یک مقام ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه نسبت به خشکسالی کم سابقه در کشورهای کنیا، اتیوپی و سومالی و تکرار قطحی یک دهه پیش هشدار داد و اعلام کرد بیش از دو میلیون کودک در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی مفرط قرار دارند.

خشکسالی کم سابقه در شاخ آفریقا/ ۲ میلیون کودک در خطر مرگ هستند

به گزارش قدس آنلاین، مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با اشاره به خشکسالی کم سابقه در شاخ آفریقا گفت که نزدیک به دو میلیون کودک در معرض خطر مرگ در اثر گرسنگی شدید قرار دارند. در حالیکه خشکسالی در مناطقی از کنیا، اتیوپی و سومالی به شدیدترین وضعیت در بیش از ۴۰ سال گذشته رسیده است، آژانس‌های امدادی به دنبال جلوگیری از تکرار قحطی یک دهه پیش هستند که منجر به مرگ صدها هزار نفر شد.

گریفیث در نشستی که در ژنو پشت درهای بسته برگزار شد، گفت که سازمان ملل تنها بخش اندکی از بودجه مورد نیاز را برای مقابله با خشکسالی در اختیار دارد.

وی پیشتر اذعان کرده بود که درگیری ها در اوکراین خطر انحراف توجه مالی و معنوی جهان را از سایر مناطق فقیر در پی دارد.  

براساس بیانیه پایانی نشست برگزار شده در ژنو، اتحادیه اروپا که میزبان مشترک این رویداد بود، ۶۳۳ میلیون یورو(۶۷۴.۴۰ میلیون دلار) برای تقویت امنیت غذایی منطقه و کانادا نیز ۷۳ میلیون دلار بودجه تخصیص می دهند.

به گفته گریفیث، چهارمین فصل بارانی ناموفق در مناطق ذکر شده آفریقا به احتمال زیاد یکی از بدترین شرایط اضطراری آب و هوایی را در تاریخ رقم می زند.

وی در اظهارات خود در نشست مذکور تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر در کنیا، سومالی و اتیوپی با گرسنگی شدید دست و پنجه نرم می کنند و دامداران این مناطق نیز نزدیک به سه میلیون راس دام خود را در اثر خشکسالی از دست داده اند.

هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که بالاترین مقام جهانی در زمینه آب و هوا بشمار می رود نیز در خصوص وضعیت کنونی مناطق ذکر شده در آفریقا گفت که امواج گرما، خشکسالی و بارندگی های شدید در دهه های آینده با ادامه افزایش دمای کره زمین بیشتر خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.