مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فرهنگ‌سازی در موضوع جوانی و رشد جمعیت گفت: در این حوزه توجه به دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم و آگاهی‌بخشی و آماده‌سازی آنها موجب تصمیم‌گیری‌های درست در سن ازدواج خواهد شد.

لزوم آماده‌سازی دانش‌آموزان دبیرستانی در تصمیم‌گیری درست درباره ازدواج

به گزارش قدس آنلاین؛ وزارت آموزش و پرورش قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را به ادارات آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ کرد.

این قانون شامل ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که به‌ مدت ۷ سال اجرای آزمایشی خواهد شد.

در این قانون برای وزارت آموزش و پرورش وظایفی بدین شرح تعیین شده است:

طبق ماده ۳۳؛‌ وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات در چارچوب مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدامات زیر را انجام دهد:

الف. تربیت و آموزش مهارت‌های مربوط به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، رشد شخصیت فردی و اجتماعی، مهارت‌های فردی، ترویج فرهنگ ارزشمندی ازدواج، خانواده و فرزندآوری و مسئولیت‌پذیری برای تشکیل و تعالی خانواده با لحاظ اصول یادگیری مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه آموزشی، پژوهشی و تربیتی در قالب تمام بسته‌های یادگیری به‌ویژه کتب درسی، جشنواره‌ها و اردوهای فرهنگی و تربیتی، محتوای چندرسانه‌ای به‌صورت تعاملی و برخط در بستر فضای مجازی در تمام مقاطع تحصیلی.

ب. گنجاندن محتوای آموزشی و پرورشی در راستای بندهای سیاست‌های کلی جمعیّت و سیاست‌های کلی خانواده در کتاب‌های درسی ظرف دو سال بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون.

پ. آموزش و مهارت‌های تربیتی دوران بلوغ و ازدواج از طریق آموزش مستمر به اولیا و کارکنان آموزشی متناسب با سطح دانش‌آموزان و بر اساس سبک زندگی اسلامی ایرانی به‌صورت حضوری.

ت. تربیت نیروی انسانی توانمند، متعهد و متأهل برای درس مدیریت خانواده و سبک زندگی.

طبق ماده ۳۴؛ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم مکلف به ایجاد، گسترش و تقویت رشته‌های تحصیلی در همه دانشگاه‌های کشور متناسب با جایگاه و نقش خانواده و زن بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی از قبیل مدیریت خانه و خانواده هستند.

در همین رابطه؛ علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: یکی از مؤلفه‌های قدرت جهانی، جمعیت است؛ همانطور که این امر در بسیاری از نقاط جهان مورد توجه است، اگر جمهوری اسلامی بخواهد در فضای امنیتی، سیاسی و نظامی دارای قدرت باشد باید به مسئله جمعیت توجه ویژه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، ریشه رشد و جوانی جمعیت را در منافع ملی دانست و  خاطرنشان کرد: امروزه کارشناسان معتقدند موضوع افزایش جمعیت باید در رأس فعالیت‌ها و اقدامات باشد لذا آموزش و پرورش به عنوان یکی از متولیان مهم  امر تعلیم و تربیت و آموزش باید در حوزه فرهنگ‌سازی موضوع خانواده و جوانی جمعیت فعالیت ویژه‌ای داشته باشد. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تشخیص درست جامعه هدف، توجه به نیروی انسانی و توانمندسازی آن را از عوامل مهم تحقق این هدف خواند و  افزود: باید نگاهی بلند مدت  به این فرهنگ‌سازی داشته باشیم، در این حوزه توجه به دانش آموزان متوسطه دوره دوم و آگاهی بخشی و آماده سازی آنها موجب تصمیم گیری‌های درست در سن ازدواج خواهد شد.

کریمیان گفت: آموزش و پرورش باید از تمام ظرفیت‌های خود در راستای آموزش خانواده و جمعیت در سه حوزه مدرسه، خانواده و نیروی انسانی اقدام کند و با استفاده از کارشناسان متخصص و با قدرت و قوت، اقدامات شایسته‌ای در این زمینه انجام شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.