رئیس جمهور فرانسه در مناظره با رقیب انتخاباتی خود هشدار داد طرح رقیبش برای ممنوعیت حجاب زنان مسلمان سبب جنگ داخلی در فرانسه خواهد شد.

ماکرون: طرح لوپن برای منع حجاب سبب جنگ داخلی در فرانسه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «مارین لوپن» رقیب راست افراطی وی مناظره پرحاشیه‌ای را برگزار کردند که رویارویی رودرروی دور دوم مبارزات انتخاباتی آن‌ها را با فریادهایی مبنی بر «حرف من را قطع نکنید» و اتهام‌زنی به یکدیگر درباره عدم صلاحیت اداره فرانسه همراه کرد. 

ماکرون، لوپن را در مورد ارتباط او با روسیه و طرحش برای ممنوع کردن حجاب زنان مسلمان در انظار عمومی پیش از دومین و آخرین رای‌گیری روز یکشنبه برای تعیین رییس‌جمهور فرانسه به شدت مورد انتقاد قرار داد. 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ماکرون که یک میانه‌روی طرفدار اروپا محسوب می‌شود، برتری رو به رشد و قابل توجهی نسبت به لوپن دارد. اما انتظار می‌رود که نتیجه انتخابات نزدیک‌تر از پنج سال پیش باشد.

ماکرون بر سر وام ۹ میلیون یورویی (۹.۸ میلیون دلاری) که حزب لوپن در سال ۲۰۱۴ از یک بانک چک-روسی دریافت کرد، رقیب خود را به باد انتقاد گرفت و گفت که این وام او را برای تعامل با مسکو نامناسب می‌کند.

ماکرون خطاب به لوپن مدعی شد: مشکل این است که وقتی از روسیه صحبت می‌کنید با بانکدار خود صحبت می‌کنید. شما نمی‌توانید به درستی از منافع فرانسه در این زمینه دفاع کنید زیرا منافع شما به افراد نزدیک به قدرت روسیه مرتبط است. شما به قدرت روسیه و به آقای پوتین وابسته هستید.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت که طرح رقیبش برای ممنوعیت حجاب زنان مسلمان در فرانسه در انظار عمومی باعث «جنگ داخلی» در کشوری خواهد شد که بیشترین جمعیت مسلمان را در غرب اروپا دارد.

لوپن که از اظهارات ماکرون مبنی بر اینکه او تحت حمایت روسیه است، به شدت عصبانی شده بود، خود را «کاملاً آزاد» توصیف کرد و گفت که ماکرون «به خوبی می‌داند که آنچه می‌گوید نادرست است».

لوپن به دنبال جلب نظر رأی‌دهندگانی بود که در بحبوحه عملیات روسیه در اوکراین با افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. او گفت که در صورت انتخاب به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن فرانسه، کاهش هزینه‌های زندگی اولویت او خواهد بود.

او گفت که ریاست‌جمهوری ماکرون فرانسه را عمیقاً دچار اختلاف کرده و بارها به جنبش اعتراضی موسوم به «جلیقه زردها» اشاره کرد که دولت ماکرون را قبل از همه‌گیری کرونا با برگزاری ماه‌ها تظاهرات تکان داد. 

به گزارش شبکه «الجزیره»، نظرسنجی جدیدی نشان داد که فقط ۱۴ درصد از رای دهندگان منتظر مناظره بودند تا تصمیم بگیرند به چه کسی رای دهند، در حالی که ۱۲ درصد گفتند که این مناظره برای اینکه اصلاً رای می‌دهند یا خیر تعیین‌کننده است.

پیشتر،  رقیب رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پیش‌رو، از سوی اتحادیه اروپا به دست داشتن در اختلاسی ۶۲۰ هزار یورویی متهم شد. دفتر مبارزه با فساد مالی اتحادیه اروپا در گزارشی ۱۱۶ صفحه‌ای، او و شماری از اعضای حزب دست راستی «جبهه ملی فرانسه» از جمله پدرش را به اختلاس متهم کرده است. طبق این گزارش، لوپن و هم‌حزبی‌های او هنگام عضویت در پارلمان اروپا، مبلغی معادل ۶۲۰ هزار یورو را صرف مصارف حزبی کرده‌اند. در این میان لوپن شخصاً به اختلاس ۱۳۷ هزار یورویی متهم شده است.

فرانسوی‌ها در حالی در آستانه دور دوم انتخابات در ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) قرار دارند که روز شنبه در تظاهرات ضد فاشیستی و ضد نژادپرستی در ده‌ها شهر در سراسر فرانسه شرکت کردند. هدف اصلی تظاهرکنندگان نشان دادن مخالفت خود با لوپن بود که چپ‌گراها او را یک سیاستمدار راست افراطی می‌دانند. با این حال، بسیاری از مخالفان لوپن از دورنمای یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری ماکرون هم خشنود نیستند. در واقع شعار اصلی این راهپیمایی «نه ماکرون، نه لوپن» بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.