با وجود اینکه بسیاری از ایرانیان در انتظار بازگشایی مرزهای زمینی با عراق و ازسرگیری سفرهای زمینی عتبات هستند، هنوز طرف عراقی اطلاعیه‌ای برای بازگشایی مرزهای زمینی در نیمه شعبان، نداده است.

۲ روز تا وعده عراق برای بازگشایی مرز زمینی/ سفر زمینی عتبات از سرگرفته می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به وعده عراقی‌ها برای بازگشایی مرز زمینی از نیمه شعبان بسیاری در انتظار سفر زمینی به عتبات هستند و مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من نیز خواستار باز شدن مرز برای سفر به کربلا در ایام ماه شعبان شده‌اند. 

در حالی که ۲ روز تا نیمه شعبان و وعده طرف عراقی برای بازگشایی مرز زمینی باقی مانده است، هنوز مسئولان عراقی نسبت به باز شدن مرزهای زمینی با ایران اطلاعیه و ابلاغیه‌ای صادر نکرده‌اند. با این وجود، بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات از روزهای گذشته در حال آماده‌سازی به منظور تشرف به عتبات و زیارت کربلا در نیمه شعبان و همچنین تحویل سال جدید شمسی هستند و برخی کوله‌بار سفر را بسته و برای عبور از مرز زمینی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

بازگشایی مرز زمینی عراق در نیمه شعبان در هاله‌ای از ابهام

اما به گفته یک منبع آگاه، بازگشایی مرز زمینی با عراق همچنان در هاله‌ای از ابهام است و هنوز طرف عراقی اطلاعیه‌ای درباره مجوز عبور زائران از مرز زمینی و بازگشایی مرزها نداده است و با این روند احتمال اینکه طرف عراقی فعلا مرز زمینی را به روی زائران باز نکند، وجود دارد.

مکاتبات ایران با عراق برای بازگشایی مرز زمینی ادامه دارد

البته مسئولان وزارت امور خارجه و همچنین سازمان حج و زیارت همچنان پیگیر بازگشایی مرزهای زمینی با عراق و ازسرگیری سفرهای زمینی به عتبات هستند، اما تا این لحظه با وجود مکاتبات ایران با عراق، مسئولان این کشور پاسخی به درخواست ایران نداده‌اند.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت پیش از این با اشاره به اینکه در حال حاضر مرزهای زمینی همچنان به روی زائران بسته است و مجوز یا مصوبه‌ای از سوی کشور عراق صادر نشده است، گفته بود که متقاضیان و عاشقان زیارت اباعبدالله (ع) به هیچ عنوان به مبادی مرزی مراجعه نکنند. چرا که امکانات کافی برای این افراد وجود ندارد و با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند.

مرز زمینی ایران و عراق قرار بود اول ماه رجب بازگشایی شود که در آن زمان طرف عراقی بازگشایی مرز را به نیمه دوم ماه رجب و پس از آن اول ماه شعبان موکول کرد که در آخرین وعده عراقی‌ها، قرار شد نیمه شعبان مرز زمینی بازگشایی شود. اما با توجه به اینکه هنوز اقدامی از سوی وزارت کشور عراق صورت نگرفته است، بازگشایی مرز زمینی در نیمه شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه هم قطعی نیست.

مرزهای زمینی با عراق از اوایل شیوع کرونا بسته شد و هیچ زائری امکان تشرف به عتبات نداشت و با توجه به اینکه عراق هم ویزای زیارتی صادر نکرد، فقط افراد برای تحصیل، کار یا تجارت با داشتن ویزا یا موافقت‌نامه امکان تردد از مرزهای زمینی را داشتند و این روند همچنان ادامه دارد. بر همین اساس، هیچ زائری تا زمان اعلام طرف عراقی و مسئولان کشورمان امکان عبور از مرز زمینی را ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    چه مسخره بازیه ما الان مرز مهران هستیم اول که اب و دستشویی هارو بستن به روی مردم بعدم راهور اومده مردم رو تهدید میکنه ماشینارو جریمه یک و دومیلیونی میکنه.اینا از شمر و یزید بدترن دیگه