۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 795264

وزیر خارجه ترکیه از تمایل کشورش برای همکاری با نظام سوریه در خصوص «تروریسم» و «مهاجران» خبر داد.

ابراز تمایل آنکارا برای همکاری با دمشق

به گزارش قدس آنلاین، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در یک گفت‌وگوی خبری از امکان همکاری کشورش با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در خصوص «تروریسم» و «مهاجران»، «بدون به رسمیت شناختن او» سخن گفت.

وی در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان ترک، گفت: ما با طالبان در افغانستان همکاری می‌کنیم، هرچند هنوز آنها را به رسمیت نشناخته‌ایم تا از فروپاشی کشور، گسترش تروریست‌ها و جلوگیری از افزایش شمار مهاجران جلوگیری کنیم. لذا ما همچنین همکاری با رژیم اسد، بدون به رسمیت شناختن آن را مفید می‌دانیم».

چاووش اوغلو مدعی شد که کشورش از وحدت اراضی سوریه حمایت می‌کند. ضمن این‌که ارتش این کشور، اخیراً جنگ با یگان‌های مدافع خلق (YPG) که قصد تجزیه سوریه را دارد، آغاز کرده است.

وی افزود: «غیرممکن است که ما از تجزیه سوریه و سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق/ حزب کارگران کردستان به دلیل بی‌ثباتی روابط خود با رژیم  این کشور حمایت کنیم. چون این مسائل مربوط به سرویس‌های اطلاعاتی است و  جلساتی در سطح اطلاعاتی بین دو کشور در گذشته در این خصوص برگزار شده است».

وزیر خارجه ترکیه در حالی برای همکاری با دمشق ابراز تمایل می‌کند، که آنکارا تا سال پیش نیز با اتخاذ مواضع خصمانه خواستار دور کردن اسد از هرم قدرت بود.

در چنین فضایی، گزارش اخیر منابع ترکیه‌ای درباره تلاش آنکارا برای احیای روابط با دمشق احتمالاتی را درباره عادی‌سازی روابط دو طرف در آینده نه چندان دور مطرح می‌کند به ویژه که برخی از تحلیلگران می‌گویند که رئیس‌جمهور ترکیه به منظور پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و برای احیای روابط خود با کشورهای عربی ابتدا بایست از دروازه سوریه گذر کند.

روزنامه حرییت اخیرا در گزارشی نوشته بود که آنکارا پیش از سفر اخیر رئیس‌جمهور سوریه به امارات عربی پیام‌هایی برای دمشق در خصوص در جریان بودن گفت‌وگوهایی در دولت این کشور برای عادی‌سازی روابط با سوریه ارسال کرده است که در این گفت‌وگوها -بنابر گفته روزنامه حرییت- از دمشق خواسته شده که از فرصت مشغولیت روسیه در جنگ اوکراین به منظور ایجاد فضایی برای بهبود روابط آنکارا و دمشق استفاده شود.

روزنامه حرییت در گزارش خود عنوان کرده بود: «سیاست متعادلی که اخیرا ترکیه آن را در پیش گرفته و نقشی که آنکارا در ماه‌های اخیر ایفا کرده است به‌ویژه در قبال جنگ اوکراین، زمان حال را برای حل مشکلات با سوریه نیز مناسب کرده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.