مجموعه تلویزیونی «مسافران شهر» به کارگردانی سیروس حسن‌پور و تهیه‌کنندگی پرویز امیری که این شب‌ها روی آنتن شبکه۵ سیما می‌رود، شامل چهار اپیزود مرتبط با هم است که قصه‌هایی را درباره موضوعات روز روایت می‌کند و اتفاقات آن در حد فاصل ماه رمضان و عید سعید فطر رقم می‌خورد.

تلویزیون خانه دوم من است

این سریال در قالب ملودرام اجتماعی به معضلات روز جامعه می‌پردازد و هر اپیزود حول یک شخصیت اصلی و با داستان متفاوت در چند قسمت طراحی شده که یک خط داستانی مشترک دارد.
 در اپیزود جدید آن، ماجرای خانواده‌ای روایت می‌شود که پورانداخت مهیمن و اسماعیل محرابی، نقش مادر و پدر خانواده را ایفا می‌کنند. 
مهیمن از بازیگران پرکار تلویزیون است که با وجود پا گذاشتن در دهه هفتم زندگی‌اش اما همچنان کار می‌کند. 
برای او بازیگری بازنشستگی ندارد و تا زمانی که بتواند و سرپا باشد به پیشنهادهای باب دل و سلیقه‌اش، نه نمی‌گوید.

 رضایت مخاطب برایم مهم است
پوراندخت مهیمن درباره نقش‌آفرینی‌اش در سریال مسافران شهر با تأکید بر اهمیت ارتباط مخاطب با یک اثر نمایشی می‌گوید: امیدوارم مردم از تماشای این سریال خوششان بیاید چون برای من خروجی کار و ارتباط خوب تماشاگر با آن اثر بسیار اهمیت دارد. 
او با بیان اینکه برای نخستین بار با سیروس حسن‌پور همکاری داشته است، از این تجربه مشترک به نیکی یاد کرده و اضافه می‌کند: من با اسماعیل محرابی در سریال «آیینه» که دهه۶۰ ساخته شده بود همبازی بودم و همبازی شدنمان در این سریال هم برایمان تداعی‌کننده خاطرات خوب سریال آیینه بود. گروه تولید هم خوب بودند، بازیگران جوان و پیشکسوت در کنار هم قرار داشتند و یکدستی خوبی در بازی‌ها اتفاق افتاده بود.
این بازیگر با بیان اینکه فیلم‌برداری این سریال در زمستان سال گذشته در تهران انجام شده بود، یادآور می‌شود: روزهای سردی را پشت سر گذاشتیم و در شرایط سخت کرونایی کار کردیم. من سریال «نوار زرد۲» را هم در اوج کرونا کار کردم و استرس زیادی داشتیم چون بازیگران جلو دوربین نمی‌توانند ماسک بزنند. 
تمام گروه‌های فیلم‌برداری که در ایام کرونا کار می‌کردند، نگرانی و ترس داشتند. پسرم بسیار مخالف بود که در این شرایط کار کنم ولی بازیگری، علاقه و حرفه من است و نمی‌توانستم کنارش بگذارم برای همین بازی در سریال «بیگانه‌ای با من است» را در زمان پیک‌های اولیه کرونا پذیرفتم که متأسفانه پرویز پورحسینی عزیز را هم به خاطر کرونا از دست دادیم.

 جای خالی عطاران در تلویزیون
پرکارترین بازیگر زن تلویزیون درباره جذابیت‌های فیلم‌نامه مسافران شهر برای پذیرش بازی در این سریال می‌گوید: این مجموعه، قصه‌های روزمره و مبتلابه جامعه را در چند اپیزود روایت می‌کند که من هم در یکی از اپیزودهای آن حضور دارم. شاید در این اثر نقش خاص و متفاوتی نداشته باشم اما سریال قصه‌هایی سرراست و شنیدنی را روایت می‌کند که برای مخاطب جذاب است.
به گفته او، این مجموعه به شرایط سخت اقتصادی جامعه هم اشاره دارد اما چه کاری از ما برمی‌آید جز یادآوری و گوشزد کردن این مشکلات به مسئولان.
 مهیمن اضافه می‌کند: ما در این سریال، ماجراهای یک خانواده متوسط را می‌بینیم که زیر فشار اقتصادی، مشکلاتی را از سر می‌گذرانند. 
وی با بیان اینکه جزو گروه بازیگران سریال «آزادی مشروط» مسعود ده‌نمکی است و هنوز کارش در این پروژه آغاز نشده، یادآور می‌شود: پس از سال‌ها کار کردن در حوزه بازیگری، توقعم از خودم این است که فیلم‌نامه‌های محکم‌تر و بهتری را کار کنم. من در سریال آقای ده‌نمکی نقش «گوهر» را ایفا می‌کنم که یک نقش خاص و متفاوت است و طنز شیرینی دارد. 
مهیمن می‌گوید: پس از سال‌ها کار کردن، دنبال نقش و ژانر جدید و متفاوتی هستم. خیلی دوست دارم نقش‌های طنز را بازی کنم چون در آثار درام زیاد کار کردم و علاقه‌مند به بازی در کمدی‌های شریف و خوب هستم.
او با اشاره به پایین آمدن سطح کیفی سریال‌های تلویزیونی می‌گوید: سریال‌های طنز یکی دو دهه پیش با کیفیت بیشتری ساخته می‌شد و مردم هم استقبال می‌کردند. الان شبکه یک، سریال طنزی پخش می‌کند که با وجود زحمات زیاد همکارانم ولی جذابیتی ندارد و نمی‌توانم ارتباطی با آن برقرار کنم. دیگر مثل قبل نیست که مردم پس از افطار، پای تلویزیون بنشینند و سریال‌ها را تماشا کنند، جای خالی کارگردانانی مثل رضا عطاران و مهران مدیری در تلویزیون احساس می‌شود.

کاش مردم با تلویزیون آشتی کنند
این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه تلویزیون خانه دومش است، خاطرنشان می‌کند: من جزو بازیگران پرکار تلویزیون هستم و این مدیوم را بسیار دوست دارم. خواسته‌ام این است که مردم دوباره با تلویزیون آشتی کنند و مثل گذشته سریال‌های تلویزیون را پیگیری کنند. با گذشت چند دهه، مردم هنوز دارند از سریال آیینه یاد می‌کنند. 
مهیمن معتقد است مردم هنوز سریال‌های قدیمی را دوست دارند چون کارگردانی خوب، بازی‌های یکدست و چیدمان درستی داشت به همین دلیل خروجی کار، دیدنی می‌شد. او می‌گوید: امیدوارم روز به روز کیفیت ساخت سریال‌ها بهتر شود و ما هم به عنوان بازیگرانی که سال‌های عمرمان را پای علاقه‌مان گذاشتیم با خواندن فیلم‌نامه‌ها، ذوق‌زده شویم.
وی با اشاره به توفیق سریال ماندگار «وضعیت سفید» عنوان می‌کند: با وجود همه سختی‌های تولید این سریال، اثری ماندگار خلق شد که هنوز هم تماشایی است. 
همسر من که در عرصه هنر فعالیت نمی‌کند پس از تماشای این سریال گفت وضعیت سفید مثل یک شعر تصویری می‌ماند چون لطیف و طنازانه است. ما دو سال در شرایط سخت برای ساخت این سریال کار کردیم و می‌دانستیم که خروجی خوبی خواهد داشت. حمید نعمت‌الله کارگردان کاربلد و فهیمی است که حساسیت‌هایش را در هر پلان می‌دیدیم. چه کسی دوباره می‌خواهد چنین سریال پرزحمتی بسازد؟ وقتی یاد آن روزها می‌افتم با وجود همه سختی‌ها و خستگی‌ها، لذت می‌برم.
مهیمن با بیان اینکه یک زمانی سریال‌های ماه مبارک رمضان، خیابان‌ها را خلوت می‌کرد چون مردم را پای تلویزیون می‌نشاند اما اکنون چنین نیست، می‌گوید: الان استعدادهای هنری زیادی داریم و بازیگران خوبی وارد عرصه شده‌اند اما کارگردان‌های خوب کم‌کار شده‌اند. 
توقع ما این است که مدیران تلویزیون، حساسیت‌هایشان را نسبت به تولید آثار بالا ببرند نه اینکه فقط آنتن را پر کنند، باید کار با ‌کیفیت و خوب ساخته شود. به عنوان یک بازیگر همه تلاش خودمان را می‌کنیم اما کیفیت فیلم‌نامه و کارگردانی دیگر دست ما نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.