رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به ۱۵۰ هزار مشاوره روزانه در کشور گفت: به منظور استفاده اقشار و گروه‌های کم‌درآمد از این خدمات باید بیمه‌های پایه و تکمیلی برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای وضع شود.

ارائه روزانه ۱۵۰ هزار مشاوره در کشور/ ضرورت برخورداری خدمات روانشناسی از بیمه پایه و تکمیلی

به گزارش قدس آنلاین، محمد حاتمی افزود: رشته روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های پرکاربرد در جهان امروز نقشی اساسی در مدیریت سلامت روان یک جامعه ایفاء می‌کند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه علم روانشناسی در ساختار سلامت گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عنوان متولی این امر از سال ۱۳۸۲ با مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه راه‌اندازی و در کشور شناخته شد.

حاتمی ضمن تبریک سالروز ابلاغ این مصوبه ادامه داد: ۹ اردیبهشت ماه سالروز ابلاغ این مصوبه توسط مجلس شورای اسلامی بوده و از سال ۸۲ به عنوان روز روان‌شناس و مشاوره در ایران شناخته می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خاطرنشان کرد: در این روز سالانه تعدادی برنامه با هدف فرهنگ‌سازی، آشناسازی شهروندان با رشته‌های روانشناسی، تاثیرات و کاربردهای این علم در سلامت روان و همچنین همگرایی اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: امسال باتوجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر از برخی پرستاران مشاور هم تقدیر خواهد شد. ۲۰۰ نفر از پرستاران علاوه بر فعالیت در حوزه درمان، مشاور و روانشناس بوده و در حضور رئیس سازمان نظام پرستاری در این روز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

حاتمی یادآور شد: در حال حاضر روزانه به طور متوسط ۱۵۰ هزار مشاوره به شهروندان ارائه می‌شود که منطبق با نیاز هموطنان نیست؛ در دوران پساکرونا جامعه نیازمند تقویت ارتباط با مشاوران و روان‌درمانگران، گفت وگو با این جمعیت و دریافت راه‌حل در زمینه‌های متعدد است.

این روان‌درمانگر همچنین با اشاره به شرایط کنونی تصریح کرد: تجربه همه‌گیری کرونا به عنوان یک بحران (که با تغییرات سبک زندگی و تبعات مخرب بر سلامت روان همراه بود) اهمیت و ضرورت دریافت خدمات روانشناسی را افزایش می‌دهد. مسئولین کشور هم  امروز به کاربردی بودن این رشته و نقشی که می‌تواند در بهبود و ارتقای سلامت روان داشته باشد بیش از گذشته پی برده‌اند.

ضرورت افزایش مراکز مشاوره در مناطق محروم

حاتمی در ادامه با تاکید بر افزایش مراکز مشاوره به ویژه در مناطق کم‌برخوردار و شهرهای کوچک اضافه کرد: برخی گروه‌ها و اقشار کم‌درآمد از خدمات مشاوره‌ای محروم مانده و از تمکن مالی برای مراجعه به این مراکز برخوردار نبوده و نیازمند حمایت خواهند بود.

وی عنوان کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم طی نامه‌های متعدد به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی خواستار وضع بیمه‌های پایه و تکمیلی برای استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره‌ است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: با وضع این بیمه‌ها و استفاده از خدمات مشاوره‌ای از طریق دفترچه‌های خدمات درمانی از مستضعفان و محرومان نیز حمایت می‌شود؛ نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نظام مستضعفان است.

«خدمات روانشناسی» کالای لوکس نیست

حاتمی تصریح کرد: خدمات روانشناسی و مشاوره نباید به عنوان یک کالای لوکس درنظر گرفته شود. در وضعیت کنونی و همچنین دوران پساکرونا این خدمات نقش ارزنده‌ای در سلامت روان خواهد داشت. بنابراین مسئولین کشور نیز باید این مهم را مورد تاکید قرار دهند.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، طبق برنامه ششم توسعه کشور نیز (بند "ج" ماده ۱۰۲) به ضرورت وضع بیمه‌های پایه و تکمیلی جهت استفاده از خدمات روانشناسی اشاره می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.