همزمان با انتشار خبر درگذشت نادر طالب‌زاده دوستان او که اکثرا در بیرون از مرزها زندگی می‌کنند نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. در این صفحه بعضی از این واکنش‌ها را مرور می کنیم.

الکساندر دوگین، اندیشمند مسیحی و یکی از شناخته‌شده‌ترین تئوری‌پردازان روسیه جدید است. فلسفی‌ترین واکنش به مرگ طالب‌زاده را شاید بتوان از جانب او دید. دوگین که از قضا به ایران هم سفر کرده است در فیس‌بوک خود درباره مرگ نادر طالب‌زاده نوشت: «اندوه واقعی... امروز بهترین دوستمان نادر طالب‌زاده فیلمساز بزرگ ایرانی و روشنفکر برجسته را از دست دادیم. او به‌سادگی بهترین بود. چندبار در مورد مرگ با هم صحبت کردیم. در توصیف مرگ می‌گفت: «خوابم می‌برد و در قیامت بیدار می‌شوم. در این میان به‌جز آرامشی بزرگ هیچ وجود ندارد». من مطمئن هستم که او مدت زیادی در این آرامش خواهد بود.

او عمر خود را وقف خدمت به امام غایب کرد و هرکاری کرد تا ظهور را به ما نزدیک کند. او دوست بزرگ روسیه و حامی بزرگ آرمان اوراسیا بود. ما قلب خود را با او از دست داده‌ایم. او در آمریکا بزرگ شده بود و در جوانی به ایران بازگشت تا حامی سرسخت انقلاب ایران باشد. انقلاب سنت‌گرای واقعی علیه جهان مدرن. من نمی‌توانم تهران را بدون او تصور کنم. روح واقعی و ذهن درخشان این کشور شگفت‌انگیز رفت... . امیدوارم عالم برزخ برای روح بلند او کوتاه و آرام باشد. او زیاد به این دنیا تعلق نداشت. ما دوباره همدیگر را در هورکوالیا [ملکوت] ملاقات خواهیم کرد... و به صحبت خود ادامه خواهیم داد؛ زیرا زمان کافی برای بحث در مورد بسیاری از چیزهای مهم را نداشتیم.تا سپیده دم واقعی در آرامش باشی. این بار سپیده‌دم نزدیک است.

شاگردی تو افتخار بود

خانم «ریان خیرالدین» فیلمساز لبنانی هم با انتشار عکسی از خود و نادر طالب زاده در صفحه فیس‌بوکش نوشت: از شما برای کمک و آموزش به «رهبران جوان» در جهان امروز سپاسگزاریم. 
همکاری با شما و شاگرد شما بودن باعث افتخار بود! روحت در آرامش باد.
«هادی شتیلا» یکی دیگر از هنرمندان لبنانی هم در چند پست نسبت به درگذشت نادر طالب‌زاده ابراز تأسف کرد. او در یکی از این پست‌ها نوشت: «به امید دیدار معلم عزیز، پدر گرامی، مدافع، شوهر مهربان، فعال، برادر بزرگ‌تر، دوست خردمند... این فهرست برای شما ادامه دارد... نمی‌توانستم بدون ادای احترام به نور خاموش تو بخوابم ... . امیدوارم یادت تا آخرالزمان زنده باشد. مطمئناً خیلی دلتنگ خواهیم شد. من می‌دانم و درک می‌کنم که شما در جای بهتری هستید، به‌دور از رنج و نزاع... برای همه‌چیز از شما متشکرم. در قدرت و آرامش بخواب».
«جولیا قاسم»  دیگر شخصیت‌  لبنانی هم در فیس‌بوک خود تأثر خود را اینچنین نشان داد: «آسوده بخواب» خطاب به یک افسانه، یک غول، یک رویا. نادر طالب‌زاده، متصدی کنفرانس افق نو، روزنامه‌نگار و مستندساز، با بصیرت، عمق و دیدگاه خود قصد داشت رسانه‌های مقاومت را متحول کند. او سال‌ها صرف تحقیق درباره یک موضوع برای مستندهایش می‌کرد و به‌دلیل پیشقدم بودن در دیدگاه، با نبودنش، ایران و منطقه ما به‌طور کلی با ضرر بزرگی مواجه شده است.

یک ضدامپریالیست انقلابی

«کیلب مورفین» یکی دیگر از چهره‌های بین‌المللی بود که نسبت به مرگ طالب‌زاده ابراز تأسف کرد. اوکه از چهره‌های فعال رسانه‌ای مقیم نیویورک است در فیس‌بوکش نوشت: جهان امروز مرد بزرگی را از دست داد. نادر طالب زاده یک ضد امپریالیست و انقلابی بزرگ بود که خیلی به من آموخت! او در پستی دیگر هم نوشت: دنیا یک مرد واقعاً بزرگ را از دست داده است. دیدار و تعامل با نادر طالب زاده در چندین نوبت برایم افتخار عمیقی بود. او فیلمساز ضد امپریالیست درخشانی بود.  مورفین همچنین قطعه‌ای از مصاحبه خودش با طالب‌زاده را در سال ۲۰۱۴ به‌ضمیمه این متنش منتشر کرد.

تسلیت به رهبری

جامعه مسلمانان نیجریه و دفتر شیخ زکزاکی اما در پستی متفاوت مرگ نادر طالب‌زاده را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفتند و در صفحه این گروه در فیس بوک آمده است: با اندوه عمیق خبر درگذشت نابهنگام نادر طالب‌زاده اردوبادی کارگردان سرشناس سینمای ایران را دریافت کردیم. 
رفتن او ضایعه بزرگی برای محفل هنر و ادبیات ایران به ویژه هنرمندان متدین و انقلابی است.  این مصیبت وارده را به خانواده داغدار این هنرمند سرافراز، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)   و تمامی ملت ایران از صمیم قلب تسلیت عرض می‌نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.