آمریکاییها به بهانه مبارزه با دزدی دریایی و قاچاق سلاح، حضور خود را در دریای سرخ و تنگه باب المندب افزایش داده‌اند؛ اقدامی که کارشناسان تأکید دارد آمریکا از این طریق، به دنبال شکست آتش‌بس در یمن است.

چگونه آمریکا با افزایش حضور در دریای سرخ، به دنبال شکست آتش‌بس در یمن است؟

به گزارش قدس آنلاین، آمریکا اخیرا به ادعای «مقابله با دزدی دریایی و قاچاق سلاح در دریای سرخ» یک گروه دریایی چند ملیتی را به وجود آورده است که عملا برای توقیف کشتیهای یمنی و اعمال فشار به مردم یمن است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در همان روز مدعی شد که این کشور تمام تلاش خود را برای حصول آتش‌بس در یمن به کار گرفته است.

پایگاه خبری «الخبر الیمنی» به قلم «رضوان العمری» از تحلیلگران یمن، یادداشتی منتشر کرد و نوشت، این اولین تناقض در سیاست آمریکا نیست، بلکه این کشور برای رسیدن به مقاصد خود، چنین اقدامات متناقضی را انجام می‌دهد. بلینکن آتش‌بس در یمن را شکننده توصیف کرد؛ زیرا این آتش‌بس، صرفا برای ساماندهی مزدوران آمریکایی در یمن است؛ چرا که نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری در برابر نیروهای یمنی به دست آورند.

به گزارش این پایگاه خبری، آتش‌بس در یمن صرفا یکی دیگر از تلاشهای آمریکا برای نجات متحدانش یا دستکم جلب رضایت آنان است؛ زیرا آغاز جنگ یمن از واشنگتن اعلام شد. در حال حاضر نیز، علیرغم برای آتش‌بس، حتی یک هواپیما وارد فرودگاه بین المللی صنعا نشده است. ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی نیز همچنان کشتیهای حامل سوخت یمن را توقیف کرده است. لذا مشخص است که آمریکا و همپیماناش در اعلام آتش‌بس هم صادق نیستند.

حضور مستقیم آمریکا در دریای سرخ؛ رفع خشم عربستان و امارات یا باج خواهی بیشتر؟

امارات و عربستان پیش از بحران یمن، درباره هر گونه اختلاف با واشنگتن، سکوت می‌کردند، ولی شکست آنان در مهار نیروهای صنعاء، برتری یمن در موشکهای بالستیک، پهپادها، قدرت دریایی و توانایی آنها برای حمله به اهداف نظامی در عمق این دو کشور، باعث شد که وادار شوند در رابطه با بدتر شدن روابط بین خود و واشنگتن، رسما اظهار نظر کنند.

در این گزارش آمده است، درست زمانی که آمریکا برای مقابله با روسیه در بحران اوکراین، به حمایتهای مالی امارات و عربستان نیاز داشت، ولی این دو کشور، درخواستهای واشنگتن را رد کردند. این دو کشور قصد داشتند که از این طریق بتوانند به آمریکا اعمال فشار کنند تا در جنگ یمن، از آنان حمایت کرده و امنیتشان را تضمین کند.

پایگاه خبری «آکسیوس» هم به نقل از دو منبع آگاه نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا از محمد بن زاید به دلیل تاخیر در محکومیت حملات اخیر صنعاء به امارات از سوی واشنگتن، عذرخواهی کرد. البته باید این نکته را مد نظر داشت که تأخیر آمریکا در تحقق مطالبات عربستان و امارات، صرفا برای گرفتن پول از آنهاست، هر چند این اقدام، به ضرر صلح در یمن باشد.

اهداف آمریکا از نظامی کردن دریای سرخ

بر اساس این گزارش، هدف اصلی اعلام شده از سوی نیروی دریایی آمریکا برای حضور در دریای سرخ و خلیج عدن، ادعای مبارزه با دزدی دریایی و قاچاق اسلحه است که آمریکا مدعی است انصارالله این سلاحها را به دست می‌آورد،  اما در واقع آمریکاییها قصد دارند کشتی‌های سوخت و مواد غذایی یمن را توقیف کنند تا بدترین بحران انسانی در جهان را به وجود آورند.

بنا بر این گزارش، «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هم خبر داد که ائتلاف جدید این کشور در دریای سرخ، متشکل از ۳۴ کشور است. واشنگتن به خاطر مسائل فراوانی در این آبها حضور خود را تقویت کرده است، از جمله اهمیت راهبردی تنگه باب المندب و عبور ۱۲% از حجم تجارت جهانی از آن. به ویژه با توجه به تغییرات بین المللی کنونی که راه را برای حضور قدرتمند چین در منطقه خاورمیانه هموار می کند.

درباره زمان‌بندی اعلامیه نیروی دریایی آمریکا و ارتباط آن با حوادث اخیر یمن، باید گفت که این اعلامیه حدود یک هفته پس از تشکیل نهاد موسوم به «شورای ریاستی» صادر شده است؛ شورایی که در مذاکرات ریاض تشکیل شد و صنعاء نیز اعلام کرد که آن را قبول ندارد.

در واقع یکی از پیام‌هایی که آمریکا قصد داشت در پیام‌های کمپین جدید خود به محور صنعاء بفرستد، در دو محور خلاصه می‌شود: «یا صنعاء با شورای ریاستی جدید وارد تعامل شود یا اینکه در صورت عدم پذیرش، محاصره [یمن] تنگتر خواهد شد».

در پایان این گزارش آمده است، دولت یمن، این اقدام آمریکا را مسئله خطرناکی در تشدید تنش و بر هم خوردن اوضاع در سایه اجرای آتش‌بس می‌داند. لذا احتمالا صنعاء پیش از هر گونه مذاکره احتمالی تأکید خواهد کرد که باید محاصره لغو شود. همه این حقایق آتش‌بس را در آستانه فروپاشی قرار می‌دهد که نتیجه آن آغاز درگیری به ویژه در دریای سرخ است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.