اوزون درمانی در جامعه بیماری های مزمن به بحث بسیار محبوبی مبدل شده است. اوزون بطور مرسوم به عنوان یک ابزار پزشکی برای استریل کردن تجهیزات استفاده می شد و دهه ها است در رفع مشکلات بسیاری به کار گرفته می‌شود.

اوزون درمانی زخم های دیابتی و دیگر انواع زخم چه فواید و مضراتی دارد؟

همچنین از آن برای پیشگیری از بروز عفونت نیز استفاده می‌شود. البته خود این موضوع بسیار مفید است اما دانشمندان و کارشناسان در طول زمان یافتند که این ترکیب گاز طبیعی با اکسیژن باعث می شود که مزایا و قدرت درمانی روش های درمانی بسیار عمیق تر شود.

 امروزه بیش از ۱۵۰ سال از سابقه استفاده از اوزون درمانی توسط کارشناسان سلامت و پزشکی در رفع مشکلات بسیاری از بیماری خود ایمنی تا بیماری های ویروسی می گذرد. مدت هاست که از اوزون درمانی برای درمان زخم های مزمن و حاد استفاده می‌شود. ثابت شده که استفاده از اوزون درمانی برای مداوای زخم پای دیابتی سیاه شده موثر است و به کاهش احتمال قطع عضو دیابتی منجر می شود.

چه زخم هایی را می‌توان با کمک اوزون درمانی درمان کرد؟

 اوزون درمانی، استفاده‌های بسیاری در مشکلات مختلفی مانند آرتریت و یا حتی کاهش نشانه های پیری دارد. از اوزون درمانی در درمان موارد زیر میتوان استفاده کرد:

  • زخم پای دیابتی

  • زخم فشاری

  • زخم هایی که بهتر نمی شوند

  • سوختگی یا زخم وریدی

عملکرد این ابزار چگونه است؟

درمان ماژور (major treatment) و کیسه اوزون در اطراف زخم از جمله موارد مورد استفاده در جلسه اوزون درمانی است. در درمان ماژور یک نمونه خون از بیمار گرفته میشود و بعد از ترکیب با اوزون به بدن بیمار تزریق می‌شود. در روش کیسه اوزون، محل زخم با یک کیسه به خصوص پوشانده شده و مقدار به خصوصی از گاز اوزون به درون آن وارد میشود. مقدار اکسیژن موجود در محل زخم در این روش افزایش پیدا می‌کند و باعث بازسازی سلولها و بافتها خواهد شد که این موضوع باعث آغاز فرآیند ترمیم می‌شود.

 اوزون درمانی در چند جلسه انجام خواهد شد، اما تعداد جلسات و مقدار گاز استفاده شده در این فرآیند به شدت زخم بستگی دارد. معمولاً ۱۰ تا ۲۰ جلسه برای درمان کامل وقت کافی خواهد بود که یعنی ۲ الی ۳ جلسه در هفته.

 مزایای اوزون درمانی برای مراقبت از زخم

بهبود سیستم ایمنی

اوزون درمانی می‌تواند قدرت سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت را بهبود دهد. ماده اوزون با تقویت سیستم ایمنی بدن منجر به کاهش التهاب خواهد شد. مشکلات مختلفی در افراد متفاوت وجود دارد که منجر به التهاب قسمت هایی از بدن خواهند شد. معمولاً می توان نشانه های التهاب را در خون افرادی که از آسم رنج می برند، مشاهده کرد. التهاب منجر به عدم تعادل میان رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان های بدن می‌شود که کارشناسان سلامت این موضوع را تنش اکسایشی می نامند، که این نوع از تنش با درد همراه است.

 افرادی که به صورت مرتب تحت اوزون درمانی قرار می گیرند، کاهش التهاب ناشی از تنش اکسایشی را گزارش می‌کنند. اوزون درمانی باعث می شود که التهاب قابل کنترل شود؛ این موضوع می تواند التهاب هایی مانند آرتریت و بیماری کرون را نیز تحت کنترل قرار بدهد.

وقتی صحبت از اوزون درمانی می شود ، مردم درباره زمین فکر می‌کنند.  چیزی که تعجب اکثر افراد را به همراه دارد، اینست که اوزون یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند نیز هست. خاصیت آنتی‌اکسیدانی اوزون به بهبود آسیب ناشی از التهاب مداوم نیز کمک می‌کند. بهبود بدن و dna انسان، احتمال بروز عفونت و بیماری را کاهش می دهد. محققان در سال ۲۰۱۴ اثبات کردند که اوزون درمانی یک گزینه موثر و قابل اطمینان در درمان التهاب است. بیماریهای التهابی مزمن و اختلالات سیستم ایمنی را می توان به شکل قابل توجهی توسط اوزون درمانی تحت درمان قرار داد.

خاصیت ضدباکتریایی، ضدقارچ و ضدویروسی

باکتری‌ها در طول زمان یاد می گیرند که در مقابل آنتی بیوتیک مقاومت کنند. محققان همیشه به دنبال گزینه های درمانی بهتر برای عفونت های باکتریایی ، ویروسی و قارچی هستند.

تحقیقات پیوسته بر روی اوزون نشان داد که این ماده حاوی یک لایه دارای خاصیت کنترل عفونت است. اوزون درمانی می تواند بعضی از عفونت های باکتریایی حاد را درمان کند. با استفاده از اوزون درمانی می توان یک گازگرفتگی جدی را در طول ۴۸ ساعت درمان کرد. عفونت زخم سوختگی، یک مشکل جدی است و با کمک اوزون درمانی می توان احتمال بروز عفونت در زخم را کاهش داد.

عوارض جانبی اوزون درمانی

احتمال بروز عوارض جانبی در اوزون درمانی، مانند هر درمان دیگری وجود دارد که باید با آنها آشنایی داشته باشید. گاز اوزون دارای تعداد اتم فرد است که آن را به ماده ای ناپایدار تبدیل می کند که با مولکول های دیگر واکنش می دهد. بنابراین کارشناسان باید در استفاده از اوزون تراپی مراقب باشند. اوزون رو باید در مقدار درست و جای درست استفاده کرد و هیچگاه نباید آن را استنشاق کرد. در صورت استنشاق آن ممکن است با عوارضی مانند موارد زیر مواجه شوید:

  • حالت تهوع

  • استفراغ

  • سوزش ریه

  • سختی تنفس

به دلایلی که گفته شد باید اوزون درمانی را تنها تحت نظر کارشناس واجد شرایط انجام داد. هرگز نباید اوزون را استنشاق کنید، چراکه این ماده با هموگلوبین خون ترکیب می شود و جایی برای اکسیژن باقی نمی گذارد. این مسئله منجر به هایپوکسیا (کاهش اکسیژن خون) و مرگ پیش از موعد خواهد شد.

آیا اوزون درمانی ایمن است؟

استفاده پزشکی از این گاز تنها باید تحت نظر پزشک واجد شرایط انجام شود و هرگز نباید آن را تنفس کرد و تنها باید از مقدار درست و بخصوص استفاده کرده اوزون درمانی یکی از ایمن ترین روش های درمانی است و به ندرت وقوع مشکلات پزشکی شدید در بیماران گزارش شده است.

در یک مطالعه در سال ۱۹۸۵، تعداد ۵۵۷۹۲۳۸ جلسه اوزون درمانی تحت مطالعه قرار گرفت که حدودا ۶۰۰ دوره درمان و بیش از ۳۰۰ هزار بیمار را در بر می‌گرفت. در این بین کمتر از ۰.۵ درصد از جمعیت (یعنی تنها ۴۰ مورد) با گزارش عوارض جانبی منفی همراه شد. ثابت شده که انجام اوزون درمانی در کلینیک واجد شرایط، یکی از ایمن ترین روش های درمانی در دسترس پزشکی است.

خطرات برای زخم های مزمن

زخم عفونی مزمن ممکن است به مشکلات جدی مانند موارد زیر منجر شود: ۱ - نکروز ۲ - قانقاریا ۳ -از بین رفتن بافت ۴ - عفونت استخوان

اگر این مشکلات رخ دهند، شاید به روشهای تهاجمی تری مانند بریدن بافت مرده و یا حتی قطع عضو برای مدیریت زخم به کار گرفته شود.

فرایند بهبود زخم مزمن، بخصوص اگر عفونی شده باشد، ممکن است طولانی و پرزحمت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.