مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مزایده را تنها روند قانونی برای بازگشایی تئاتر شهر مشهد دانست و تاکید کرد انجمن نمایش مشهد به علت اشکال حقوقی، امکان شرکت در این مزایده را نداشت.

واگذاری تنها راه بازگشایی تئاترشهر مشهدست/ مشکل حقوقی انجمن نمایش برای شرکت در مزایده

به گزارش قدس آنلاین، در روزهای گذشته انتشار تصویری از آگهی مزایده سالن نمایش مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) مشهد جنجال بزرگی به پا کرده است. مزایده این سالن نمایش که سالن اصلی تئاتر این کلان‌شهر محسوب می‌شود و برای اهالی تئاتر مشهد از اهمیت فراوانی برخوردار است، آن هم با قیمت پایه ماهانه ۲۰ میلیون تومانی، به معنای حمایت نکردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مالک آن است، برداشت شده است.

حال محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در این باره گفت: هر مکان دولتی برای آن که مورد استفاده قرار بگیرد، طبق قانون باید به صورت مزایده به موسسات فرهنگی یا اشخاص حقیقی که توانایی اداره آن را دارند، واگذار شود و پس از بررسی پیشنهادها، شخص حقیقی یا حقوقی که اصلح است، انتخاب می‌شود.

او ادامه داد: دلیلی که باعث شده در دو سال اخیر، این سالن تعطیل باشد، این است که ما نمی‌توانیم سالن را در اختیار گروه‌های تئاتری قرار بدهیم، جز در شرایطی که تئاتر مورد نظر با بلیت رایگان اجرا شود. هیچ گروه تئاتری هم اجرای رایگان انجام نمی‌دهد و اگر گروه‌های تئاتری بخواهند بلیت‌فروشی داشته باشند، قانون می‌گوید سالن از طریق مزایده واگذار شده باشد و این مساله در اختیار ما نیست زیرا دولت به صورت مستقیم نمی‌تواند سالن را به گروه‌های تئاتر اجاره بدهد، بلکه باید از طریق یک شرکت یا موسسه واسطه این اتفاق بیفتد.

او توضیح داد: ما در روند واگذاری، شرط و شروطی می‌گذاریم که بیشترین نفع را گروه‌های تئاتری ببرند، مثلا این که توسط گروه‌های تئاتر استفاده شود و قیمت‌گذاری نیز نسبت به سالن‌های خصوصی عادلانه باشد. دستگاه‌های نظارتی نیز بر روند واگذاری نظارت دارند.

حسین‌زاده پاسخ به این پرسش که چرا سالن به اصناف تئاتری واگذار نشد، بیان کرد: این اتفاق به علت اشکال حقوقی نیفتاد، چون انجمن نمایش مشهد ثبت قانونی نشده است. از طرف دیگر نمی‌شد برای ثبت قانونی آن صبر کرد، چون نمی‌خواستیم سالن بیشتر از این بسته بماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی تصریح کرد: این اتفاق هم موقت است، تا زمانی که ثبت قانونی انجمن نمایش مشهد انجام شود. البته بعد از ثبت هم باید روند قانونی واگذاری طی شود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا این واگذاری باعث نمی‌شود سالن فقط به نمایش‌های پرفروش برسد و نمایش‌های هنری از آن محروم شوند، گفت: با قیمتی که تعیین می‌شود و تلاشی که ما از طریق سازوکارهای قانونی می‌کنیم، باید همه گروه‌ها بتوانند در شرایط مساوی از سالن استفاده کنند. به هر حال تعداد صندلی این سالن بالاست و گروهی که نتواند صندلی‌ها را پر کند، خود به خود انصراف می‌دهد، چون خود گروه ضرر می‌کند.

منبع: صبا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.