۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 796891

یک پژوهشگر نجوم گفت: یکی از دلایل اختلاف زمان بین دو کشور، افق متفاوت مناطق است؛ به‌طورمثال گاهی اوقات هلال ماه در ایران مشاهده نمی‌شود، اما در عربستان به دلیل افق متفاوت قابل رویت است.

چرا زمان عید فطر کشورها با یکدیگر متفاوت است؟

به گزارش قدس آنلاین عمران مرادی ، با بیان اینکه علل اختلاف زمان اوقات شرعی در کشورهای همسایه، پرسش بسیاری از افراد است، اظهار کرد: یکی از دلایل اختلاف زمان بین دو کشور، افق متفاوت مناطق است؛ به طور مثال گاهی اوقات هلال ماه در ایران مشاهده نمی‌شود، اما در عربستان به دلیل افق متفاوت قابل مشاهده است.

وی افزود: تفاوت افق موجب اختلاف زمان بین دو کشور می‌شود که به دلیل پیچیدگی این مسائل، رؤیت هلال ماه با ابزارهای بسیار دقیق محاسبه می‌شود؛ البته گاهی اوقات مانند ماه شوال امسال پیچیدگی رؤیت هلال ماه کم است و به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد.

این پژوهشگر نجوم ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است ماه بحرانی رخ‌دهد که در این شرایط ماه در آسمان وجود دارد، اما شرایط رؤیت آن بسیار سخت است؛ زیرا در این هنگام هلال ماه باریک بوده و با خورشید نیز فاصله زیادی ندارد.

وی تصریح کرد: در چنین مواقعی که ماه بحرانی رخ می‌دهد به دلیل اینکه برای رصد آن شرایط خاص و ویژه‌ای دارد، معمولاً اختلافاتی رخ می‌دهد و ممکن است برخی دچار توهم رؤیت هلال ماه شوند.

مرادی در رابطه با دیگر دلایل اختلاف رؤیت هلال ماه در کشورها گفت: یکی از مسائلی که سبب اختلاف رؤیت هلال بین کشورها می‌شود بحث دین و فقه است. در محاسبات اهل سنت، کافی است از نظر محاسباتی وجود هلال ماه در آسمان اثبات شود، اما در ایران معیار اصلی رؤیت هلال ماه است؛ بنابراین اختلافات میان کشورهای مختلف ناشی از این مسئله نیز است.

منبع: ایمنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.