سخنان مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب جالب توجه است. آنان اینجا و در دیدار حضوری، چندان شبیه صفحات رسانه‌هایشان نیستند.

تلاش دولت در کلام منتقدان هم برجسته بود

به گزارش قدس آنلاین، سخنان مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب جالب توجه است. آنان اینجا و در دیدار حضوری، چندان شبیه صفحات رسانه‌هایشان نیستند. از سویی دستاوردهای دولت را انکار نمی‌کنند و همزمان هم به تلاش دولت برای کار کردن اذعان دارند و سعه‌صدر رئیسی را تحسین می‌کنند. در رسانه‌هایشان، اما هر روز علیه دولت می‌نویسند و چنان تیغ تخریب‌شان علیه رئیسی و دولتش تند است که گویی این دولت هیچ نکته مثبتی ندارد. از فواید جلسه هم‌اندیشی که به ابتکار ریاست جمهوری برگزار شد، یکی هم این بود که به مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب توانایی دیدن نکات مثبت دولت را هم بخشید!
از مدیران فارس و جوان و کیهان و فرهیختگان تا مدیران اعتماد و شرق و سازندگی میهمان رئیس‌جمهور شده‌اند تا از نزدیک با سید ابراهیم رئیسی گفتگو کنند و او هم نه از قاب سایت و روزنامه، بلکه چهره به چهره و از نزدیک، در جریان نظرات آنان قرار بگیرد.
محمد قوچانی، مدیر مسئول مجله «آگاهی نو» در بخشی از متن اینستاگرامی‌اش پیرامون این جلسه و سخنانش با رئیسی نوشته: «گفتم قبلاً دولت‌ها که در انتخابات پیروز می‌شدند جناح‌های حامی‌شان فکر می‌کردند انقلاب شده، اما ادامه کارهای خوب دولت‌های قبل مانند برجام و سفرهای استانی و افطاری‌های سیاسی در دولت شما، نشان می‌دهد که نهاد دولت در ایران یک کل منسجم است و نمی‌خواهید چرخ را دوباره اختراع کنید. خصوصی هم گفتم اینکه گذشته را نفی نمی‌کنید خیلی خوب است.»
خوب‌ترش، اما این است که مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب این خوبی‌ها را اذعان می‌کنند و مثل رویکرد رسانه‌هایشان نیستند.
قوچانی در انتهای نوشته‌اش هم آورده: «در حاشیه جلسه هم با آقای شریعتمداری که اولین بار بود به جلسه مدیران مطبوعات می‌آمد شوخی کردیم و یکی هم عکس یادگاری گرفت.»
از رسانه به دولت
الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد، محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر، محمدجواد اخوان مدیر مسئول روزنامه جوان، محمدعلی نادعلی‌زاده مدیرعامل پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، محمدامین ایمان‌جانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، علیرضا بختیاری مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مهدی جهان‌تیغی مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی جهان‌نیوز، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، محمد قوچانی عضو شورای سیاستگذاری روزنامه سازندگی و مدیر مسئول مجله «آگاهی نو»، هادی قاسمی مدیر خبرگزاری دانشجو، حمید رسایی مدیرمسئول نشریه ۹ دی، محمدرضا احمدی مدیر اخبار ریاست جمهوری خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار، مسلم معین مسئول قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج، محمدصادق عرب مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک، محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سخنانی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
ابتدا فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حاضران خیرمقدم گفت و از رئیس‌جمهور تشکر کرد و یاد مرحوم حسین عبداللهی مدیرمسئول روزنامه آرمان ملی را نیز گرامی داشت.
الیاس حضرتی، صاحب امتیاز روزنامه اعتماد: «آقای رئیس‌جمهور بلاشک مهم‌ترین موضوع روز کشور بی‌اعتمادی به آینده است و انتخاب شما به عنوان عنصر پاک و صادق این بود که سرمایه اجتماعی را احیا نمایید و ممنون که قدم‌های مثبتی را برداشته‌اید و سفرهای استانی بدون تشریفات مصداق عملی اعتماد عمومی است. عدم کلنگ زنی پروژه جدید ارزشمند است و همچنین ایجاد درگاه مجوزها یک اقدام مفید و مبارزه با فساد است که در دولت سیزدهم در حال انجام است و حذف ارز ترجیحی کمک به مبارزه با فساد است، ولی اقداماتی در کنار آن صورت می‌گیرد که معنا ندارد انجام شود و برای خراب کردن پروژه امید است؛ مانند ماجرای ورزشگاه مشهد مقدس. برجام مهم‌ترین موضوع کشور است، مردم را در جریان قرار دهید، مردم محرم هستند.
شجاعیان، مدیر عامل خبرگزاری مهر: همه درک کردند کدامین دولت از لحاظ کاری متفاوت از دولت قبل است. سرمایه‌گذار یک آرامش در خصوص تدابیر دولت می‌خواهد و افزایش دستمزد ۵۷ درصدی یک شوک وارد کرد و کسب و کارهای کوچک و متوسط متضرر اصلی هستند. درخواست دارم بیشتر با مردم صحبت نمایید. صحبت با مردم آورده خوبی خواهد داشت.
نادعلی، مدیرمسئول سایت جماران: امیدها به جنابعالی زیاد است. علاوه بر اقدامات در قوه مجریه موضوعاتی که هماهنگی قوای دیگر را نیز نیاز دارد، دنبال نمایید. موضوع کاغذ موضوع اصلی رسانه‌های مکتوب است. برای رسانه‌های فضای مجازی موضوع اینترنت است و اینترنت کسب و کار ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. امیدواریم یک جمع‌بندی مناسبی با رعایت حقوق مردم در موضوع اینترنت اتخاذ گردد.
ایمان‌جانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان: جمع حاضر دغدغه‌مند است. کار دولت در جذب سرمایه‌های اجتماعی را اهالی رسانه واقف هستند. اما سرمایه اجتماعی با توجه به حساسیتی که در دوره قبل شکل گرفته موجب نگرانی است. سرمایه اجتماعی شاید از طریق رودررویی با مردم شکل نگیرد. سرمایه اجتماعی علاوه بر مردم عادی با نخبگان اجتماعی هم شکل خواهد گرفت. شاید تغییری در سفره مردم شکل نگرفته، ولی امیدوارند تغییرات در سفره‌ها حاصل شود، چون تلاش می‌کنید.
علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد: آقای رئیس‌جمهور! جامعه از لحاظ اقتصادی درگیر تورم بالاست و اقتصاد کشور رشد پایین دارد و بازار ملتهب است. از ابتدای سال ۹۰ رشد سرمایه‌گذاری رو به کاهش داشته و نتیجه آن در سال‌های آینده بروز خواهد کرد.
جهان تیغی، مدیرمسئول سایت جهان نیوز: باید در شهرها و استان‌های مرزی رسانه‌های در تراز انقلاب تقویت شوند.
قوچانی، مدیرمسئول مجله آگاهی نامه: آقای رئیسی! نشست‌های شما یک سنت حسنه در دولت‌هاست و جنابعالی دارای سعه صدر بالایی هستید. شما سرمایه‌های سیاسی بالایی دارید برای اولین بار است که آقایان شریعتمداری و دعایی در کنار هم قرار می‌گیرند و این از اجماع سیاسی بالای شماست و این قدرت شما از بعد سیاسی ارزشمند است و برای حل مشکلات جامعه مفید به نظر می‌رسد... قانون انتخابات ما دارای مشکلاتی است که باید حل شود و همچنین در سیاست خارجی مسئله هسته‌ای معلول است و علت نیست و مسئله دشمن در برابر کشور ما هسته‌ای نیست و دنبال موضوعات دیگری است.
وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار: در گذشته عقل منفصل نظام بهتر از عقل متصل که مدیریت‌کننده قدرت است، بود؛ و عقل منفصل نظام کمک‌دهنده بود، ولی حالا دچار فقر محتوا شده‌ایم. مردم در خصوص جنگ روسیه و اوکراین و مواضع ایران ابهام دارند. حتماً یک منطق پشت آن است. درخصوص برجام نیز ابهام وجود دارد؛ به مردم بیشتر توضیح داده شود.
از دولت به رسانه
پس از مدیران مسئول نوبت به ابراهیم رئیسی می‌رسد که چنین جلساتی را برای دولت «مفید و مغتنم» می‌داند و اضافه می‌کند: «مؤکداً به همه همکاران خود توصیه کردم که نشست‌های مستمر و منظم با نخبگان و حتی مخالفان دولت داشته باشند و از ایده‌ها و نظرات آنان استفاده کنند.»
رئیسی از اصحاب رسانه می‌خواهد با اطلاع‌رسانی صادقانه و منصفانه پل ارتباطی میان دولت و مردم باشند: «امروز دوران جنگ روایت‌ها است، اصحاب رسانه نقش مؤثری در روایت دقیق، صریح، سریع و امیدآفرین از رویدادهای مختلف دارند و بدون رسانه‌های حرفه‌ای، منصف و متعهد امکان هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ روایت‌ها وجود ندارد.»
او در عین حال تأکید می‌کند که «البته این به معنای آن نیست که رسانه‌ها نباید دولت را نقد کنند، چرا که انتقاد آنان و انتقال دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادات مردم به دولت می‌تواند کمک بزرگی برای حل مشکلات کشور باشد.»
امیدآفرینی کنید
رئیسی از «جهاد تبیین» هم می‌گوید. «اطلاع‌رسانی امیدآفرین» را یکی از بخش‌های این جهاد عنوان می‌کند و از مسئولیت دولت و رسانه برای «بازسازی امید و اعتماد مردم» و «ارتقای سرمایه اجتماعی» از طریق «اطلاع‌رسانی مسئولانه» می‌گوید.
او سپس به برخی مسائل مطرح شده در جلسه از سوی مدیران رسانه‌ها اشاره می‌کند. از جمله در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید: «مؤکداً و مکرر اعلام کرده‌ایم که راهبرد ما در مذاکرات هسته‌ای، راهبرد اعلامی از سوی مقام معظم رهبری است. گاهی عده‌ای طوری وانمود می‌کنند که مسئله مذاکرات هسته‌ای، تنها مسئله عرصه سیاست خارجی کشور است، اما این از نظر ما نادرست است. از نظر دولت مذاکرات هسته‌ای یکی از مسائل سیاست خارجی کشور است، نه همه مسئله سیاست خارجی.»
رئیس‌جمهور همچنین خبر داد که مسئولیت اطلاع رسانی در مورد مذاکرات و ارتباط با اصحاب رسانه، از سوی دولت به دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است.
رئیسی به تلاش دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «دولت از شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ و بانک‌ها خواسته بر اساس یک برنامه‌ریزی مشخص وارد عرصه سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی شوند و در کنار آن‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های نهادهای انقلاب اسلامی در این زمینه نیز برنامه‌ریزی کرده است. اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز آغاز شده است.»

نمای نزدیک
دولت نیازمند گفتمان‌سازی است
محمد جواد اخوان، مدیرمسئول روزنامه جوان سخنان خود در دیدار با رئیس‌جمهور را در این سه محور بیان کرد:
۱- از مهم‌ترین الزامات حرکت دولت‌ها در جهت پیشبرد کلان پروژه‌های‌شان گفتمان‌سازی است. دولت‌ها برای هم‌راستاسازی اجتماعی با برنامه‌های خود نیازمند گفتمانی جامع و مانع هستند که جامعه و افکار عمومی را به سمت و سوی مقاصد ملی رهنمون سازد. متأسفانه دولت سیزدهم تاکنون برخلاف دولت‌های گذشته در این زمینه کار زیادی نکرده و به نظر می‌رسد بخشی از این نقطه ضعف ناشی از عدم شکل‌گیری صحیح اتاق فکر دولت در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری است. تحول در این مرکز در این راستا می‌تواند در حل این معضل راهگشا باشد.
۲- دولت سیزدهم بر خلاف دولت گذشته پرکار و پرتلاش است و این تلاشگری برای مخاطبان ملموس است، اما کشور به دلیل سوءمدیریت گذشته دچار انباشتی از مسائل حل نشده خصوصاً در حوزه اقتصادی است که تبعات آن همچنان مردم را گریبانگیر کرده است. مخالفان دولت و معاندان نظام برای دیده نشدن تلاشگری دولت می‌کوشند اینگونه وانمود سازند که دولت به دنبال حل این مسائل نیست. این در حالی است که دولت سیزدهم عملکرد خوبی در برخی اقدامات بزرگ ملی همچون واکسیناسیون و آزادسازی سواحل دارد که تسری این رویکرد به حل مسائل انباشته از گذشته در حوزه اقتصاد می‌تواند برای مردم امیدآفرین باشد.
۳- بیش از شش سال از فاجعه تلخ منا که جمع کثیری از هموطنان ما در این فاجعه با لبان تشنه به شهادت رسیدند می‌گذرد و داغ ازدست رفتن آنان برای بازماندگان آنان هنوز سرد نشده است. متأسفانه به رغم گذشت این مدت مدید هیچ اقدامی در جهت روشن شدن موضوع و عمل به دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب انجام نپذیرفته است. مطالبه اصلی خانواده شهدای منا، تشکیل این کمیته و منوط شدن تجدید روابط با عربستان به آشکارشدن زوایای پنهان این فاجعه تلخ و پیگیری‌های لازم حقوقی بر آن است.

انتهای پیام

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.