وزارت خارجه لبنان اعلام کرده که در برخی از کشورها از جمله عربستان، مصر و عراق دو شعبه رای گیری و در دیگر کشورهای محل برگزاری انتخابات یک شعبه رای‌گیری تعیین شده است.

مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان از طریق رای‌گیری از لبنانی‌های مقیم کشورهای عربی و اسلامی آغاز شد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از العالم، در همین ارتباط اولین شعبه‌های رای‌گیری برای رای‌دهی لبنانی‌های خارج از این کشور صبح امروز در دمشق، تهران و مسقط آغاز به کار کردند.

شمار لبنانی‌های مقیم خارج که برای مشارکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند ۲۲۵ هزار و ۱۱۴ نفر اعلام شده که این رقم، سه برابر بیشتر از آمار انتخابات سال ۲۰۱۸ است.

انتخابات پارلمانی در لبنان ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت) برگزار خواهد شد و رای دهندگان برای شرکت در بیست و چهارمین دوره پارلمانی، در انتخابات حضور خواهند یافت. در این دوره نیز انتخابات برای دومین بار در ۱۵ حوزه انتخابی طبق قانون نسبیت برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه انتخابات پارلمانی لبنان مطابق قانون نسبی یا قانون تناسبی برگزار می‌شود رای‌دهندگان در خارج نیز فقط می‌توانند به یکی از لیست‌های انتخاباتی در حوزه انتخاباتی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، رای دهند. علاوه بر آن می‌توانند به یک فرد در همان لیست تحت عنوان رای ترجیحی رای بدهند.

۱۲۸ کرسی پارلمانی لبنان بنابر آنچه فهرست‌های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می‌شود.

رأی گیری با برگه‌های رسمی رأی برگزار می‌شود که وزارت کشور پیشتر آن‌ها را آماده کرده است. این برگه‌ها حاوی اسامی فهرست‌ها و اعضا و تصویر نامزدها است.

در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان، ۷۱۸ نامزد در قالب ۱۰۳ لیست با یکدیگر رقابت می‌کنند. به عبارت دیگر برای هریک از ۱۲۸ کرسی پارلمانی بیش از ۵ نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این دوره ۱۱۸ زن در لیست‌های انتخاباتی حضور دارند که بیشترین تعداد حضور بانوان در ادوار انتخابات پارلمانی است.

از آنجایی که نظام سیاسی حاکم بر لبنان نظام پارلمانی است، ائتلاف‌ها و گرایش اکثریت در پارلمان همواره نقشی اساسی در تقسیم قدرت در این کشور داشته و روند مسایل و اولویت‌ها را تعیین می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.