فیلم متأثرکننده‌ای که چند روز پیش از وضعیت ناراحت‌کننده رضا رویگری هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشور در خانه سالمندان منتشر شد و احساسات جامعه هنری و عموم مردم را برانگیخت، یک‌بار دیگر اذهان عمومی و توجه رسانه‌ها را به موضوع وضعیت نابسامان حمایت‌های دولتی و اجتماعی از این قشر معطوف کرد.

تأمین مسکن هنرمندان و حل بحران کاغذ؛ دو وعده اسماعیلی برای اهالی هنر و رسانه

اگرچه پس‌ازاین ماجرا هم جمعی از خود هنرمندان دست‌به‌کار شده و خانه‌ای را برای سکونت وی و تسهیلاتی برای ادامه درمانش تدارک دیدند و وزیر ارشاد هم مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مأمور رسیدگی به مشکلات رضا رویگری کرد، اما مشکلات جامعه هنری کشور بسیار گسترده‌تر و فراگیرتر از آن است که با این اقدامات موردی گرهی از آن باز شود.
همین چند روز جلوتر بود که عنایت‌الله بخشی، عضو کانون هنرمندان پیشکسوت کشور در دیدار رئیس‌جمهور با اهالی هنر جمله تأمل‌برانگیزی را به حجت‌الاسلام رئیسی گفت، اینکه اعضای این کانون پس از نیم‌قرن فعالیت هنری هنوز سقفی بالای سر خود ندارند.
حالا وزیر ارشاد می‌گوید با وزارت مسکن و شهرسازی رایزنی‌ها و مذاکراتی صورت گرفته و به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای بین این دو وزارتخانه برای ساخت مسکن هنرمندان پیشکسوت امضا می‌شود.
محمدمهدی اسماعیلی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره دلایل وضعیت امروز هنرمندان و اقدامات وزارت ارشاد و دولت برای حل بنیادی این موضوع با اشاره به وجود دو ساختار حمایت شامل صندوق اعتباری هنرمندان و کانون هنرمندان پیشکسوت، اظهار کرد: ما بیش از ۹۰هزار عضو صندوق اعتباری هنرمندان داریم و سه بسته حمایتی نیز تدارک دیده‌ایم که آخرین بسته را تا پیش از عید فطر به‌حساب آن‌ها واریز خواهیم کرد. وی افزود: بیمه تکمیلی بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ را تقبل کرده‌ایم که پرداخت می‌کنیم اما این مسائل را به‌خاطر حفظ عزت نفس و شأن جامعه هنری رسانه‌ای نمی‌کنیم. 

تأمین مسکن، مهم‌ترین دغدغه هنرمندان
وزیر ارشاد گفت: پس از موضوعاتی که در دیدار افطاری رئیس‌جمهور با اهالی پیشکسوت هنر مطرح شد، آقای رئیسی دستور داد نظام‌های حمایتی از این کانون نیز تقویت شود که مهم‌ترین مطالبه، مسئله مسکن هنرمندان بود و این مسئله هم پیگیری شد. 
اسماعیلی با بیان اینکه سطح زندگی هنرمندان و توقع آن‌ها بالاتر از سطح عمومی است، توضیح داد: شاید ما در دولت نتوانیم این سطح توقع را برآورده کنیم، اما من در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای با آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی هستم که به‌صورت ویژه از هنرمندان پیشکسوت برای تأمین مسکن آن‌ها حمایت کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که وقتی یک هنرمند پس از نیم قرن کار و فعالیت هنوز خانه ندارد یا مطالبه‌اش یک حقوق بازنشستگی و بیمه است، آیا توقعاتش بالاست، از موضع قبلی خود برگشت و تصریح کرد: خیر! توقع بالایی نیست، اما نظام‌های پشتیبانی در سال‌های قبل پیش‌بینی‌نشده بود الان این مسئله اصلاح‌شده و ما می‌توانیم از این جامعه حمایت کنیم و به دنبال حل مسائل آن‌ها هستیم. 
وزیر ارشاد از مجلس هم خواست به‌جای ایجاد صندوق اقتصاد هنر که در کمیسیون فرهنگی دنبال می‌شود به تقویت و تأمین اعتبارات موردنیاز برای صندوق اعتباری هنر کمک کنند و گفت: ما هنرمندی نداریم که درخواست بدهد و به عضویت این صندوق درنیاید و ما، اهالی رسانه و فعالان قرآنی را هم به این صندوق اضافه کرده‌ایم.

مشکل کاغذ تا سال آینده حل می‌شود
گرانی کاغذ و مشکلاتی که این مسئله برای ناشران و به‌ویژه مطبوعات ایجاد کرده سؤال دیگر خبرنگار ما بود که از اقدامات این وزارتخانه برای حل آن پرسید. 
اسماعیلی در پاسخ گفت: ما در مورد بحران کاغذ و جلوگیری از افزایش قیمت این کالا دو اقدام کوتاه‌مدت و بلندمدت را طراحی کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: اقدام کوتاه‌مدت و فوری تأمین ارز بود که اقدامات نهایی انجام شد و کار تخصیص آن در حال انجام است، متقاضیان، سپرده‌های ریالی را واریز کرده‌اند و با اقداماتی که صورت گرفته مشکل ما در بخش کاغذ مطبوعات تا یک سال یا یک سال و نیم آینده با حمایت دولت و تأمین ارز ترجیحی حل می‌شود.
وزیر ارشاد برنامه بلندمدت برای حل مشکل کاغذ را خودکفایی و تولید داخلی عنوان کرد و گفت: هر هفته با استانداران، مدیران بانک‌ها و مدیران کارخانه‌های کاغذسازی در این خصوص جلسه برگزار می‌کنیم؛ آخرین مورد در استان شیراز بود که عنوان شد کارخانه زاگرس می‌تواند سالانه ۶۰هزار تن کاغذ تأمین کند. همین طرح را در مازندران نیز دنبال کردیم تا در قالب قرارداد پیش‌خرید، امکان افزایش تولید کارخانه‌های کاغذ را فراهم کنیم. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تکلیف مسکن خبرنگاران عنوان کرد: درباره ۱۴ هزار نفر با وزارت راه قرارداد بسته‌ایم تا در قالب طرح مسکن ملی برای آن‌ها اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.