طبق اعلام مادرید، جاسوس‌افزار ساخت شرکت اسرائیلی در تلفن‌های همراه «پدرو سانچز» نخست‌وزیر و «مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع اسپانیا شناسایی شده است.

نخست‌وزیر اسپانیا قربانی جدید جاسوس‌افزار اسرائیلی «پگاسوس»

به گزارش قدس آنلاین، «فلیکس بولانوس» وزیر نهاد نخست‌وزیری اسپانیا روز دوشنبه گفت که مقامات این کشور جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» را در تلفن‌های همراه «پدرو سانچز» نخست‌وزیر و «مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع اسپانیا شناسایی کرده‌اند.

بولانوس در یک کنفرانس خبری گفت که تلفن سانچز در ماه مه ۲۰۲۱ آلوده شده بود و حداقل یک نشت داده در آن زمان رخ داد. او از اظهارنظر در این خصوص که چه کسی می‌تواند عامل این اقدام باشد و آیا قدرت‌های خارجی یا گروه‌های اسپانیایی مظنون به دست داشتن در آن هستند، خودداری کرد.

وی با بیان این که مداخلات غیرقانونی و خارجی بود، افزود: خارجی به این معنا که توسط نهادهای غیررسمی و بدون مجوز دولتی انجام شد؛ موارد آلودگی به وزارت دادگستری گزارش شده و رسیدگی به این پرونده به عهده دیوان عالی کشور خواهد بود.

به گزارش رویترز، این اعلامیه در پی فشار شدید بر دولت ائتلافی چپ‌گرا برای توضیح دادن پس از آن صورت گرفته که گروه حقوق دیجیتالی کانادایی «سیتیزن لب» گفت بیش از ۶۰ نفر مرتبط با استقلال‌طلبان کاتالونیا هدف جاسوس‌افزار پگاسوس ساخته‌ گروه ان‌اس‌اُو اسرائیل بوده‌اند.

پس از اتهامات جاسوسی از اعضای جنبش استقلال کاتالونیا، متحد کلیدی دولتِ اقلیت در پارلمان، حزب جمهوری‌خواه چپگرای حامی استقلال کاتالونیا (ERC) گفت تا زمانی که مادرید اقداماتی را برای بازگرداندن اعتماد انجام ندهد، از دولت حمایت نخواهد کرد. سازمان دیده‌بان حفاظت از داده اتحادیه اروپا خواستار ممنوعیت پگاسوس به دلیل سوءاستفاده از آن توسط دولت‌های مشتری برای جاسوسی از فعالان، روزنامه نگاران و سیاستمداران شده است.

بارها جاسوسی با استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس ساخت شرکت ان‌اس‌او علنی شده و علی‌رغم رسوایی‌های پی در پی این شرکت، مقام‌های صهیونیستی تلاش دارند تا مقام‌های آمریکایی را راضی کنند که از تنبیه آن بپرهیزند.

اواسط ژوئیه ۲۰۲۱ هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

تابستان گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به‌دلیل نگرانی از اینکه هدف این جاسوس‌افزار قرار گرفته باشد، مجبور شد دستگاه تلفن همراه و شماره خود را تغییر دهد. وی این اقدام را پس از آن انجام داد که رسانه‌ها اعلام کردند ممکن است او نیز یکی از ۵۰ هزار هدف این جاسوس‌افزار ساخت صهیونیست‌ها باشد.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌او، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.