای سریال زد. در حالی‌ که هنگام خوانش فیلم‌نامه باید این مسائل دیده و به ما منتقل می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و پس از فیلم‌برداری، ممیزی‌ها اعمال شد.  
وی ممیزی‌های سلیقه‌ای را مانع ساخت آثار ماندگار عنوان کرد و گفت: اصلاحات و ممیزی‌های بی‌منطق، مانع بیان کامل درام می‌شود و به مرورزمان فیلمساز را بی‌انگیزه می‌کند.  
این تهیه‌کننده در خصوص همکاری خانواده دباغ با ساخت این مجموعه تلویزیونی گفت: در همان ابتدا با خانواده ایشان جلساتی داشتیم و گفتیم نمی‌خواهیم بیوگرافی ایشان را بسازیم و به دنبال تصویر تأثیر ایشان در یک حادثه تاریخی هستیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.