یک رسانه عربی در گزارشی به مساله انتخابات ریاست جمهوری عراق پرداخت و نوشت که ۱۰ روز به موعد این انتخابات مانده است؛ اما کردها برای معرفی یک نامزد هنوز به تفاهم نرسیده‌اند.

۱۰ روز مانده به موعد انتخابات عراق؛ کردها هنوز به تفاهم نرسیده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت: پارلمان عراق روز گذشته(سه شنبه) اعلام کرد که ۲۶ ماه جاری جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور برگزار خواهد شد؛ اما باوجود اینکه تنها ۱۰ روز تا موعد برگزاری این انتخابات مانده است، احزاب و نیروهای سیاسی عراقی برای معرفی یک نامزد برای پست ریاست جمهوری هنوز به توافق نرسیده اند.

بر اساس عرف سیاسی موجود در عراق از زمان انتخاب اولین رئیس جمهور در سال ۲۰۰۵، منصب ریاست جمهوری سهم نیروهای کرد است و دو حزب موجود در اقلیم کردستان عراق یعنی "حزب دموکراتیک کردستان" و " اتحادیه میهنی کردستان" برای رسیدن به این منصب رقابت تنگاتنگی با هم دارند.

بر اساس این گزارش، پارلمان عراق روز سه شنبه ۴۰ نفر از نامزدهای ریاست جمهوری را تایید صلاحیت کرد که از این میان می توان به برهم صالح، رئیس جمهور کنونی عراق و نامزد حزب "اتحادیه میهنی" و ریبر احمد، نامزد حزب " دموکراتیک کردستان" به رهبری مسعود بارزانی که خودش نیز اکنون وزیر امور داخلی اقلیم کردستان است، اشاره کرد.

در این گزارش آمده است که نیروهای کرد عراق تا امروز(چهارشنبه) برای معرفی یک نامزد برای تصدی پست ریاست جمهوری به تفاهم نرسیده‌اند.

برخی منابع آگاه در اربیل امروز(چهارشنبه) در گفت وگو با العربی الجدید، تاکید کردند: با توجه به شرایط کنونی، توافق بر سر یک نامزد امری بعید است و رقابت‌ها تا روز رای گیری ادامه خواهد داشت و هویت رئیس جمهور را اکثریت پارلمانی مشخص خواهد کرد.

این منابع می‌گویند که دو حزب اصلی کرد یعنی حزب دموکراتیک و اتحادیه میهنی بر انتخاب نامزدهای خود پافشاری دارند و خواهان توافق در این خصوص نیستند و هر کدام از آن ها کار خود را برای به دست آوردن اکثریت پارلمانی شروع کرده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بر اساس قانون اساسی کشور عراق باید دو سوم نمایندگان پارلمان(یعنی ۲۲۰ نفر از مجموع ۳۲۹ نماینده) در رای گیری حضور داشته باشند تا جلسه به حدنصاب برسد و همین مساله باعث شد که جلسه رای گیری انتخاب رئیس جمهور که قرار بود در ۷ فوریه برگزار شود، منعقد نشود.

همچنین صبحی المندلاوی، عضو حزب دموکراتیک کردستان در گفت وگو با خبرگزاری العراقیه تاکید کرد که هیچ تفاهمی میان این حزب با اتحادیه میهنی حاصل نشده است و حزب دموکراتیک همچنان ریبر احمد را برای نامزدی ریاست جمهوری عراق معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه پست ریاست جمهوری عراق حق و سهم کردها است، گفت: ابتکار عمل هایی برای برگزاری دیدار میان حزب دموکراتیک و اتحادیه میهنی انجام شده و این دیدار منعقد نشده است.

از سوی دیگر، مثنی امین، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق روز گذشته(سه شنبه) در اظهاراتی گفت که نامزدهای مستقل شانس پیروزی در انتخابات را ندارند و رقابت بر سر این منصب روز جلسه رای گیری به پایان خواهد رسید.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.