۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 791209

نوروز در آستانه آمدن است و سفرهای نوروزی بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی، امسال حال و هوایی دیگر پیدا کرده است؛ اما ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده شرط مسافرت نوروزی تزریق حداقل ۲ دُز واکسن است.

حداقل۲ دُز واکسن بزنید؛ راحت مسافرت بروید

قدس آنلاین: سال ۱۴۰۰ تا چند روز دیگر به تاریخ می‌پیوندد و سال جدید آغاز می‌شود. این روزها به مانند دو سال گذشته، جابجایی سال همراه با زندگی کرونایی است و این وضعیت، اقتضائاتی را ناخواسته ایجاد کرده و رعایت برخی نکات امری بدیهی است. با توجه به شرایط کرونایی و جو نسبتا آرام آن، مسئولان کشور اجازه سفرهای نوروزی را البته با رعایت برخی موارد به مردم داده‌اند.

موضوع چگونگی سفرهای نوروزی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و مهم تر از آن انجام واکسیناسیون کرونا مورد تأکید مسئولان بوده است. در این میان، وجود ناهماهنگی‌ها در اعلام قوانین اعمالی در سفرهای نوروزی باعث سردرگمی مردم شده بود.

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه «در ایام نوروز چگونه واکسیناسیون مسافران کنترل خواهد شد؟» بیان داشت:‌ مردم باید واکسیناسیون خود را انجام دهند.هنگام خرید بلیط برای مسافرت نیز در سامانه «ایران من» این موضوع کنترل خواهد شد. و تردد بین شهری کنترل را انجام می‌دهد.

 کنترل واکسیناسیون شده‌ها در هنگام فروش بلیت

وی در تشریح چگونگی کنترل وضعیت واکسیناسیون مسافران نوروزی، ادامه داد: موقعی که افراد می‌خواهند بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما دریافت کنند به صورت مدیریت هوشمند موضوع انجام واکسیناسیون درخواست کنندگان بلیط از طریق سامانه ایران من کنترل خواهد شد و اعلام می‌شود که فرد مجوز دریافت بلیط را دارد. 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:کد ملی صاحب پلاک خودروهای شخصی در سامانه ایران من بوده و از این طرق مشخص می‌شود آیا فرد واکسن تزریق کرده یا مبتلا به بیماری است.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره این که «مسافران نوروزی باید چه تعداد واکسن را تزریق کرده باشند تا مجاز به مسافرت باشند؟»، بیان داشت: شاید مرتبه واکسیناسیون خیلی مهم نباشد؛چرا که ممکن است فردی دیر واکسن تزریق کرده؛ یعنی نوبت او نشده یا واکسن دوم را نزده باشد؛ اما بعد از آن به کرونا مبتلا شده باشد و اکنون در دوره احتیاط ۴ تا ۶ هفته‌ای باشد.

وی ادامه داد: بر اساس سامانه وزارت بهداشت که سیستم واکسیناسیون را پیگیری می‌کند افرادی که دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند، با توجه به اعلام وزارت کشور می‌توانند بدون مشکلی به مسافرت بروند.

توصیه به تزریق ۳ دُز واکسن می‌کنیم

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد:توصیه ما این است اگر افرادی می‌خواهند به سفر بروند و تاکنون مبتلا نشده‌اند با توجه به اینکه سرعت انتقال و سرایت سویه اُمیکرون بسیار بالاست، دز سوم را تزریق کرده و بعد به مسافرت بروند.

افرادی که دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند، می‌توانند بدون مشکلی به مسافرت بروند.

ممنوعیت سفر برای قرنطینه مانده‌ها

فرهادی درباره این که «آیا داشتن تست منفی کرونا ضرورت دارد؟»، خاطرنشان کرد: بنده هنوز مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را ندیده‌ام اما تقریبا در همه پروتکل‌ها بیمار نبودن را شرط گذاشته‌ایم؛ یعنی اگر فردی سه بار واکسن را تزریق کرده اما در شرایط قرنطینه است نمی‌تواند به مسافرت برود؛ مگر تست منفی داشته و در سامانه ثبت شده باشد؛ البته منظور این نیست که افراد برگه تست منفی داشته باشند تا آن را به پلیس نشان دهند.

به هر حال،با توجه به شرایط کرونایی کشور و با اینکه وضعیت کرونایی رو به بهبودی است، اما رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و انجام حداقل دو مرحله واکسیناسیون امری بدیهی و لازم است؛در نتیجه وظیفه همگان است تا برای رعایت حال خود و دیگر هموطنان اگر قصد مسافرت دارند حداقل ۲ دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.