معین‌البکای مجلس تعزیه‌ امام علی(ع) گفت: خوارج، ضربت‌خوردن علی و جوانمرد قصاب عناوین تعزیه‌ شب‌های قدر در تماشاخانه سنگلج است.

اعلام جزئیات اجرای ۳ مجلس تعزیه با محوریت علی(ع) در تماشاخانه سنگلج

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل میرزااحمدی، معین البکای مجلس تعزیه خوانی امام علی علیه السلام در تماشاخانه سنگلج، درباره موضوع مجلس اول که امشب اجرا می شود، گفت: مجلس تعزیه "خوارج" سه مخالف خوان دارد و این سه کسانی هستند که در جنگ نهروان از لشکر امام علی(ع) جدا شدند و هر یک تصمیم به کشتن فردی گرفتند؛ عبدالرحمن ابن ملجم مامور به شهادت رساندن حضرت علی(ع) در کوفه می شود. برک ابن عبدالله مامور کشتن عمروعاص در مصر و عبدالله ابن بکر مامور کشتن معاویه در شام.

تعزیه ایران در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث‌ناملموس جهان به ثبت یونسکو رسید. معین البکاء ابوالفضل میرزا احمدی حدود ۶۷ سال است که هنرش تعزیه خوانی است. تعزیه او در سال ۱۹۹۱ در اونیون فرانسه در میان ۴۷ هنر آیینی کشورهای جهان رتبه اول را به دست آورد.

به گفته این شبیه خوان، ابن ملجم وقتی راهی کوفه می شود در خانه زنی به اسم حلیمه اقامت می کند و در این شب صدای ناله زنی به نام قطام را می شنود که می گوید: " علی پدر و مادرم را در نهروان کشته و از او می خواهد که حضرت علی را بکشد.

به گفته میرزا احمدی،  تعزیه برای تاثیرگذاری بیشتر پیش درآمد دارد که به موضوع تعزیه مربوط است. پیش درآمد این مجلس نیز مرد یهودی ثروتمندی است که پسر شیعه اش را از خانه بیرون می کند و در این میان بین این دو اختلافاتی به وجود می آید که حضرت علی واسطه حل و فصل این اختلافات می شود.

مدت زمان مجلس اول تعزیه شب قدر با نام " خوارج" ۵۰ دقیقه است.

مجلس دوم؛ "ضربت خوردن حضرت علی"

میرزا احمدی در ادامه از موضوع تعزیه دوم گفت: این اجرا مربوط به" ضربت خوردن حضرت علی(ع) " است که از مناجات حضرت علی(ع) در مسجد کوفه و صحبت های امام با ابن ملجم را شامل می شود.

ابن ملجم از یاران حضرت علی(ع) و حافظ قرآن بوده است و یکی از صحبت های بینشان این بود که: درخت تلخ نگردد به تربیت شیرین

وقتی قطام از ابن ملجم خواست تا حضرت علی را به شهادت برساند. ابن ملجم در ابتدا خواسته او را قبول نمی کرده؛ اما پس از انکه شرط ازدواج قطام با او سر بریده حضرت علی(ع) شد، با خواسته او موافقت می کند. مجلس تعزیه" ضربت خوردن حضرت علی" در ۹۰ دقیقه روایت می شود.

مجلس سوم؛ "جوانمرد قصاب"

میرزا احمدی تعزیه خوان این نمایش از موضوع این نمایش گفت: داستان قصاب ایرانی در کوفه است که عاشق حضرت علی بوده و پی او می گشته و حرفش هم این بوده " ز علی کم نمی دهم" یعنی به عشق حضرت علی کم فروشی نمی کنم و او از طریق یک کنیز با حضرت علی رو به رو می شود.

ماجرای جوانمرد قصاب با آن که در ایران شنیده ایم فرق دارد و مجلس سوم در یک ساعت روایت می شود.

این هنرمند نمایش های آیینی در ادامه حیات تعزیه را منوط به فرستادن گروه های خوب نمایشی برای معرفی این هنر در کشورهای دیگر دانست.

وی تعزیه را هنری می داند که فقط گریه زاری را شامل نمی شود و تعزیه شامل مواردی چون خنده در کنار گریه، روایت شجاعت و مظلومیت، تولد و ازدواج امامان معصوم است.

گفتنی است؛ مجلس تعزیه «خوارج» امشب یکم اردیبهشت، مجلس تعزیه «ضربت خوردن امیرالمومنین(ع)» سوم اردیبهشت و مجلس تعزیه «جوانمرد قصاب» پنجم اردیبهشت به معین البکایی ابوالفضل میرزااحمدی در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.