۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 792665

با بازگشایی جدی همه مدارس والدین و دانش‌آموزان برای موفقیت تحصیلی چه کنند؟

راهنمای بازگشت به مدرسه

به گزارش قدس آنلاین، قبل از همه‌گیری کرونا، اصلی‌ترین دغدغه والدین هنگام شروع مدارس در آموزش آداب اجتماعی و بررسی عملکرد محیط آموزشی فرزندشان خلاصه می‌شد؛ اما از دو سال پیش تاکنون شرایط تغییر کرده است. بعد از شیوع کرونا، دانش‌آموزان از طریق آموزش مجازی مشغول به تحصیل شدند و تقریبا رفت‌وآمدی به مدرسه نداشتند. در ایام نوروز ۱۴۰۱، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا قرار شد که تمام مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر کشور از ۱۴ فروردین به شکل حضوری فعال شوند. در این مطلب به والدین و دانش‌آموزان توصیه‌هایی داریم تا بتوانند بیشترین بهره‌مندی را از این ماجرا داشته باشند.

اهمیت ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر و محیط آموزشی

تا پیش از شیوع این ویروس، دانش‌آموزان بیشتر روزهای هفته خود را در مدرسه به سر می‌بردند، اتفاق مهمی که تاثیراتش بر زندگی دانش‌آموزان قابل کتمان نبود. واضح است که دانش آموزان در مدارس علاوه بر درس‌ و نکات علمی، ارتباط اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و رفتارهای مناسب را می‌آموختند، دایره لغات زبانی خود را گسترش می‌دادند و حتی چگونگی استفاده از زبان بدن را یاد می‌گرفتند. در این بین، مهم‌ترین نکاتی که والدین ودانش آموزان به‌عنوان راهنمای بازگشت به مدرسه  باید لحاظ کنند، عبارتند از:

آگاه کردن دانش‌آموز از شرایط موجود

بهتر است  فرزند خود را هنگام بازگشت به مدرسه از شرایط موجود آگاه کنید. به‌گونه‌ای برای او توضیح دهید که اکنون باید ملاحظه بیشتری در روابط و برخوردهای خود داشته باشد، حتما از ماسک استفاده کند، مرتب دست‌های خود را بشوید، از تماس دست با صورت خودداری کند، از وسایل شخصی خود مراقبت جدی داشته باشد و از نزدیکی بیش از حد با دانش آموزان دیگر بپرهیزد. این قوانین برای دانش‌آموزان مقاطع متوسطه قابل فهم‌تر و برای مقاطع ابتدایی به خصوص کلاس اولی‌ها سخت‌تر است.

توجه به ساعت خواب دانش‌آموز

یکی از مسائل مهمی که تمام دانش‌آموزان هنگام بازگشت به مدرسه با آن روبه‌رو هستند، ساعت خواب است. در این دو سال، احتمالا برای بسیاری از والدین پیش آمده که فرزندشان در حالت خواب و بیدار در کلاس حاضر می‌شده یا آن‌ها به‌جای او در کلاس درس حضور می‌یافتند، بدون آن که معلمان از این قضیه مطلع شوند! به همین علت، ساعت خواب دانش‌آموزان نسبت به شرایط حضوری بسیار تغییر پیدا کرده است و احتمالا سحرخیزبودن مانند قبل برای آن‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. بنابراین، یکی از نکات اساسی برای دانش‌آموزان قبل از بازگشت به مدرسه تنظیم ساعت خواب و بیداری است. آن‌ها باید مدتی را زودتر از ساعت ۸بیدار شوند و قبل از ساعت ۱۱ یا ۱۲شب بخوابند. در نتیجه تکرار این ساعت‌ها، سحرخیزی و زود به خواب رفتن به یک روتین برای دانش‌آموز تبدیل خواهد شد.

رفع نقاط ضعف با پرسیدن از معلم

درس‌هایی را که از ابتدای سال به‌صورت مجازی برایتان تدریس شده، مرور و اشکالات خود را یادداشت کنید و حتما در کلاس از معلم خود بپرسید و با حل نمونه سوالات امتحانی به رفع نقاط ضعف خود بپردازید. در ضمن اگر به دنبال معدل و نمره‌های خوب هستید باید از همین الان برنامه ریزی کنید و بکوشید پایبند به اجرای برنامه باشید.

فضای مطالعه اختصاصی

به فکر مکان مطالعه خود باشید. ویژگی‌های فضاهای مناسب مطالعه برای هر فرد متفاوت است و همین طور سال به سال برای خود فرد چون شاید دیگر در آن فضا به علت تکراری بودن نتوانید درس بخوانید یا کارایی کافی داشته باشید.

کنار گذاشتن اسباب آموزش مجازی

عوامل حواس پرتی‌های خود را مشخص کنید. به طور قطع، تلفن همراه و لپ‌تاپ که جزو اسباب اصلی آموزش مجازی بودند، وسایلی هستند که حواس شما را پرت می‌کنند پس تا آن جا که می‌توانید از این به بعد ساعات کار با آن‌ها را کم کنید و وابستگی خود را به آن‌ها به حداقل برسانید.

استفاده حداکثری از کلاس‌های حضوری

در هنگام درس دادن هر موضوع توسط معلم به دقت و با تمرکز کامل گوش دهید و در همان روز پس از مراجعه به منزل آن را مطالعه و تعدادی از تمرین‌های کتاب و چند نمونه سوال امتحانی را بررسی کنید تا به تسلط کافی برسید. همچنین آخر هر هفته از مطالبی که در طول هفته مطالعه کرده‌اید از خودتان امتحان بگیرید. پیشنهاد می‌شود شرایط مشابه امتحان مدرسه را برای خود فراهم کنید و پس از پایان امتحان خود را تصحیح و نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنید. برای تسلط بیشتر و تبادل اطلاعات می‌توانید در زمان‌های مشخص با دوستان همکلاسی خود به مطالعه مشترک بپردازید و با آن‌ها جلسه پرسش و پاسخ بگذارید.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.