طول کشیدن عملیات روسیه در اوکراین، تزارها را آن اندازه محتاط کرده است که از شنیدن روند مثبت مذاکرات وین نگران شدند.

تنظیم توافق‌نامه همکاری گسترده ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین، مسکو این نگرانی را با اظهارنظر هفته قبل لاوروف نشان داد، زمانی که گفت: «باید همه طرف‌ها به یک اندازه از برجام سهم داشته باشند و به‌نتیجه رسیدن توافق نباید بر روابط اقتصادی روسیه با ایران تأثیری داشته باشد». همین جملات کافی بود تا توافق وین دوباره پا در هوا بماند، آن هم در شرایطی که می‌رفت برای آمریکا یک بردبرد دیگر محسوب شود؛ هم روسیه را بر سر ماجرای اوکراین تحت فشار قرار دهد و هم خودش و دوستان دیگر غربی‌اش بازار گران‌شده انرژی را به‌کنترل درآورند. اما این اتفاق نیفتاد. نگرانی روس‌ها که باتوجه به سابقه غربی‌ها کاملاً به‌حق بود سبب شد هیئتی دیپلماتیک به ریاست وزیر امور خارجه راهی مسکو شود.

امیرعبداللهیان روز گذشته را در روسیه به‌سر برد و با مقامات ارشد این کشور دیدار کرد. در پایان این دیدارها او و همتای روس‌اش در نشستی خبری حضور یافتند. وزیر امور خارجه با بیان اینکه روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود، گفت: امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد. به‌گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت: پروژه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور از گذشته تعریف شده که در حال اجراست و برخی از این پروژه‌ها با سرعت بیشتر به مرحله تکمیل خواهند رسید.

ارتباطی بین وین و ماجرای اوکراین نیست

وزیر خارجه تصریح کرد: روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت. وی گفت: ما چنانچه با طرف آمریکایی درخصوص برخی از مسائل باقیمانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است، به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفت‌وگوهایی که امروز با آقای لاوروف داشتیم، روسیه تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.
 
راه‌حل جنگ اوکراین، شناخت ریشه‌های آن

وی همچنین گفت: با همکارم لاوروف در خصوص تحولات اوکراین گفت‌وگو کردم و راه حل بحران اوکراین را با درک شناخت ریشه‌های واقعی آن، در حل سیاسی می‌دانیم. همان‌طور که با جنگ در افغانستان و یمن و سایر کشورها مخالفیم، جنگ در اوکراین را راه حل نمی‌دانیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی نیز گفت: وزیر خارجه اوکراین از من خواست آمادگی طرف اوکراینی برای پیگیری گفت‌وگوهای سیاسی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی را و اینکه آن‌ها خواهان توقف جنگ هستند را به آقای لاوروف منتقل کنم.

لاوروف: تضمین کتبی از آمریکا دریافت کردیم

لاوروف هم در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا مانع اصلی است نیز بیان کرد: آن‌ها هستند که نمی‌خواهند و نمی گذارند تا برجام عملی شود. ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این وارد متن احیای برجام خواهد شد.

در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر. لاوروف در خصوص دیدار با همتای ایرانی خود نیز گفت:‌ مذاکرات با وزیر امور خارجه ایران مفید بود و در حال کار روی پیش نویس یک توافق‌نامه جدید بین دو کشور هستیم که این پیش‌نویس اصول همکاری ما در عرصه بین‌الملل را تعریف می‌کند. مذاکرات در فضایی بسیار دوستانه برگزار شد و صریح و منسجم بود. فکر می‌کنم مفید بود. هم‌اکنون پیش‌نویس یک توافق بسیار گسترده بین دو کشور در حال انجام است و تأیید آن با ابتکار عمل طرف ایرانی انجام گرفت و ما برای امضای آن در اسرع وقت ابراز علاقه کردیم.

قدردانی از موضع بی‌طرفانه ایران در اوکراین

لاوروف با قدردانی از موضع بی‌طرفانه ایران در تحولات اوکراین گفت: «قطعاً ما به موضوع اوکراین و طرف‌های آن پرداختیم. من از همکاران ایرانی خود برای موضع متوازن و بی‌طرفانه خود و درک نگرانی‌های امنیتی روسیه که در نتیجه اقدامات ثبات زدای ایالات متحده و همپیمانان ناتو آن بروز پیدا کرده است، قدردانی می‌کنم». وی همچنین گفت: «در صورتی‌که نفت ایران پس از احیای برجام وارد بازار شود، اوپک پلاس باید همه مسائل مربوط به سهمیه بندی‌های دوباره را حل و فصل کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.