سناتور کریس مورفی گفت: خروج اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی، تاثیر عملی نخواهد داشت.

سناتور آمریکایی تاثیر خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی را «بی‌اهمیت» دانست

به گزارش قدس آنلاین، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی بامداد گذشته در برنامه پرسش‌وپاسخ خبری در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی حاضر شد. بخشی از سوالات از این سناتور مربوط به مذاکرات لغو تحریم در وین بود.

خبرنگار شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» خطاب به سناتور مورفی این پرسش را مطرح کرد که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست تروریسم به منظور دستیابی به یک توافق با ایران) خارج خواهید کرد؟

مورفی در پاسخ گفت: «بله. منظور من این است که تأثیر عملی معرفی(سپاه) به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی بی‌اهمیت است. ما ده‌ها عنوان تروریستی برای سپاه پاسداران داریم که آن‌ها [در تحریم] باقی خواهند ماند».

سال ۱۳۹۸ آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام بخشی از کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا علیه ایران بود. این تصمیم آمریکا با استقبال نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی مواجه شد.

خروج یا عدم خروج سپاه پاسداران انقلاب از لیست تحریم‌ها همچنان به عنوان یکی از مسائل مهم در مذاکرات وین باقی مانده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شب گذشته ادعاهای خود در مورد تروریستی بودن سپاه پاسداران را تکرار کرد؛ اما بدون ارائه توضیح در مورد خروج یا عدم خروج سپاه از لیست تحریم‌ها گفت وارد جزئیات نخواهد شد.

وزیر خارجه قطر چندی پیش سپاه را بخشی از «ساختار رسمی نظامی کشور ایران» دانست و گفت و باید به این ساختار احترام گذاشت.
ادعاهای آمریکا در مورد تروریستی بودن این ساختار نظامی کشورمان در حالی مطرح می‌شود که بنا به اعلام نشریه پولیتیکو، نیروهای نظامی آمریکایی به طور رسمی و غیر رسمی بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی در بیش از ۷۰ کشور جهان دارند.

جورج الکساندر، نویسنده آمریکایی در کتاب تروریسم دولتی و نئولیبرالیسم نوشته است آمریکا در مقاطع مختلف در تاریخ از سازمان‌های تروریستی و شبه نظامی در سراسر جهان حمایت کرده است، همچنین به رژیم‌های مستبد متعددی که از تروریسم دولتی به عنوان ابزاری برای سرکوب استفاده کرده اند، کمک کرده است. حمایت آمریکا از تروریست‌های غیردولتی در آمریکای لاتین و خاورمیانه نیز همواره برجسته بوده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.