۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 793078

به گزارش قدس آنلاین، به‌رغم تلاش‌های اوکراین برای متهم کردن روسیه به نسل‌کشی غیرنظامیان در شهر بوچا، آمریکایی‌ها هم در رد و تأیید این مسئله دو دل هستند و یک مقام پنتاگون گفته که واشنگتن به طور مستقل قادر به تأیید ادعای اوکراین در زمینه کشتار غیرنظامیان از سوی ارتش روسیه نیست.

در شرایطی که اوکراین فیلم‌ها و تصاویری از کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا منتشر کرده تا فشارهای جهانی علیه روسیه را افزایش دهد، متحدان غربی این کشور این ادعاها را تأیید نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام وزارت دفاع آمریکا که مایل به افشای هویت خود نبود، دوشنبه شب در سخنانی گفت که ارتش ایالات متحده در موقعیتی نیست که مستقلاً گزارش‌های اوکراین را در مورد جنایات نیروهای روس علیه غیرنظامیان در شهر «بوچا» تأیید کند، اما دلیلی برای مخالفت با این گزارش‌ها نیز ندارد.

این مقام پنتاگون گفت: «ما همان تصاویری را می‌بینیم که شما دیدید. ما هیچ دلیلی برای رد ادعاهای اوکراین در مورد این جنایات که به وضوح ناراحت‌کننده است، نداریم.» بر اساس این گزارش، کی‌یف و رسانه‌های اوکراینی فیلم‌های ویدئویی منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در شهر «بوچا» در شمال اوکراین گرفته شده و اجساد غیرنظامیان کشته شده را نشان می‌دهد.

کی‌یف این اقدام ادعایی را به گردن روسیه انداخته، در حالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که نیروهایش چند روز پیش، از این منطقه خارج شده‌اند. در همین راستا، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد این موضوع را رد کرد که ساکنان بوچا قبل از خروج نیروهای روسی در معرض خشونت قرار گرفته بودند.

نبنزیا بامداد سه شنبه طی نشست خبری در سازمان ملل گفت: «انگلیس به طور یکجانبه درخواست ما را برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره بوچا رد کرد. جایگاه ریاست بریتانیا بر شورای امنیت ننگین و لکه ننگی در تاریخ آن است.» به نوشته «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه ارتش روسیه هرگز مرتکب جنایات علیه غیرنظامیان نشده و نخواهد شد، گفت: «رژیم کی‌یف در مورد بوچا دروغ پخش می‌کند و سعی می‌کند ما را تحریک کند».

این دیپلمات روس تأکید کرد: «آنچه در بوچا اتفاق افتاد عملیات ساختگی رژیم کی‌یف و حامیان غربی آن است». مقامات اوکراینی حملات روسیه و کشتار اوکراینی‌ها را نمونه بارز نسل‌کشی می‌دانند و سعی دارند حملات روس‌ها را با آب و تاب بیشتری پخش تا افکار عمومی جهانی را علیه مسکو تحریک کنند. اوکراینی‌ها تلاش می‌کنند غرب را برای منزوی کردن روسیه در عرصه بین‌المللی ترغیب کنند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز سه شنبه در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، گفت که کی‌یف تلاش می‌کند روسیه برای جرایم جنگی در سازمان ملل مسئول شناخته شود.

وی در این پیام به گفت‌وگوی خود با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: «با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت امنیتی فعلی و قتل‌عام بوچا گفتگو کردم. تأکید شد که اوکراین از تمامی مکانیسم‌های موجود در سازمان ملل برای جمع‌آوری شواهد و مجازات جنایتکاران جنگی روس استفاده خواهد کرد. جایی برای روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل وجود ندارد.»

تحریم و اخراج دیپلمات‌ها

آمریکا و متحدانش که اوکراین را در مقابل روسیه تنها گذاشتند، به گزینه تحریم و اخراج دیپلمات‌های روسی روی آورده‌اند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دو شنبه روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید اظهار کرد: «این هفته تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام خواهیم کرد. ما شواهدی را جمع‌آوری می‌کنیم که تأیید می‌کند روسیه مرتکب جنایات جنگی و نسل‌کشی در اوکراین شده است». به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی همچنین گفت: «روسیه در حمله به کی‌یف شکست خورد و نیروهایش برای تمرکز بر شرق و جنوب اوکراین عقب‌نشینی کردند. ما جرائم و جنایات جنگی را در اوکراین دنبال می‌کنیم تا ببینیم که آیا آن‌ها به نسل‌کشی تبدیل می‌شوند یا خیر».

مشاور امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «ما به فشار اقتصادی بر روسیه ادامه خواهیم داد. روس‌ها سعی کردند تمام اوکراین را تحت سلطه خود درآورند، اما شکست خوردند».

سالیوان درباره کمک‌های نظامی هر روزه واشنگتن به کی‌یف توضیح داد: «حمایت ما از اوکراین شامل سلاح‌های تهاجمی، اطلاعاتی و سیستم‌های دفاعی پیشرفته است. نیروهای اوکراینی شجاعانه دفاع می‌کنند و ما کمک‌های نظامی و امنیتی بیشتری ارائه خواهیم کرد». تحریم‌های غرب درحالی است که روسیه نیز مسیر مقابله به مثل را در پیش گرفته است تا تحریم‌ها را بی اثر کند. اقدامات تقابلی روسیه دست کشورهای اروپایی را در اعمال تحریم‌های جدید بسته است چرا که خود اروپایی‌ها هم از این تحریم‌ها ضربه می‌خورند.

از سوی دیگر، برخی کشورهای اروپایی در حمایت از کی‌یف، دیپلمات‌های روس را اخراج کردند. به گزارش فارس، دولت آلمان روز دو شنبه دستور اخراج ۴۰ دیپلمات روس را از برلین صادر کرد. «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که تعداد قابل توجهی از دیپلمات‌های روسیه به دلیل بی‌رحمی غیر قابل باوری که مسکو در شهر بوچا و در کل در اوکراین مرتکب شده، اخراج می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام گفته که به طور قطع پاسخ اخراج ۴۰ دیپلمات روس از خاک آلمان را خواهد داد. همچنین، وزارت امور خارجه فرانسه دو شنبه شب در بیانیه‌ای خبر داد که پاریس تصمیم گرفته تعدادی از دیپلمات‌های روسیه را از این کشور اخراج کند. پیش‌تر کشورهای لتونی و استونی سفرای روسیه را اخراج کرده بودند.

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.