طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا به کنگره این وزارتخانه ماهانه بیش از ۲ میلیون دلار برای محافظت از «مایک پمپئو» و «برایان هوک» هزینه می‌کند

مزد ترس!

در حالی که دولت بایدن مذاکرات وین را با اخلال و وقفه مواجه کرده است، وزیر خارجه این کشور با شدت گرفتن بحث‌های داخلی در آمریکا پیرامون حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های احیای برجام، به پرسش‌های سناتورهای آمریکایی درباره مذاکرات برای بازگشت به توافق برجام و برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد. 

به گزارش «وطن‌امروز»، سرنوشت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با عدم تصمیم‌گیری سیاسی واشنگتن با ابهامات زیادی روبه‌رو شده است. در این میان نزدیک شدن به انتخابات کنگره این کشور و وضعیت شکننده دموکرات‌ها تردیدها درباره برجام را حتی بیشتر نیز کرده است. بر این اساس دولت بایدن نمی‌خواهد در این مقطع هزینه عواقب احیای برجام را بپردازد، بویژه اینکه از دیدگاه منتقدان پرقدرت برجام در آمریکا، احیای توافق بدون تغییرات اساسی مدنظر آنها یعنی یک برجام گسترده‌تر خواهد بود. 

در چنین شرایطی «آنتونی بلینکن» در جلسه استماع سناتورها گفت حتی در صورت محقق شدن توافق، اگر ایران برای رفع تحریمی، به اقداماتی متعهد شود و بعد تعهد خود را نقض کند، اقدامات تنبیهی دوباره اجرا خواهد شد. 

وزیر خارجه دولت بایدن با انتقاد از دولت پیشین آمریکا و اشاره به موثر نبودن سیاست فشار حداکثری گفت خروج از برجام باعث شده سرعت گریز هسته‌ای ایران به چند هفته کاهش پیدا کند. 

بلینکن همچنین با دفاع از بازگشت به برجام گفت کماکان معتقد است بازگشت به توافق برجام بهترین راه برای روبه‌رو شدن با چالش هسته‌ای ایران و اطمینان از این است که ایران توانایی تولید سلاح را به رفتار تهاجمی خود نیفزاید. وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای این کشور در پاسخ به منتقدان گفت هر گونه توافقی از توانایی آمریکا برای جریمه اقتصادی ایران نخواهد کاست. بلینکن تاکید کرد بدون توافق با ایران، این کشور با قدرت و ضمانتی که از داشتن تسلیحات هسته‌ای خواهد گرفت، جسورتر خواهد شد. همچنین بعد از این اظهارات وزیر خارجه آمریکا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد دولت این کشور نگران سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران است. 

وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش در کنگره مدعی شد تلاش‌ها برای ترور «مایک پمپئو» وزیر سابق خارجه آمریکا واقعی و ادامه‌دار است. 

به گزارش روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست»، بلینکن هنگام شهادت در مقابل هیأتی در سنا، جزئیاتی را که ماه گذشته در گزارش حساس وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، تأیید کرد که ترتیبات امنیتی برای وزیر سابق خارجه این کشور از جمله حفاظت شبانه‌روزی دولت ایالات متحده از وی را شامل می‌شد. 

بلینکن گفت: مطمئن نیستم در یک فضای باز چه بگویم اما اجازه دهید به طور کلی بگویم یک تهدید مداوم علیه مقامات آمریکایی، چه کنونی و چه سابق وجود دارد. ما در حال حصول اطمینان هستیم و تا هر زمان که طول بکشد اطمینان حاصل خواهیم کرد که از مردم (مقامات) خود، چه حال و چه سابق، در صورت تهدید محافظت می‌کنیم. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا و مدیر سیا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از طراحان رویکرد سختگیرانه دولت ترامپ در قبال تهران، اعمال مجدد تحریم‌ها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود. 

طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا به کنگره در ماه گذشته، همه وزرای خارجه سابق آمریکا به طور خودکار پس از پایان کار، به مدت ۱۸۰ روز از سوی اداره امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه این کشور حفاظت می‌شوند اما بلینکن مکرراً به دلیل «تهدید جدی و معتبر از سوی یک قدرت خارجی یا عامل یک قدرت خارجی ناشی از اقداماتی که پمپئو انجام داده»، این حفاظت را در دوره‌های ۶۰ روزه تمدید کرده است. 

بر اساس این گزارش، این وزارتخانه ماهانه بیش از ۲ میلیون دلار برای محافظت از پمپئو و «برایان هوک» از دستیاران ارشد سابق او که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بود، هزینه می‌کند و تا امروز بیش از ۱۳ میلیون دلار هزینه کرده است. 

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا به مجلس سنا، این کشور در ماه بیش از ۲ میلیون دلار برای محافظت از «مایک پمپئو» وزیر سابق امور خارجه آمریکا و همچنین «برایان هوک» نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، هزینه می‌کند و این مبلغ تا امروز به بیش از ۱۳ میلیون دلار رسیده است. بر اساس قوانین آمریکا، اداره‌ امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه به مدت ۱۸۰ روز پس از پایان مأموریت وزرای خارجه، مسؤولیت حفاظت از آنها را بر عهده دارد. 

همچنین وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان جلسه‌ سه‌شنبه مجلس سنای این کشور گفت: از طریق پیام‌های مستقیم و غیر مستقیم به ایران اعلام کردیم باید از هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی دست بردارد. 

بلینکن در پاسخ به سوال سناتور جمهوری‌خواه «تد کروز» از تگزاس که از وی پرسید آیا دولت بایدن از ایران می‌خواهد که متعهد شود «وزیر سابق خارجه را نکشد»، گفت: «آنها می‌دانند که برای رسیدگی به این مشکل باید چه کاری انجام دهند و این کاملا ساده است. در چارچوب هر گونه تعاملی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با ایرانی‌ها داریم، یکی از پیام‌های محکمی که به آنها می‌فرستیم این است که باید هدف قرار دادن مردم ما را متوقف کنند». 

به نوشته این رسانه چینی، وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست برای اظهارنظر بیشتر پاسخ نداد. یکی از نمایندگان پمپئو هم از اظهارنظر خودداری کرد. 

دولت بایدن از ژانویه نگران تهدیدات علیه پمپئو و هوک بوده است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در آن زمان مدعی شد: اشتباه نکنید. ایالات متحده آمریکا از شهروندان خود محافظت و از آنها دفاع خواهد کرد. ما به عنوان آمریکایی، در زمینه سیاست اختلاف نظر داریم. ما درباره سیاست ایران اختلاف نظر داریم اما در عزم خود در برابر تهدیدها و تحریکات متحد هستیم. در دفاع از مردم خود متحد هستیم. 

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.