مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با اشاره به افزایش ۶ درصدی مصرف آب در مشهد نسبت به فروردین ماه سال گذشته گفت: میزان بارندگی در مشهد ازابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۵ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۶ درصدی مصرف آب در مشهد

به گزارش قدس انلاین، حسین اسماعیلیان گفت : نیاز آبی مشهد از ۵۰۰ حلقه چاه، ٢ رشته قنات، یک رشته چشمه و سدهای دوستی، کارده، ارداک و طرق تامین می شود در عین حال بیش از ٩٨ درصد حوضه شهرستان مشهد و ٩۵ درصد استان در وضعیت خشکسالی است.

وی افزود: در بخش فاضلاب بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار مشترک فاضلاب داریم و تاکنون ۸۲ درصد از شبکه فاضلاب شهر مشهد اجرا شده است. ضمن اینکه ظرفیت تصفیه خانه‌های مشهد ۲۶۳ هزار متر مکعب در طول شبانه‌روز است.

اسماعیلیان با اشاره به چالش‌های توسعه شبکه فاضلاب شهر مشهد تصریح کرد: مهمترین چالش توسعه شبکه فاضلاب مشهد کمبود ظرفیت تصفیه خانه در این شهر است. همچنین مهمترین چالش آب در مشهد نیز وابستگی ۵۰ درصدی تامین آب از طریق منابع آب سدها است.

وی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: تعداد ۳۲۶۹ روستا از روستاهای حوزه شهر مشهد با جمعیتی بالغ بر ۱۰۱ هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آبفای مشهد است. همچنین در حوزه روستایی بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی، ۱۷۲ حلقه چاه، ۱۴ رشته قنات و... داریم.

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با اشاره به بارندگی‌های اخیر و سهم آن در ذخیره سدهای استان گفت: بارندگی‌های اخیر بخش کمی از کمبود آب ذخایر سدهای استان را جبران کرد، اما همچنان وضعیت مضاعف و حادتری را نسبت به گذشته شاهد هستیم. بر اساس آمار سازمان هواشناسی استان میزان بارندگی‌ها تا تاریخ ۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری در مشهد حدود ۱۳۵ میلی متر است.

میزان بارندگی در مشهد نسبت به دوره بلند مدت ۳۱ درصد کاهش داشته است

اسماعیلیان ادامه داد: متوسط میزان بارندگی از ابتدای سال جاری در سطح استان ۱۲۰ میلی‌متر بوده که این آمار نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارد، اما نسبت به دوره بلند مدت حدود ۲۸.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان بارندگی در مشهد نیز نسبت به دوره بلند مدت ۳۱ درصد کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: علی‌رغم حدود ۳۰ میلی‌متر بارندگی طی هفته گذشته همچنان بیش از ۹۸ درصد حوزه شهر مشهد در وضعیت خشکسالی قرار دارد که این عدد در استان حدود ۹۵‌ درصد است.

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با اشاره به پر بودن تنها یک سوم از ذخایر سدهای تامین‌‎کننده آب شرب مشهد عنوان کرد: در حال حاضر حداقل شرایط ذخیره سدها را شاهد هستیم و حجم ذخیره سدهای مشهد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته است. هم اکنون ذخیره سدهای تامین کننده آب شرب مشهد به ترتیب سد دوستی با ۲۷ درصد ذخیره، سد طرق با ۳۲ درصد ذخیره، سد کارده با ۲۶ درصد ذخیره و سد ارداک با ۳۴ درصد ذخیره است. 

اسماعیلیان با اشاره به افزایش دمای شهر مشهد خاطر نشان کرد: دمای شهر مشهد نسبت به دوره آماری بلند مدت حدود ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است. 

وی درباره مصرف آب طی فروردین‌ماه سال جاری تصریح کرد: طی فروردین‌ماه سال جاری در اثر عواملی همچون افزایش حجم زائرین، افزایش دما، افزایش رشد شهرنشینی در مشهد و... حدود ۶ درصد افزایش مصرف آب نسبت به فروردین ماه سال گذشته را شاهد بودیم. 

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد تاکید کرد: این در حالی است که میانگین مصرف آب در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۷ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود میانگین مصرف آب در سال جاری حدود ۸ درصد افزایش داشته باشد.

اسماعیلیان با اشاره به متوسط مصرف آب در مشهد گفت: نیاز آبی مشهد در روزهای پیک مصرف آب و روزهای گرم سال حدود ۱۳ هزار لیتر در ثانیه است. همچنین حدود ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه معادل ۲۰ درصد کمبود تامین آب در استان داریم.  
وی افزود: همچنین ظرفیت استحصال آب در مشهد حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است.

جیره‌بندی بدترین وضعیت ممکن برای مدیریت مصرف آب است

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با اشاره به مشکلات جیره‌بندی آب خاطر نشان کرد: کمبود آب مانند کمبود برق نیست و جیره‌بندی بدترین وضعیت ممکن برای مدیریت مصرف آب است. به دلیل امکان ذخیره آب در منازل و زمانبر بودن پرآب شدن لوله‌های آبرسانی نباید به مرز جیره‌بندی ورود پیدا کنیم.

اسماعیلیان تصریح کرد: بر اساس آمار سال گذشته متوسط مصرف آب در مشهد برای هر مشترک خانگی حدود ۱۱.۵ متر مکعب در ماه و حدود ۱۲۰ لیتر در طول شبانه‌روز است. همچنین مردم باید برای دو ماه آینده و ورود به فصل تابستان آماده باشند، زیرا هر لیتری که اکنون صرفه‌جویی کنیم ذخیره‌ای برای تابستان است.

اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب مشهد

وی درباره طرح چالش آب مشهد در سطح ملی تاکید کرد: یکی از برآیندهای جلسات سفر ریاست جمهوری به استان اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب مشهد است. همچنین بالغ بر ۵  هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب‌ و فاضلاب مشهد در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد عنوان کرد: اگر تمام مشترکان مشهد به شبکه فاضلاب متصل شوند نیازمند ۵۴۰ هزار متر مکعب تصفیه فاضلاب در شبانه‌روز هستیم.

اسماعیلیان با اشاره به برنامه‌های آینده این سازمان ادامه داد: احداث یک تصفیه‌‎خانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه طبرسی با ظرفیت حدود ۷۰ هزار متر مکعب که در سال گذشته عقد قرارداد آن صورت گرفته بود در ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ قرارداد آن از حالت دوره پیشبرد به حالت دوره قطعیت ورود پیدا کرده است. امیدواریم در خردادماه سال جاری شاهد اجرای عملیات این تصفیه‌خانه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بخشی از اعتبارات مورد نیاز تصفیه‌خانه دیگری که به دلیل شرایط اقتصادی خاص چند سال گذشته ساخت آن متوقف شده بود با پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت نیرو، استانداری خراسان رضوی و... به تایید رسید. همچنین در فروردین ماه سال جاری اولین قسط وام آن پرداخت شد و ما شاهد شروع فعالیت مجدد این تصفیه‌خانه بعد از ۵ سال خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با اشاره به تصویب دو مصوبه ارزشمند در سفر ریاست جمهوری عنوان کرد: تصفیه خانه خین عرب‌دو با ظرفیت ۱۲۵ هزار مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۴۵.۵ میلیون یورو در سفر ریاست جمهوری به تصویب رسید. همچنین احداث تصفیه‌خانه دیگری با مبلغ اولیه ۳۵۰ میلیارد تومان نیز از مصوبات دیگری‌ست که برای مشهد در نظر گرفته شده است.

اسماعیلیان درباره انشعابات غیرمجاز نیز اظهار کرد: سال گذشته با ورود دستگاه های نظارتی و قضایی و با هدف‌گذاری شرکت آبفا ١٠ هزار انشعاب غیرمجاز در مشهد به ویژه در حاشیه شهر تعیین تکلیف شد و سعی بر حل مشکل مردم است تا انشعابات، قانونی شود.

وی ادامه داد:برخی انشعابات غیرمجاز نیز مربوط به باغ- ویلاهاست که با این انشعابات با تعیین جرایم سنگین، برخورد قانونی می شود و در نهایت جمع آوری می شوند اما متاسفانه بیشتر انشعابات غیرمجاز در باغ - ویلاها متعلق به کارکنان دستگاه های اجرایی است که با توجه به نفوذ در دستگاه های مختلف برخورد با انها عملا منجر به نتیجه خاصی نمی شود.

پیش‌بینی آبرسانی سیار به ۸۵ روستا در مشهد طی سال جاری

در ادامه سید محسن آقایی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با اشاره به آبرسانی سیار تصریح کرد: برخی روستاها تاسیسات آبرسانی نداشته و نیاز به آبرسانی سیار دارند. پیش‌بینی ما این است که در سال جاری تعداد روستاهایی که در استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود به بیش از ۸۵ روستا برسد.

در ادامه شهناز نیشابوری، معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب‌و فاضلاب مشهد  درباره اجرای طرح تعرفه‌های جدید آب در استان گفت: طرح اجرای تعرفه‌های جدید آب از ابتدای سال جاری ابلاغ و اعمال شد که تاکنون افزایش چندانی در بخش خانگی را شاهد نبوده‌ایم. در حال حاضر هر اشتراک می‌تواند در ماه ۱۵ متر مکعب آب مصرف کند که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است. 

اسماعیلیان درباره هدف از اجرای این طرح خاطر نشان کرد: هدف از اجرای این طرح بازدارندگی و اصلاح الگوی مصرف آب بود، اما این طرح در مشهد بازدارنده نخواهد بود. همچنین الگوی مصرف آب در این شهر الگوی درستی نیست زیرا ۸۰ درصد مشترکان ما کمتر از  الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.