معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه قرآن اکنون به خبر مهم فرهنگی کشور تبدیل شده و درباره آن گفت‌وگو صورت می گیرد.

نمایشگاه قرآن به خبر مهم فرهنگی کشور تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا معاف در مراسم رونمایی از نرم افزارهای قرآنی در بیست ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه‌ها رونمایی‌ها است. نمایشگاه باید خاصیت گفتمان سازی و جریان سازی داشته باشد و امروز نمایشگاه قرآن محل مراجعه دهها هزار نفر از مردم است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خاصیت این رونمایی‌ها این است که هم کارها به شدت سنتی و اصیل و از جنس خط نستعلیق و هم در مرز دانش است و از این رو کارهای نوین و نوپدید و نوآور قرآنی شکل می‌گیرد.

معاف افزود: به کارهای قدیمی مانند کتابت قرآن نیاز داریم که باید به آن توجه کنیم و همچنین باید برای نسل جوان طرح‌هایی داشته باشیم.  

وی با اشاره به استراتژی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن گفت: نرم افزار همراه «مدرسه حفظ» یکی از ابزارهای این فناوری برای تربیت حافظان قرآن است. البته حفظ سوره‌های جزء ۳۰ دارای موافقان و مخالفانی است.  

رییس نمایشگاه قرآن از پایگاه فرهنگی راسخون به عنوان تبیان دوم یاد کرد و افزود: اقتصاد اپلیکیشن‌ها را باید به عنوان راهبرد در حوزه نرم افزارها جدی گرفت و کاری کنیم که این نرم‌افزارها دیده شود.

کاتب قرآن هم با اشاره به ویژگی‌های قرآن نستعلیق گفت: این کار را از سال ۸۰ شروع کردم که نستعلیق ایرانی را منطبق با خط عثمان طاها نوشتم. یعنی هر صفحه با آیه شروع می‌شود و انتهای صفحه با آیه پایان می‌یابد.

منوچهر نوح سرشت افزود: در طول ۶ سال این کار به پایان رسید و همه کشورهای عربی این خط را قبول دارند. در چاپ دوم اساتید برجسته تذهیب این قرآن را به ۳۰ تذهیب آراستند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار «امیر بیان» گفت: یکی از برنامه‌های جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از راه اندازی تولید محصولات قرآنی است.

مرتضی خدمتکار با اشاره به شعار سال افزود: به همین دلیل این موضوع در صدر برنامه‌های ما قرار دارد و کارگروهی در معاونت قرآن و عترت راه اندازی شده است.

وی گفت: اولین مجموعه رسانه‌ای با عنوان «امیر بیان» که مشتمل بر معارف و آموزه‌های نهج البلاغه است تولید شده که بعد از مرحله تولید برای عرضه و توزیع مناسب در رسانه‌ها می‌توانیم آن را دنبال کنیم.

همچنین حجت الاسلام امین شغلی عضو پویش جلسات خانگی قران درباره سامانه جلسات خانگی قرآن کریم با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در دو سال اخیر گفت: ما پویش ستاره‌های زمین را برای جلسات خانگی قرآن ایجاد کردیم و سامانه جامعی مورد نیاز بود تا بتوان امکان ثبت جلسات خانگی قرآن و ایجاد ارتباط را فراهم کرد.

وی افزود: ارتباط نمایندگان ما با استان‌ها و اطلاع از تعداد جلسات یکی از مزایای این سامانه است به صورتی که ۷۰۳۴ جلسه به پویش پیوسته اند و ثبت نهایی انجام شده است.

شغلی، مردمی بودن و حفظ استقلال این پویش را از مزایای آن دانست و گفت: برای اعضای این پویش خدماتی شامل دوره‌های تربیت مربی و ارائه خدمات محتوایی و آموزشی را در نظر گرفته ایم.

رضا جعفرزاده مدیر اجرایی طرح منادی بالقران نیز گفت: این نرم افزار کاربردی بهترین اپلیکیشن معنوی در جهان اسلام است.

وی این نرم افزار را شامل قرآن، صوت، ترجمه گویا، تفاسیر، نهج البلاغه، صحیفه، ادعیه، زیارات، مفاتیح، احکام، روایات، هفت هزار کتاب، سیستم چند رسانه‌ای مداحی، مولودی خوانی و تواشیح و همچنین ۲۰ هزار فایل صوتی و تصویری دانست.

جعفرزاده گفت: کلاس های مجازی آنلاین و مسابقات نیز در آن در نظر گرفته شده و هر سه ماه یکبار به روز رسانی می‌شود.

حجت الاسلام کاظم رحیمی مدیر موسسه دبستانی‌ها با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار تلفن همراه حفظ که از سوی خانواده عقیق تولید شده، افزود: در این نرم‌افزار به پیاده‌سازی حفظ جزء ۳۰ پرداخته‌ایم.

محمدرضا فرزین مدیر ارتباطات پایگاه فرهنگی راسخون گفت: این پایگاه ۱۴ سال است که در فضای مجازی حضور دارد و تاکنون ۲۰ اپلیکیشن تولید کرده است.

وی افزود: نرم‌افزار قاریان با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر تلاوت زیبا تولید و تلاوت‌های ۱۲۰ قاری بارگذاری شده و به مناسبت نمایشگاه قرآن با ویرایش جدید ارائه شده است.

فرزین همچنین با اشاره به نرم افزار کاربردی «قرآن خاص» گفت: در این نرم افزار خواص سوره ها با استناد به کتاب های معتبر و بزرگان دینی ارائه و همچنین به شبهات پاسخ داده‌ شده و این نرم‌افزار در آینده به شبکه‌های اجتماعی متصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدحسین خاتمی یکی از مسولان پایگاه فرهنگی راسخون نیز درباره تولید مجموعه‌های پندهای قرآنی تصریح کرد: در این مجموعه ۱۳۰ ویدیو کوتاه تولید کردیم که به دلیل مشکلات نتوانستیم بیشتر تولید کنیم در غیر این صورت بالای هزار ویدیو تولید می‌شد.

وی تاکید کرد: باید دید اقتصادی داشته باشیم یعنی طوری مخاطب را جذب و نیازسنجی و نیازسازی کنیم که مخاطب محتوای ما را خریداری کند و باید محصول قابل عرضه به بازار داشته باشیم لذا به مسئولان تاکید می‌کنیم که به کسی اجازه ندهند محصولات دیگران را کپی کنند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ قرآنی و معنوی است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.