شهباز شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان، اظهار کرد اقتصاد کشورش در زمان نخست وزیر قبلی آن یعنی عمران خان دچار رکود شده است؛ صحبتی که احتمالاً دورنمای چندین ماه نزاع و رقابت سیاسی را پیش از انتخاباتی که باید تا اکتبر سال آینده در پاکستان برگزار شود، ایجاد می‌کند.

درخواست نخست وزیر جدید پاکستان برای اصلاح اقتصاد "رکود زده" کشورش

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه فرست پست، شهباز شریف نخست وزیر جدید پاکستان که در ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ در پی برکناری عمران خان از نخست وزیری پاکستان با کسب رای عدم اعتماد در پارلمان به عنوان جانشین او در نخست وزیری تحلیف به جا آورد، هنوز مشغول نهایی کردن کابینه خود است اما در اظهاراتی خواستار "سرعت بخشیدن به امور در پاکستان" از جمله برای تعجیل در پروژه های توسعه و اصلاح اقتصاد شده است.

روز پنجشنبه، شهباز شریف ۷۰ ساله در حالی که از یک پروژه حمل و نقل شهری در شهر راولپندی بازدید کرد، از سرعت توسعه زیرساخت ها در کشورش شکایت کرد.

او بعداً در توییتی نوشت: تقریباً تمام بخش‌های اقتصاد پاکستان تحت رهبری عمران خان راکد ماندند.

این دیدار او پس از آن انجام شد که عمران خان در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ یک تجمع بزرگ در پیشاور برگزار کرد در حالی که پیشتر از قصدش برای کشاندن مبارزه اش به میان مردم بر سر مساله انتخابات زودهنگام خبر داد.

عمران خان در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ گفت که قصد دارد تا زمان تعیین تاریخ انتخابات جدید دو بار در هفته تظاهرات در سرتاسر کشور  برگزار کند.

شهباز شریف، برادر کوچک‌تر نواز شریف، کسی که قبلا برای سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود، در ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ در آغاز کارش به دولت دستور داد به جای قانون قبلی پنج روز کاری در هفته کاری، ۶ روز کاری در هفته تعیین کند و ساعات شروع به کار ادارات را از ۱۰ صبح به هشت صبح عقب بکشد.

سیاست او موسوم به "سرعت بخشی به امور در پاکستان"  در راستای برنامه مشابهی است که او سابقا  به عنوان سروزیر استان پنجاب، پرجمعیت‌ترین استان پاکستان معرفی کرد.

دفتر شهباز شریف بعداً گفت که دولتش "تدابیر اضطراری" نامشخصی را برای تثبیت اقتصاد انجام خواهد داد و بر اقداماتی برای بهبود وضعیت مردم عادی تمرکز خواهد کرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری عادی، پاکستان را "برادر آهنین چین به معنی واقعی کلمه" توصیف کرد.

ژائو گفت: چین مانند همیشه در دیپلماسی همسایگی خود به پاکستان اولویت خواهد داد. ما آماده همکاری با دولت جدید پاکستان برای داشتن تبادلات نزدیک در همه سطوح، تحکیم و گسترش همکاری های عملی، ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) در جهت اهداف پایدار، معیشت محور و با استانداردهای بالا و تسریع در ایجاد یک جامعه چین و پاکستان نزدیکتر با آینده‌ای مشترک در دوره جدید برای رفاه دو کشور و دو ملت هستیم.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از دیدار شریف با کاردار موقت سفارت چین در پاکستان در روز سه شنبه، دو روز پس از تحلیف وی بیان شد.

روز چهارشنبه، ژائو از اظهارات شریف قدردانی و خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که تغییرات سیاسی در پاکستان بر روابط چین و پاکستان تأثیری نخواهد گذاشت.

لی کچیانگ نخست وزیر چین هم در پیامی انتخاب شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان را تبریک گفت.

لی کچیانگ در پیام خود گفت : چین و پاکستان شرکای استراتژیک وهمکار با یکدیگر و منحصر به فرد هستند. روابط و دوستی دوجانبه آنها تغییرات بزرگی را تجربه کرده و همواره مستحکم و ناگسستنی بوده است. در مواجهه با تغییرات عمیق و پیچیده در موقعیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و در بحبوحه همه‌گیری ویرانگر کووید-۱۹، چین و پاکستان با کمک متقابل به هم در کنار هم ایستاده‌اند تا از زمان‌های سخت عبور کنند و دوستی آهنین آنها همچنان در حال رشد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.