سایه سنگین خشکسالی بر دامداری ایلام باعث شده بسیاری از دامداران دام های خود را با قیمت ها بسیار پایین به حراج بگذارند.

سایه سنگین خشکسالی بر دامداری ایلام/ دام ها حراج شدند

به گزارش قدس آنلاین،کاهش شدید بارش‌ها، زرد شدن مزارع و مراتع استان ایلام آن هم در فروردین ماه، خبر از سالی کم رونق می‌دهد، سالی که دامداران و کشاورزان استان از همین حالا پیش بینی می‌کنند که با چالش بزرگی مواجه هستند.

خشکسالی اخیر در استان ایلام تولید غلات به ویژه جو در استان را با کاهش مواجه کرده است، موضوعی که در کنار دیگر مشکلات مثل کمبود منابع آبی، نبود نهاده‌های دامی و… موجب شده تا دامداران دام‌های خود را با قیمت‌هایی پایین به فروش بگذارند.

مشکل تأمین خوراک دام در استان ایلام امسال بیش از گذشته پررنگ‌تر و دامداران با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

چالش دامداران از کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در ۵۰ سال اخیر در استان شروع شد و پایان این داستان به خشک شدن مراتع در فروردین ماه و قبل از فصل برداشت ختم شده است. همه عوامل جمع شده تا دامداران امسال نگران تهیه کاه و کلش و علوفه برای دام‌های خود باشند.

تولیدات کاه و کلش در استان کفاف مصرف دامداران را نمی‌دهد

کم بودن مراتع در تمام کشور و به ویژه استان ایلام از یک سو و ردپای دلالان در خرید کاه و کلش‌ها در سال گذشته امسال مشکلات دامداران را دوچندان کرده است.

ردپای دلالان برای خرید کاه و کلش با وجود آنکه فصل برداشت فرانرسیده محسوس است، آنچه ضرورت کنترل و نظارت بر توزیع کاه و کلش و علوفه دام را در استان دوچندان کرده، کاهش ۵۰ درصدی مراتع استان در سال جاری است.

در حال حاضر میزان تولیدات کاه و کلش در استان کفاف مصرف دامداران را نمی‌دهد، بنابراین باید قوانینی وضع شود که کاه و کلش از استان خارج نشود. در کنار وضع این قوانین باید دستگاه‌های نظارتی با جدیت بیشتری مبادی ورودی و خروجی را کنترل کنند.

تا دو ماه آینده دامداران نمی‌توانند مقاومت کنند

یکی از دامداران ایلامی اظهار داشت: مراتعی را که با قیمت هنگفت خریداری می‌کنیم به هیچ عنوان کفاف دام‌ها را ندارد، اگر این روند ادامه پیدا کند تا دو ماه آینده دامداران نمی‌توانند مقاومت کنند.

مهدی قادری افزود: با مشکلات نبود علوفه و خشکسالی مجبور هستیم دام‌های خود را به قیمت بسیار پایین بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی از یک طرف و دلالان ازطرف دیگر باعث افزایش قیمت کاه و کلش در استان ایلام شده است، گفت: انتظار داریم مسئولان بر فروش کاه و کلش در استان نظارت داشته باشند.

کاهش تولید کاه و کلش در استان ایلام

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: در سال‌های عادی حدود ۴۵۰ هزار تن محصول کاه و کلش در استان تولید می‌شود اما امسال پیش بینی شده این میزان کمتر از ۲۳۰ هزار تن است.

حشمت الله زرین جوب بیان کرد: خشکسالی ضربات سختی بر پیکره کشاورزی استان ایلام وارد کرده به طوری خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی دیم وارد شده است.

وی گفت: خشکسالی باعث افت تولید در اراضی کشاورزی کشت شده در استان ایلام شده است.

خروج کاه و کلش در ایلام ممنوع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز اظهار داشت: انتقال هر گونه کاه و کلش به خارج از استان ممنوع است و فقط باید در خود استان مصرف شود.

آذرنوش عموزاده افزود: حدود ۲ هزار تن نهاده‌های دامی به استان تعلق گرفته که به مرور بین دامداران و عشایر توزیع می‌شود.

جانشین فرمانده انتظامی ایلام نیز اظهار داشت: طی ابلاغیه‌ای که صورت گرفته هر گونه خروج کاه و کلش در استان ممنوع است و به طور جدی با افرادی که اقدام به خروج غیرقانونی کاه و کلش از استان داشته باشند برخورد خواهیم کرد.

سرهنگ حسین نجفی گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها در سال زراعی جاری، خشکسالی و کمبود محصولات کشاورزی که به تبع آن مشکلاتی را برای کشاورزان و دامداران استان به همراه خواهد داشت، ممنوعیت خروج کاه و کلش از استان به مرحله اجرا گذاشته شده است.

بیش از ۶۰ درصد مردم استان ایلام در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر این حدود ۹ هزار خانوار عشایری در استان ایلام زندگی می‌کنند.

استان ایلام با داشتن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین و تولید سالانه ۱۳ هزار تن گوشت یکی از قطب‌های اصلی دامداری در کشور است.

با توجه به خشکسالی، کمبود منابع آبی، نبود نهاده‌های دامی، کاهش مراتع و… نیاز است مسئولان توجه ویژه ای به استان ایلام داشته باشند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.