روزنامه سعودی العرب چاپ لندن با اشاره به درماندگی دولت آمریکا مقابل ایران نوشت: بر کسی پوشیده نیست در واشنگتن یک دولت حیران و سرگردان حکومت می‌کند.

العرب: دولت آمریکا سرگردان است ایران برنامه خود را پیش می‌برد

به گزارش قدس آنلاین،این روزنامه در تحلیلی نوشت: در سایه بحران اوکراین که بر تمام جهان تاثیر گذاشت‌، گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که توافق ایران و آمریکا درخصوص پرونده هسته‌ای ایران در دسترس قرار گرفته است. موضوع امضای توافق جدید در آینده نزدیک که به معنای بازگشت به توافق قدیمی برجام سال ۲۰۱۵ است امکان‌پذیر تبدیل شده است.

تا چند روز آینده مشخص خواهد شد که خوشبینی‌ها درباره توافق به جا بوده یا نا بجا، و آیا دولت آمریکا با توجه به شرایط داخلی خود می‌تواند چنین توافقی را با ایران به امضا برساند؟ این امر به معنای دستیابی جمهوری اسلامی به میلیاردها دلار است. مبالغ یاد شده باعث می‌شود تا ایران بتواند قدرت خود را جهت پیشبرد طرح توسعه‌طلبانه‌اش بازیابد که تاکنون چند کشور عرب قربانی آن شده‌اند.

ایران توانست در لبنان و عراق‌، سوریه و یمن نفوذ کند. جمهوری اسلامی با کمک حوثی‌ها توانست بخشی از یمن را به پایگاه استقرار موشک‌ها و پهپادها تبدیل کند و به واسطه آنها شماری از کشورهای خلیج(فارس) از جمله عربستان و امارات را در معرض تهدید قرار دهد.

ایران در سوریه توانست با کمک گروه‌های شبه نظامی مذهبی خود و روسیه از سال ۲۰۱۵ به این سو بشار اسد را بر سر قدرت نگه دارد. بر کسی پوشیده نیست در واشنگتن یک دولت حیران و سرگردان حکومت می‌کند که شمار قابل توجهی از مسئولان آن معتقدند می‌توان با ایران در چارچوب یک سیاست با اهداف خاص تعامل داشت.

آنچه که دولت بایدن نمی‌داند آن است که نباید بار دیگر دچار اشتباه گذشته شده و دست ایران و گروه‌های شبه نظامی‌اش را برای طرح توسعه‌طلبانه‌اش باز گذاشت. دستیابی به توافق درخصوص پرونده هسته‌ای ایران اهمیت ندارد بلکه مهم آن است که بتوان برای مشکلات منطقه راه‌حل مشترکی یافت. سیاست ایران اساس مشکلات یاد شده را تشکیل می‌دهد. این سیاست به نفع همه کسانی است که در راستای تغذیه افراط‌گرایی گام برمی‌دارند.

به طور خلاصه باید گفت پرونده هسته‌ای ایران در مقایسه با آنچه که ایران در عراق‌، سوریه‌، لبنان‌، یمن و بحرین انجام می‌دهد، در واقع صرفا یک امر ثانوی است. در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران چه توافق صورت گیرد یا نگیرد، نشانه‌ای دال بر اینکه بتوان طرح ایران به منظور دستیابی به بمب هسته‌ای را متوقف کرد، وجود ندارد.

ایران هم اکنون برای دستیابی به معامله با شیطان بزرگ در حال مانور دادن است. ایران کاملا همانند چین موضع متعادلی نسبت به ماجراجویی رئیس‌جمهور روسیه در پیش گرفت که در بردارنده پیامی برای رئیس‌جمهور آمریکا و دولت متبوع وی است. طرح توسعه‌طلبانه ایران از برنامه هسته‌ای این کشور بسیار مهم‌تر است که جمهوری اسلامی هر روز از سود جسته است. با توجه به تجربه‌های گذشته بعید به نظر می‌رسد که دولت آمریکا بتواند چنین معادله‌ای را درک کند. به نظر می‌رسد ایران هم اکنون در حال آماده کردن خود برای مرحله جدید توسعه‌طلبی منطقه‌ای است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.