فدراسیون کوهنوردی با رویکرد بازی‌های المپیک و لحاظ کردن ظرفیت این رشته برای بازی‌های آسیایی در تلاش است تا از مسئولان ستاد عالی برای افزایش سهمیه اعزام به هانگژو رای موافق بگیرد.

رایزنی فدراسیون کوهنوردی برای افزایش سهمیه حضور در بازیهای آسیایی

به گزارش قدس آنلاین، مدال طلایی که رضا علیپور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی و در بخش سرعت مسابقات سنگنوردی آن دوره بازی‌ها به دست آورد یکی از دلایلی بود برای اینکه این رشته مجدد در فهرست رشته‌های اعزامی کاروان ایران در بازی‌های ۲۰۲۲ هانگژو قرار بگیرد اما با سهمیه‌ای کمتر از حداکثر سهمیه ممکن.

برگزارکنندگان این دوره بازی‌های آسیایی برای هر کشور در هر بخش آقایان و بانوان بخش «سرعت» دو سهمیه انفرادی و یک سهمیه تیمی متشکل از سه ورزشکار در نظر گرفته‌اند. در بخش کمباین هم هر کشور می‌تواند با دو سهمیه در هر بخش آقایان و بانوان شرکت کند یعنی در مجموع ۱۴ سهمیه سنگنوردی.

این در حالیست که ستاد عالی بازی‌های آسیایی سهمیه‌ای کمتر از این را برای سنگنوردی و اعزام ورزشکاران این رشته به بازی‌های آسیایی در نظر گرفته است. این ستاد اعزام ورزشکار در هر دو بخش سرعت (تیمی و انفرادی) و کمباین (انفرادی) را در برنامه دارد اما در هر بخش انفرادی اعزام یک ورزشکار را مصوب کرده است.

همین مسئله رایزنی‌های فدراسیون کوهنوردی را به دنبال داشته تا رای موافق مسئولان مربوطه را برای افزایش تعداد سهمیه‌های سنگنوردی بگیرند.

آرتیمس فرشاد یگانه سرمربی تیم ملی سنگنوردی در این زمینه گفت: در این دوره بازی‌های آسیایی، مسابقات سنگنوری در بخش کمباین به شیوه‌ای جدید برگزار می‌شود. علاوه بر این در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای دومین بار مسابقات سنگنوردی برگزار خواهد شد اما با شیوه‌ای متفاوت نسبت به المپیک توکیو. سنگوردی ایران برای بازی‌های توکیو نتوانست سهمیه کسب کند اما با توجه تغییر ایجاد شده در شیوه برگزاری مسابقات، احتمال کسب سهمیه این بار برای ما بیشتر است.

وی ادامه داد: بر همین اساس بازی‌های آسیایی هم می‌تواند یک فرصت خوب برای سنگنوری ایران باشد تا با حضور در آن، بیشتر و بهتر مهیای کسب سهمیه برای بازی‌های المپیک شود. به همین دلیل فدراسیون کوهنوردی به صورت جدی پیگیر رایزنی و مذاکره با مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در ستاد عالی است تا بتواند در صورت امکان با حداکثر سهمیه عازم هانگژو شود.

سرمربی تیم ملی سنگنوردی همچنین در مورد برنامه تمرینی برای حضور در بازی‌های آسیایی گفت: فروردین ماه اردوی انتخابی تیم ملی در ماده سرعت (۱۹ فروردین ماه) و کمباین (۲۶ فروردین ماه) برگزار شد. در بخش مردان و بانوان سرعت به ترتیب ۶ و ۴ ورزشکار و در هر بخش سرعت هم ۴ ورزشکار انتخاب شدند.

یگانه تاکید کرد: ترکیب اصلی تیم اعزامی به هانگژو - بر اساس سهمیه مصوب و نهایی ستاد عالی- بعد از دو مرحله اردوی تمرینی مشخص می‌شود. این اردوها اردیبهشت ماه و خردادماه برگزار می‌شود.

سرمربی تیم ملی سنگنوردی همچنین در مورد پیش بینی صورت گرفته از شرایط مدال آوری این تیم در بازی‌های آسیایی گفت: در اندونزی تیم اعزامی ایران صاحب یک مدال طلا در بخش سرعت شد اما امیدواریم بتوانیم در هانگژو در هر دو بخش مدال آور شویم.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.