۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 795950

پیشی گرفتن افزایش حقوق کارگران از میزان تورم پس از چند سال، عدم تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان طی هفت ماه گذشته، بیمه ۳۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی، افزایش میزان پرداختی بیمه تکمیلی به بازنشستگان از ۳۰ به ۵۰ درصد و پرداخت حقوق زایمان برای کارگران زن از اولین ماه زایمان از جمله اقداماتی است که در کارنامه ۷ ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم دیده می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، پیشی گرفتن افزایش حقوق کارگران از میزان تورم پس از چند سال، عدم تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان طی هفت ماه گذشته، بیمه ۳۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی، افزایش میزان پرداختی بیمه تکمیلی به بازنشستگان از ۳۰ به ۵۰ درصد و پرداخت حقوق زایمان برای کارگران زن از اولین ماه زایمان از جمله اقداماتی است که در کارنامه ۷ ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم دیده می‌شود.

دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران نخستین دستمزدی بود که در دولت سیزدهم به تصویب شورای عالی کار رسید. یکی از بارزترین نقاط عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی هفت ماهه مدیریت جدید روند و نتیجه رسیدن به توافق سه جانبه در تعیین دستمزد بود و برای نخستین بار طی چند سال گذشته افزایش حقوق کارگران از تورم پیشی گرفت.

افزایش حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ با ۵۷.۴ درصد و برای سایر سطوح مجموعاً نزدیک به ۵۳ درصد اتفاقی بود که در ۳۰ سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بود و تلاش شد تا حدی بی‌توجهی‌ای که در سال‌های گذشته به افزایش حقوق کارگران بر مبنای تورم و سبد معیشت شده، با این افزایش جبران شود. موضوع عقب‌ماندگی دستمزد کارگران از هزینه‌های خانوار و شکافی که بین قدرت خرید کارگران با دستمزد آنها ایجاد شده بود، در سال‌های اخیر با افزایش تورم بیشتر شد بی‌آن‌که تدبیری برای کاهش این شکاف در نظر گرفته شود. هرچند فاصله بین دستمزد و سبد معیشت طی سالیان گذشته ایجاد شده و به یک‌باره از بین نخواهد رفت اما بارها در سال‌های گذشته از سوی گروه‌های کارگری این مطالبه مطرح شد که طی یک برنامه و گام به گام به سمت کاهش این شکاف پیش رفته تا قدرت خرید از دست‌رفته جامعه کارگران به آنها بازگردد.

عدم تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان طی ۷ ماه گذشته

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم را پرداخت حقوق بازنشستگان و تأمین اجتماعی بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول عنوان کرده است.

عدم تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از نقاط برجسته کارنامه ۷ ماهه حجت‌الله عبدالملکی است. این در حالی است که بارها در ادوار گذشته تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران مسأله ساز شده بود. برای نمونه در افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۵، برای تمامی سطوح ۱۴ درصد افزایش یافت که این افزایش از خرداد ماه انجام شده و مابه‌التفاوت ماه فروردین همزمان با حقوق تیرماه و مابه‌التفاوت مربوط به اردیبهشت ماه نیز همزمان با حقوق مردادماه واریز شد. در سال ۹۷ هم به علت مشکلات نقدینگی سازمان تأمین اجتماعی، چند ماهی حقوق مستمری‌بگیران با تأخیر پرداخت شده و حتی برخی از گروه‌ها تا ۲ ماه دریافتی نداشتند یا اینکه حقوق اسفندماه سال ۱۳۹۹ را در فروردین ماه ۱۴۰۰ دریافت کردند.

بیمه ۳۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی

بیمه کارگران ساختمانی و عدم اجرای قانون مربوط به بیمه این افراد طی دو سال گذشته از سوی تأمین اجتماعی به دلیل کمبود منابع، با نارضایتی در میان کارگران ساختمانی همراه بود تا جایی که در بهمن ماه با تجمع مقابل مجلس اعتراض خود را اعلام کردند. مسأله از این قرار است که کارگران ساختمانی چون کارفرما ندارند، برای پرداخت حق بیمه باید شخصاً اقدام کنند و در این میان حمایت‌های دولتی برای پرداخت ۲۰ درصد از حق بیمه آنها که از محل ۱۵ درصد عوارض ساختمان در شهرداری‌ها باید تأمین شود به دلیل عدم وصول منابع با مشکل مواجه شده است.

عبدالملکی اخیراً در توئیتی تأکید کرده است: بیمه کارگران ساختمانی دغدغه‌ مشترک دولت و مجلس است و منابعی که در قانون گذشته دیده شده بود برای بیمه این عزیزان کفاف نمی‌داد که با همکاری خوب کمیسیون اجتماعی مجلس و وزارتخانه این قانون اصلاح شد و به صحن رفته است که درصورت تصویب، دیگر هیچ سقفی برای بیمه کارگران ساختمانی نخواهیم داشت.

بر این اساس، سازمان تأمین‌اجتماعی برای پوشش بیمه کارگران ساختمانی تا دی ۱۴۰۰ بیش از ۱۵‌هزار میلیارد تومان کسری منابع داشته است که در قوانین و مقررات فعلی، محلی برای جبران این کسری پیش‌بینی نشده است. در حال حاضر نزدیک به ۸۰۰‌هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند و از خدمات تأمین‌اجتماعی استفاده می‌کنند.

حدود ۴۰۰‌هزار نفر از کارگران ساختمانی نیز کارت مهارت فنی دریافت کرده و متقاضی‌اند و در نوبت استفاده از خدمات بیمه کارگران ساختمانی هستند. با این حال برقراری بیمه ۳۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در کارنامه ۷ ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیده می‌شود.

افزایش میزان پرداختی بیمه تکمیلی به بازنشستگان از ۳۰ به ۵۰ درصد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی ۷ ماه گذشته برای تکریم بازنشستگان چندین خدمت را آغاز کرده و به ثمر رسانده است. بر این اساس و در زمینه بازنشستگان و بیمه تکمیلی میزان پرداختی به بازنشستگان از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

آذر ماه سال گذشته بود که قرارداد جدید بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ منعقد و سازمان تأمین اجتماعی متعهد شد که ۵۰ درصد از حق بیمه تکمیلی بازنشستگان را پرداخت کند. پیش از این فقط ۳۰ درصد از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شد.

پرداخت حقوق زایمان برای کارگران زن از اولین ماه زایمان

پرداخت غرامت ایام بارداری از جمله خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی است؛ این سازمان برای کاهش طرح شکایات در دیوان عدالت اداری و تسهیل در ارائه این خدمت، مصوباتی داشته از جمله در گام اول امکان استفاده از مرخصی ۹ ماهه برای همه زنان بیمه شده تحت پوشش فراهم شد و در گام دوم نیز مقرر شد که مقرری تعیین شده به جای پرداخت یکجا در پایان دوره مرخصی، ماهانه واریز شود. به روز شدن پرداخت غرامت بارداری و موکول نشدن آن به پایان مرخصی زایمان از دیگر اقداماتی است که در این دوره ۷ ماهه به ثمر نشسته است.  

افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت کار

بازدهی دو برابری شرکت ملی نفتکش، افزایش ۲۰ درصدی تولید در شرکت صبا فولاد خلیج فارس، شکسته شدن رکورد درآمد روزانه شرکت رجا و ثبت رکورد تولید در ذوب‌آهن اصفهان چهار اقدام دیگری است که در کارنامه ۷ ماهه عبدالملکی بوده است. او اخیراً در مصاحبه خود با خبرگزاری فارس به این نکته اشاره کرده و گفته بود: در سرکشی که به مجموعه‌های بزرگ اقتصادی داشته‌ایم، ملاحظه شد که برخی مدیران جدید تحول ایجاد کردند و به‌عنوان مثال بازدهی شرکت ملی نفتکش زیرمجموعه صندوق‌های وزارت کار در ۵-۴ ماه مدیریت جدید میزان حمل‌ نفت توسط این ناوگان بعد از سال‌ها دو برابر افزایش یافته است.

همچنین سودی که این شرکت به دست آورد، قابل توجه بود و آن را به صندوق تأمین اجتماعی و سازمان بازنشستگی پرداخت کرد، در حالی که همین شرکت در سال‌های گذشته سودی نداشت که پرداخت کند.

در شرکت قطارهای رجا که سال‌ها زیانده بود در یک و نیم ماه گذشته مدیرعامل جدید اعلام کرد که این شرکت در سال ۱۴۰۱ به سودآوری می‌رسد. در نوروز امسال شرکت رجا ۵۰۰ هزار مسافر را از طریق قطار جابه‌جا کرد و رکوردهای گذشته شکسته شده است.

در شرکت فولاد و ذوب‌آهن مدیر جدید منصوب کردیم. در شرکت صبافولاد خلیج فارس که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است رکورد جدیدی ثبت شد؛ ۲۰ درصد اضافه تولید به وقوع پیوست. همچنین در مدیریت جدید ذوب‌آهن در بخش استیل فولادی رکورد تولید زده شد و نیز ریل ملی در ذوب‌آهن تولید شد و بالاترین رقم تولید چدن مذاب در ۵۰ سال گذشته در ذوب‌آهن اصفهان محقق شد و این نشان می‌دهد وقتی مدیران جهادی در شرکت‌ها قرار می‌گیرند تحول به وجود می‌آورند.

منبع: ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱ ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    دولت وتامین اجتماعی گام بر ندارند چرا که انها در یک موضوع ساده مانند حقوق بازنشستگان در گل ماننده اند حالا می خواهند گام برداند