آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت شناسایی پژوهشگران در جامعه اسلامی گفت: در نظام جمهوری اسلامی، در سطح کشوری به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای می‌شود.

مقوله حق مخاطب کمتر مورد توجه قرار گرفته است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در آیین پایانی «سی‌ونهمین جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» این رویداد را اتفاقی علمی، فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد و گفت: این رویداد بهترین آثار را معرفی می‌کند. این رویدادها غیر از ارتباطات علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند یک رویداد برای کسب استعدادهای برتر و میدان‌دادن به آن باشد. روز به روز شاهد رشد فرهیختگان در جامعه و محافل علمی هستیم. بنابر این ضروری است تا در پژوهشی، پژوهشگران را بشناسیم.
رییس جمهور با بیان این‌که امروز کتاب و کتابخوانی نقش بسیار مهمی در تحلیل  سیاسی و اقتصادی دارد، ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی که در آن موضوع توجه به کتاب و کتابخوانی در سطح کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است، این رویدادها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این روزها ابزارهای نوظهور، جایگاه خود را حفظ کرده است؛ به همین دلیل انتقال تجارب آسان‌تر شده‌ است.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از کتاب به‌عنوان پل ارتباطی بین تمدن‌ها، بیان کرد: از طریق کتاب و آثار فرهنگ میان کشورها انتقال پیدا می‌کند. از این طریق می‌توانیم شخصیت‌ها را بشناسیم. کتاب بهترین ابزار برای شناسایی شخصیت‌ها است. اگر آثار سعدی، حافظ، ابوعلی‌سینا نبود، چگونه ممکن بود بتوانیم شناختی از آن‌ها به‌دست بیاوریم؟ شناخت فرهنگ و تمدن در راستای شناخت کتاب‌ها انجام می‌شود.
رئیس با تاکید بر رعایت حق مالکیت فکری و معنوی آثار ادامه داد: باید توجه داشت کسی که کتاب را می‌خواند حقی دارد که کمتر به آن توجه شده ‌است. به‌خصوص باید به حق مخاطب‌های کودک و نوجوان توجه و از حقوق آن‌ها حمایت شود.
وی با تاکید بر آزادی‌بیان و اندیشه در راستای انتشار کتاب افزود: در کتاب مقوله آزادی و عدالت در «بیان» هم موضوع مهمی است. البته هر سخنی را نمی‌توان بیان کرد. سخن باید منصفانه و با مبنای اساسی باشد. باید از زبان مردم سخن گفت و برای مردم حرف زد. بسیاری از مولفان مسائل را ساده بیان می‌کنند تا عموم متوجه آن شوند.
رئیسی با بیان این مطلب که باید به «عدالت در بیان» توجه کرد، عنوان کرد: این مساله باید در تالیف‌های علمی و فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد. در باب عدالت می‌توان کتاب‌ها نوشت. عدالت در تالیف باید به‌عنوان یک‌ محور مورد تاکید قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در این روزها بسیاری از افرادی که قلم خوبی دارند، در شرایط سختی به‌سر می‌برند، باید از آن‌ها حمایت شود.

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.