سناتور ارشد جمهوری‌خواه حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست «سازمان‌های تروریستی» وزارت خارجه آمریکا را مغایر با منافع ایالات متحده خواند و از بایدن خواست توافق با ایران را رها کند.

سناتور آمریکایی: بایدن باید توافق با ایران را رها کند

به گزارش قدس آنلاین، «بیل کسیدی» سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی از لوئیزیانا در توییتی از رئیس‌جمهور آمریکا خواست توافق با ایران را رها کند. 

وی با اشاره به بحث حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» آمریکا نوشت: حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه (آمریکا) مغایر با منافع ایالات متحده است و نباید مورد بررسی قرار گیرد. رئیس‌جمهور باید توافق با ایران را رها کند.

قانون‌گذاران آمریکایی بخصوص از حزب جمهوری‌خواه در روزهای اخیر با طرح اتهامات علیه ایران، در خصوص حذف سپاه از فهرست ادعایی تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند. وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» نزدیک به محافظه‌کاران در این کشور دیروز (سه‌شنبه) در گزارشی نوشت جدیدترین پیشنهاد دولت بایدن در مذاکرات با ایران، تحریم‌ها علیه حداقل ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رفع می‌کند.

به ادعای این رسانه، چنین پیشنهادی خشم سران سیاست خارجی جمهوری‌خواه را برانگیخته و می‌گویند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست «تروریستی» آمریکا در بحبوحه حملات به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه باقی بماند.

طبق این گزارش، آن‌ها چنین امتیازی را در صورتی که برای تصویب به کنگره ارائه شود، عامل برهم زننده  توافق می‌دانند. بر همین اساس، اعضای کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان (RSC) بزرگترین گروه کنگره‌ای این حزب در حال آماده‌سازی قانونی برای حفظ تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وابستگان آن هستند. 

بر اساس این گزارش، برخی از دموکرات‌ها هم علیه این اقدام حرف می‌زنند و سناتور «جو مانچین» روز سه‌شنبه در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که وی به ویژه نگران حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است. او سپس با بیان اتهامات تکراری علیه ایران گفت: ما نباید تا زمانی که ایران تمایل خود را برای مهار «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» و «تامین مالی تروریسم» نشان دهد، به این کشور با رفع تحریم‌ها پاداش دهیم. 

این وبگاه خبری در ادامه گزارش داد یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته که دولت بایدن برای احیای برجام آماده اتخاذ تصمیمات دشوار است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با فری بیکن بار دیگر توپ مذاکرات را در زمین ایران انداخت و گفت: قرار نیست علنی مذاکره کنیم، اما اگر ایران خواهان رفع تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما فراتر از برجام رسیدگی کند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند از مذاکرات برجام برای حل و فصل مسائل دوجانبه دیگر استفاده کنند، ما مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع به تفاهم برسیم و اجرای مجدد توافق را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

دیروز (سه‌شنبه) همچنین یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی روزهای آینده تصمیم خود درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کند. روزنامه هاآرتص نوشت مقام‌های کاخ سفید موافق حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» هستند، در حالی که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا عکس این نظر را دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.