معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سال آبی جاری از ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به سوی دریاچه رهاسازی شده‌ است.

۲۰ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت جباری گفت: یکی از علل این عدم رهاسازی کامل آب به دریاچه مربوط به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در حوضه آبریز است.

وی می گوید: تا یک‌ماه در صورت ذوب شدن برف‌ها ورهاسازی منابع آبی ذخیره شده فرصت برای آبگیری دریاچه وجود دارد که بررسی نشان می‌دهد میزان آبگیری و وضعیت دریاچه نسبت به سال قبل وضعیت خوبی نخواهد بود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هم اکنون ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر از سطح آب‌های آزاد است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۶۶ سانتیمتر کاهش دارد.

جباری گفت: هم اکنون با ۲۵ سانتیمتر افزایش آبگیری نسبت به آبانماه مواجهیم که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را شامل می‌شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می گوید: تالاب یادگارلو هم اکنون دچار مشکل کم آبی است که علت آن وجود زهکش در اطراف این تالاب است که به رغم هزینه‌های انجام شده امکان آبگیری مشکل است.

به گفته جباری، تالاب سولدوز در مجاورت تالاب یادگارلو وضعیت مطلوبی دارد و تالاب دورگه سنگی هم اکنون ۶۵ درصد آبگیری شده و تالاب قوری گل و نوروزلو در حال آبگیری است.

آذربایجان غربی دارای حدود ۳۰ تالاب فصلی و چندین تالاب دائمی است که این تالاب‌ها یکی از مهمترین زیستگاه پرندگان و جانوران دیگر کنار آبزی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.