گزارش جدید گروه ویژه مستقل در مورد اصلاحات آموزش و پرورش و امنیت ملی ایالات متحده نشان می دهد که شکست آمریکا در آموزش دانش آموزان این کشور آنها را برای رقابت با دیگر دانش آموزان جهان عقب انداخته و توانایی آمریکا برای پیشرفت در اقتصاد جهانی و حفظ آن چه مدعی نقش رهبری خود است را تهدید می کند.

شکست آمریکا در آموزش دانش‌آموزان چه ضربه‌ای به امنیت ملی این کشور می‌زند؟

گروه ترجمه قدس آنلاین (امیرمحمد سلطانپور) - این گروه ویژه به ریاست جوئل آی کلاین، رئیس سابق مدارس دولتی نیویورک و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده هشدار می دهد: «شکست تحصیلی می تواند رونق اقتصادی، موقعیت جهانی و امنیت ملی آینده ایالات متحده را در معرض خطر قرار دهد». این گروه استدلال می‌کند که آمریکا «نمی‌تواند در سطح جهانی با سرعت پیشروی کند، مگر اینکه برای رفع مشکلاتی که برای مدت طولانی بر این کشور حاکم شده است حرکتی چشمگیر انجام دهد».

این گزارش خاطرنشان می‌کند که در حالی که ایالات متحده بیش از هر کشور توسعه‌یافته دیگری در آموزش عمومی خود سرمایه‌گذاری می‌کند، اما دانش‌آموزان این کشور آمادگی لازم برای رقابت با همتایان جهانی خود را ندارند. بر اساس نتایج برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان (PISA) در سال ۲۰۰۹، که هر سه سال یکبار عملکرد نوجوانان ۱۵ ساله را در خواندن، ریاضیات و علوم اندازه‌گیری می‌کند، دانش‌آموزان آمریکایی رتبه چهاردهم در خواندن، رتبه بیست و پنجم در ریاضیات و رتبه هفدهم در علوم را در مقایسه با دانش آموزان سایر کشورهای صنعتی در اختیار دارند.

اگرچه تعداد زیادی از مدارس به شکل فردی موفق و تلاش‌های اصلاحی امیدوارکننده ای در این زمینه داشته اند، اما آمار ملی آمریکا در مورد نتایج آموزشی ناامیدکننده است که برخی از این آمار در زیر می آید:

*بیش از ۲۵ درصد دانش آموزان آمریکایی نمی توانند در چهار سال مدت اصلی تحصیل خود از دبیرستان فارغ التحصیل شوند. برای دانشجویان آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبارها، این عدد به ۴۰ درصد نزدیک می شود.

*در علوم مدنی و در ارزیابی ملی پیشرفت آموزشی، تنها یک چهارم دانش آموزان ایالات متحده مهارت کافی یا بهتر از آن را دارند.

*اگرچه ایالات متحده یک کشور مهاجرپذیر است، تقریباً از هر ده آمریکایی، هشت نفر فقط انگلیسی صحبت می کنند و تعداد کمتری از مدارس به آموزش زبان های خارجی می پردازند.

*بر اساس گزارش اخیر توسط ACT، که یک سازمان غیرانتفاعی آزمون گیرنده محسوب می شود، تنها ۲۲ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی در ایالات متحده استانداردهای لازم آمادگی برای حضور در کالج ها را در همه دروس اصلی خود دارند. این ارقام حتی برای دانشجویان آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار کمتر نیز هست.

*هیئت آموزشی کالج های آمریکا نیز گزارش داد که حتی در میان دانش آموزانی که در حال رفتن به کالج هستند، تنها ۴۳ درصد، استانداردهای آمادگی کالج را برآورده کردند، به این معنی که تعداد بیشتری از دانشجویان کالج نیاز به گذراندن دوره های تقویتی دارند.

در این گزارش آمده است که فقدان آمادگی آموزشی دانش آموزان آمریکایی، تهدیداتی را در پنج جبهه امنیت ملی برای این کشور ایجاد می کند که شامل رشد اقتصادی و رقابت، ایمنی فیزیکی، مالکیت معنوی، آگاهی جهانی ایالات متحده، و اتحاد و انسجام این کشور می شود. تعداد زیادی از جوانان آمریکایی، در اقتصاد جهانی که هر روز استانداردهای مهارت های لازمه خود را بالاتر می برد، قابل استخدام نیستند و بسیاری از آنها واجد شرایط پیوستن به ارتش نیز نیستند زیرا از نظر جسمی در شرایط مناسبی قرار نداشته، سوابق کیفری دارند و یا در حد ارتش نیز سطح تحصیلات مناسبی ندارند.

در این گزارش آمده است: «سرمایه انسانی تعیین کننده قدرت برتر در قرن حاضر خواهد بود و عدم تولید آن سرمایه، امنیت آمریکا را تضعیف خواهد کرد. بخش‌ بزرگی از جمعیت کم سواد ایالات متحده، به دفاع فیزیکی، حفاظت از اطلاعات، دیپلماسی و رشد اقتصاد این کشور آسیب خواهد زد.»

کارگروه ویژه اصلاح نظام آموزشی آمریکا سه توصیه کلی را برای رفع نواقص آموزشی در این کشور پیشنهاد می کند که شامل موارد زیر است:

*اجرای انتظارات و ارزیابی های آموزشی در موضوعات حیاتی برای حفظ امنیت ملی؛ که در این میان با حمایت دولت فدرال و شرکای صنعتی، ایالت های آمریکا باید استانداردهای مشترک اصلی ایالتی را گسترش دهند و اطمینان حاصل کنند که دانش آموزان بر مهارت ها و دانش لازم برای حفاظت از امنیت ملی کشور تسلط دارند.

*ایجاد تغییرات ساختاری برای ارائه انتخاب های مناسب به دانش آموزان؛ که در این میان افزایش انتخاب و رقابت، در محیطی با تخصیص عادلانه منابع، نوآوری های لازم برای تغییر نتایج را دامن خواهد زد.

*راه اندازی یک "ممیزی آمادگی امنیت ملی" برای پاسخگویی مدارس و سیاست گذاران آموزشی در مورد نتایج و افزایش آگاهی عمومی؛ که بر طبق آن یک تلاش هماهنگ و ملی برای ارزیابی اینکه آیا دانش آموزان در حال یادگیری مهارت ها و دانش لازم برای حفظ امنیت و رفاه آینده آمریکا هستند یا خیر انجام می گیرد و نتایج آن باید برای مشارکت مردم آمریکا در رسیدگی به مشکلات و ایجاد موفقیت های احتمالی به اطلاع عموم برسند.

این کارگروه مستقل در مورد اصلاحات آموزش و پرورش و امنیت ملی ایالات متحده، شامل سی و یک کارشناس برجسته آموزشی، مقامات امنیت ملی و رهبران شرکت ها است که در مورد مجموعه ای از موضوعات بحث برانگیز آموزشی و امنیت ملی ایالات متحده به توافق رسیده اند. این کارگروه همچنین شامل تعدادی از افراد مخالف اعضای گروه ویژه نیز هست. این گروه ویژه توسط جولیا لوی، کارآفرین و مدیر سابق ارتباطات اداره آموزش و پرورش شهر نیویورک هدایت می شود.

این گروه ویژه معتقد است که توصیه های آن ها می تواند آموزش و پرورش در ایالات متحده را اصلاح کند و این کشور را در مسیر تبدیل شدن به یک رهبر آموزشی، اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک جهانی قرار دهد.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.