به گفته سه منبع آگاه، ایالات متحده به طور غیر رسمی با ترکیه احتمال ارسال سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به اوکراین را برای کمک به این کشور برای مقابله با نیروهای متجاوز روسیه مطرح کرده است.

درخواست غیررسمی آمریکا از ترکیه برای ارائه سیستم‌های اس -۴۰۰ به اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، این منابع گفتند که مقامات آمریکایی این پیشنهاد را در ماه گذشته با همتایان ترک خود مطرح کرده‌اند؛ اما هیچ درخواست مشخص یا رسمی ارائه در این باب ارائه نشده است. آنها گفتند که این موضوع به طور خلاصه در جریان سفر وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه به ترکیه در اوایل ماه جاری نیز مطرح شد.

دولت بایدن از متحدانی که از تجهیزات و سامانه‌های ساخت روسیه از جمله اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ استفاده می‌کنند، خواسته است تا در تلاش برای مقابله با روسیه، آنها را به اوکراین منتقل کنند.

این ایده که به گفته تحلیلگران مطمئنا توسط ترکیه رد خواهد شد؛ این مهم بخشی از بحث گسترده‌تر بین شرمن و مقامات ترکیه در مورد اینکه چگونه ایالات متحده و متحدانش می‌توانند برای حمایت از اوکراین و چگونگی بهبود روابط دوجانبه انجام دهند، بود.

مقامات ترکیه در مورد پیشنهاد ایالات متحده در رابطه با انتقال سامانه های اس-۴۰۰ آنکارا به اوکراین که محل اختلاف طولانی‌مدت بین دو متحد ناتو بوده است، اظهار نظر نکرده‌اند.

منابع و تحلیلگران ترکیه‌ای با استناد به مسائلی از موانع فنی مربوط به نصب و بهره‌برداری از اس-۴۰۰ در اوکراین تا نگرانی‌های سیاسی مانند ضربه‌ای که احتمالا آنکارا از سوی مسکو با آن مواجه خواهد شد، گفتند پذیرش چنین پیشنهادی برای ترکیه امکان‌پذیر نیست.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.